Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 22
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 december 2007
    Locatie
    Landgraaf
    Berichten
    630

    Standaard

    @Eurocinema..Thanks voor je bijdrage..Je hebt absoluut 'n punt..Dat is ook mede de reden van mijn vragen, omdat juist de muziek waar ik zo van hou, met beperkte randapparatuur gerealiseerd is. Op een of andere manier lukt het me tot nu toe niet (misschien ook wat te ongeduldig tijdens 'n repetitie) om de door jou beschreven manier te werken..Wat ik begrijp zijn er overigens ook aanmerkelijke verschillen tussen versterkers die hier goed, of minder goed op reageren..Ik zal nog maar eens verder experimenteren..thx

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 juli 2003
    Locatie
    Spijkenisse
    Berichten
    1.366

    Standaard

    Ik zie nergens een reaktie van Eurocinema en hij staat volgens mij niet op mijn negeerlijst?

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 december 2007
    Locatie
    Landgraaf
    Berichten
    630

    Standaard

    das maf..ik kan zijn reactie nu ook niet meer vinden..Ik heb toch wel degelijk op zijn bijdrage gereageerd..Ik weet het nog goed, het eindigde ermee dat het zo lelijk is wanneer je opeens een gigantische volume boost gebruikt, die niets te maken heeft met je reguliere geluid..@Mods, weet iemand wat er hier gebeurd is?

    Overigens on topic..Ik heb gisteren thuis nog 'ns even zitten klooien..Wanneer ik mijn EQ pedaal permanent aan laat staan, op een lager volume, kan ik boosten door het pedaal uit te zetten, waardoor mijn originele instellingen mijn leadboost zijn..Vanavond op de repetitie eens uitproberen hoe dat klinkt in de bandmix en hoe e.e.a. reageert..

  4. #14
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.711

    Standaard

    Eurocinema was misschien toch niet tevreden met z'n bijdrage.
    Alpha Robot ... Brass Happy Punk Rock.
    https://alpha-robot.nl

    thought 14: “Poor octopus — eight arms, but no hands. F— you, God!” (Matt Spencer)

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Oh sorry: klopt. Ik wou 'm even herschrijven omdat ik bang was dat-ie lullig over zou komen. En toen kwam er wat tussen en helemaal vergeten. De strekking was dat in veel stijlen het helemaal niet zo'n noodzaak is om in een milliseconde over te schakelen van slag naar solo sound, en dat je best een paar seconden aan de knoppen op gitaar en/of amp kan draaien om een nieuw soundje te brouwen. En dat dat soms juist mooier/organischer is dan zo'n "harde" overgang met een pedaal.

    Ik heb het bericht weer teruggezet. Was best een nuttige bijdrage.
    Bert K

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 december 2007
    Locatie
    Landgraaf
    Berichten
    630

    Standaard

    nee hoor, hoef je helemaal niet bang voor te zijn..Ik weet wat je kan en stel je bijdrage op prijs..Ik speel al zo'n 20 jaar gitaar, maar soms kunnen dit soort problemen (of meer frustratie met het feit dat het net niet lukt) er toe leiden dat je er opeens niet meer uit komt..

    Ik heb overigens gisteren je tips ter harte genomen, maar in de bandmix kom ik er niet mee weg..Ik denk dat het ook te maken heeft met m'n versterker, die clean met 'n randje prima klinkt, maar op het drive kanaal 'n heel compressed en geprononceerd midden heeft..Het terugdraaien van m'n gitaarvolume geeft me 'n neuzig en zwak clean geluid..

    Ik heb vandaag toevallig 'n Blackstar HT20 uitgeprobeerd..op het drive kanaal geeft het terugdraaien van m'n gitaarvolume 'n veel beter resultaat, dus ik begrijp wel dat het kan, maar in m'n huidige setup niet..

