Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: Mandolin-Banjo

  1. #1

    Standaard

    Ik wil graag Mandolin of banjo leren spelen..maar is dat moeilijk??Zijn er speciale technieken voor?En moet je daarvoor speciaal les nemen om et een beetje onder de knie te krijgen?

    Groeten Mark

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2002
    Locatie
    Thuis
    Berichten
    2.341

    Standaard

    Tja, bluegrass dus?
    Mandoline weet ik niet. Heb ik nooit geprobeerd.
    Banjo ken ik een beetje. Niet zoals het hoort, maar als je een beetje kan fingerpicken op gitaar kom je op de banjo een heel eind.
    De 5 snarige dan, niet een 6 want die speel je gewoon als een gitaar.
    En het eerste wat je moet leren is "Foggy mountain breakdown". Zoek hem maar eens op Kazaa.

  3. #3

    Standaard

    Tuurlijk... leer effe het moeilijkste banjo-stuk dat bestaat...

    Voor wat coole bluegrass, luister naar: Earl Scruggs & Lester Flatt, David Grisban, The Jerry Garcia Band, Old & In The Way, Norman Blake, Dan Crary, Doc Watson, Tony Rice en Ricky Scaggs etc etc etc.

    Voor wat simpele banjo, ga eens op zoek naar de CD "Trace" van Son Volt, dat is makkelijk uit te vogelen zooi.

    Een banjo staat trouwens in open G, en als je een 5-string banjo hebt staat de korte snaar gelijk met de hoge E snaar, 5e fret (G, wat die snaar is omlaag gestemd naar D). Je krijgt het beste geluid met een duim-plectrum en twee metalen vinger-plectrums om je wijs en middelvinger. Aan de metalen plectrums moet je gewoon wennen, maar een duim-plectrum kun je afvijlen totdat er maar een randje onder je duim steekt, wat het wat makkelijker maakt.

    <font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Butcher op 2003-05-04 07:41 ]</font>

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2002
    Locatie
    Thuis
    Berichten
    2.341

    Standaard

    Het moeilijkste stuk wat er is??
    Mwah...ben ik toch beter dan ik dacht, haha!
    Nee je hebt gelijk maar dat is eigenlijk het enige nummer wat ik redelijk kan spelen. Ook "Broken man" van de Stray Cats gaat aardig.

    Ik kan redelijk fingerpicken en dan is de banjo niet zo erg verwijdered van de gitaar.
    Ok, als Bela Fleck mij hoort lacht hij me recht in m'n smoel uit, ben ik bang.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2001
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    4.371

    Standaard

    Floggin' Molly en the Dropkick Murphy's maken ook gebruik van banjo's en Mandolines. Ik denk dat banjo en mandoline gewoon een kwestie is van weten waar de noten zitten. Oefen anders eerst gewoon wat met de open-G stemming op je gitaar.

  6. #6

    Standaard

    Misschien een domme vraag,maar hoe kun je je gitaar in open g stemmen??

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2001
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    4.371

    Standaard

    Van laag naar hoog: DGDGBD
    De banjo en mandoline gebruiken geloofik uitsluiten de hoogste 4 snaren.

  8. #8

    Standaard

    Eerlijk waar, de Foggy Mountain Breakdown is zo'n beetje de Eruption van Bluegrass. Ik heb een video-tape van Steve Martin (die komiek, en belachelijk goed op een banjo) waarop hij dat nummer effe vernachelt.

  9. #9

    Standaard

    Dat nummer van The dubliners-Whiskey in the jar
    wat gebruiken ze daar,is dat een banjo of een mandolin?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top