    Ik ben me nu dus aan het oriënteren op 'n andere setup, maar ik heb nu al gemerkt dat ik dus goed rekening moet houden met hoe ik mijn solo's wil boosten..en of ik de drive uit de versterker wil halen, of uit 'n pedaaltje..het hangt allemaal met elkaar samen...Life is complicated..

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    2.809

    Standaard

    Wat ik veel heb gemerkt de afgelopen optredens (eigen of die van anderen) dat het veel helpt om eerst te kijken naar de algemene bandmix. Zorg goed voor een goede mix. Veel bandjes hebben dit niet goed voor elkaar en vaak is het drumstel allesoverheersend. Begin bij de drummer, laat die ff een mooi ritme aanhouden (hij moet geen type 'alleen keihard' zijn) en laat de bassist wat spelen daarover. Vervolgens de gitaren. TIP: stel dan ook je versterker in. Een instelling die op je slaapkamer lekker klinkt zal hoogstwaarschijnlijk niet zo lekker klinken met de band. Neem er rustig de tijd voor, het maakt bij een optreden vaak het verschil tussen een kut en een goed optreden (als je jezelf wel of niet hoort).

    Probeer bovendien het volume redelijk laag te houden zodat de zanger zich ook kan verstaan. Met een goede bandmix is elk instrument te volgen en als je als gitarist redelijk hoorbaar bent is het een koud kunstje om ook je solo goed hoorbaar te maken... ik heb vroeger met een Tubescreamerachtige gewerkt (Bad Monkey) maar vond uiteindelijk de aloude volumeknop op de gitaar praktischer werken. Gewoon op 8 voor ritme en op 10 voor die knallende solo... kun je ook lekker rondrennen

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 januari 2003
    Locatie
    Middelburg
    Berichten
    10.228

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Heibel Bekijk bericht
    Ik heb nu een H&K edition tube, dat is een 2 kanaals versterker..Het verschil tussen clean en drive is wat betreft sound nogal groot, van lekker breed en open naar sterk gecompressed..zou een wat natuurlijkere overgang willen hebben..Vandaar eventueel de interesse in een éénkanaals amp, maar dan kom ik in de problemen met een soloboost wanneer ik de drive van de versterker wil gebruiken..Kijk, als ik héél veel geld zou hebben, dan kocht ik 'n Rivera, die ook een Mastervolume Boost heeft, maar dat zit er helaas niet in..

    Ik vraag me erg af welke Rivera een mastervolumeboost heeft....heb er 3 gehad en heb vrijwel alle modellen bespeeld, maar zo'n boost ben ik nog niet tegengekomen...
    Eigenaar Holy Cow straps.
    Benelux sales voor Tokai, Koch, Lakland.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    EJ_NL heeft gelijk. Als je sound goed kleurt in een goeie bandmix, heb je maar een klein duwtje in volume nodig om je solo's goed door te laten komen. Met een vage sound (kun je soms krijgen met veel effecten of met een midscoop bijvoorbeeld) en "concurrentie" van een andere gitaar of toetsen in dezelfde klankkleur, valt er niet tegenop te boosten!

  10. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EJ NL Bekijk bericht
    Zorg goed voor een goede mix. Begin bij de drummer, laat die ff een mooi ritme aanhouden en laat de bassist wat spelen daarover. Vervolgens de gitaren. Neem er rustig de tijd voor.

    Probeer bovendien het volume redelijk laag te houden zodat de zanger zich ook kan verstaan. Met een goede bandmix is elk instrument te volgen en als je als gitarist redelijk hoorbaar bent is het een koud kunstje om ook je solo goed hoorbaar te maken...
    +1 behalve het volgende:
    begin met de zang monitor goed af te regelen, dan de zang in de zaal. En pas daar de rest op aan....

    Als je drums op eigen volume, dan bas, dan gitaren doet kan in 65% van de gevallen de zang niet meer werken van de herrie.
    Laatst gewijzigd door showband; 2 september 2010 om 21:59
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top