Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 22
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 januari 2009
    Locatie
    Volendam
    Berichten
    825

    Standaard Hoe publiek bedanken?

    Ik keek net een filmpje van mezelf terug, en op het eind zei ik in de microfoon heel aardig: 'dankjulliewel'.
    En ik dacht: "Wat klinkt dat... STOM!"

    Kortom, ik zit met een probleem!
    Hoe bedank ik mijn publiek na en tijdens een optreden?

    Hoe doen jullie dat?
    Hoe en hoe vaak bedanken jullie jullie publiek tijdens een optreden?

    Zeggen jullie na elk nummer dankjewel, of om het nummer?
    Of bedank je alleen als ze heel enthousiast applaudiseren?
    Of alleen op het eind?

    En hoe bedanken jullie dan?
    Zeg je 'Dankjewel' omdat je dat altijd zegt?
    Of 'bedankt' omdat je dat altijd zegt. Of misschien zeg je 'bedankt voor het applaus'.
    Zeg je 'dank u wel' omdat je beleefd wilt zijn, of zeg je 'dank jullie wel' omdat er meerdere mensen in je publiek zitten.
    Roep je een enthousiast 'thank you!' omdat dat ten eerste veel cooler klinkt, en ten tweede omdat je niet-Nederlandse publiek het dan verstaat.
    Of heb je misschien een eigen manier om je publiek te bedanken?

    Vertel het me asjeblieft, want ik weet niet hoe ik mijn publiek moet bedanken!

    R.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mesaman Bekijk bericht
    sorry dat ik gilmore schreef! maar ik ben ook niet echt een the doors liefhebber geweest.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2004
    Locatie
    In The Shadows
    Berichten
    20.026

    Standaard

    Ik zwaai altijd met mijn lul...

    zonder gekheid: gewoon zeggen wat in je op komt, of dat nou bedankt of dank u wel is maakt geen ruk uit joh. Naar jezelf kijken is altijd suf en dan valt elk ding dat je zegt op en vind je jezelf heel stom klinken.
    Zolang je het niet na élk nummer doet is alles toch best. Maar zeg geen 'Thank you!' als je in een boerenschuur met allemaal polderjongens zit. Alleen als je weet dat er veel niet-Nederlanders aanwezig zijn kun je daar, in mijn ogen, mee weg komen... En ook geen dank je wel zeggen als er niemand klapt, waar zou je ze dan voor bedanken?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    nabij Antwerpen
    Berichten
    1.461

    Standaard

    Zoals Michael Stipe de hele show lang, na elk nummer: "Hey thanks a lot!"

  4. #4
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.707

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door schizo910 Bekijk bericht
    En ook geen dank je wel zeggen als er niemand klapt, waar zou je ze dan voor bedanken?
    Ach... als 't met voldoende sarcasme is, kan dat best hoor. Dan zijn er wellicht een paar in 't publiek die dat oppikken en een beetje dat spelletje mee gaan spelen.

    Idd gewoon alles wat in je op komt gebruiken om wat interactie op gang te krijgen. Al zal 't soms gewoon treurig en tevergeefs blijven .
    Alpha Robot ... Brass Happy Punk Rock.
    https://alpha-robot.nl

    thought 14: “Poor octopus — eight arms, but no hands. F— you, God!” (Matt Spencer)

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 januari 2009
    Locatie
    Volendam
    Berichten
    825

    Standaard

    Haha, ik ben een beginnend singer/songwriter en toen ik net begon speelde ik 2 nummers. Inmiddels zijn dat er 3 en op mn volgende optreden ga ik er 4 spelen.
    (Onthoud dat het een open-podium avond is, en dat een set van 14 liedjes daar dus een beetje gaat vervelen)

    Maar tot nu toe zei ik na elk nummer iets als 'dankjewel' of 'dankjulliewel'.
    Ga ik in het vervolg dus niet meer doen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mesaman Bekijk bericht
    sorry dat ik gilmore schreef! maar ik ben ook niet echt een the doors liefhebber geweest.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 oktober 2008
    Locatie
    whereever I lay my head
    Berichten
    6.352

    Standaard

    Singersongwriter?

    Gewoon ff met je kont van die kruk en dan flink rondspringen op het podium.
    "Woehoee!! Yeah! WOEEE! Woehoee! Dankjewel!! Woehoe! YES!! DANKJE! THANKYOUSOMUCH!! WOEHOEE! YEAH!!"

    Dan weer op de kruk en ingetogen je andere liedje pingelen.

    Lijkt me duidelijk. Maar dat ben ik, hé.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Tja, rijsberman zei het zo subtiel als een kettingzaag en zo genuanceerd als een orkaan.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grayfink Bekijk bericht
    +1 voor Rijsberman, en dan heb ik het niet eens gelezen.

  7. #7

    Standaard

    zoals Schizo al zegt; gewoon doen wat in je opkomt. Je kunt je bedankje ook anders inkleden door er iets bij te vertellen. Ik lul meestal maar wat, soms tot grote verbazing van de andere bandleden. Blijkt de drummer net terug van een toernee met Nina Hagen door het Midden-Oosten of zo. Het komt niet zo nauw, als het maar bij je past.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Het doel van "bindteksten" is om een beetje contact met het publiek te krijgen. Welke woorden je daarvoor gebruikt maakt niet zoveel uit. Probeer aan te haken bij wat er gebeurt. Hou het vooral luchtig, Nederlands publiek is niet van de lulverhalen over "dit nummer gaat over een moeilijke tijd in m'n leven toen mijn beste vriend doodging" enzo. Laat in je praatjes merken dat je jezelf kunt relativeren, dan zijn ze juist bereid om erin mee te gaan als je in de nummers wat dieper/moeilijker gaat. En het belangrijkste: blijf jezelf!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 maart 2010
    Locatie
    Muizen
    Berichten
    1.881

    Standaard

    Zoals Stijn Meuris het wel eens doet: niet meer en niet minder dan "U bent een fijn publiek"

    Dat vond ik echt een mooie manier om het publiek te danken.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.581

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Ach... als 't met voldoende sarcasme is, kan dat best hoor. Dan zijn er wellicht een paar in 't publiek die dat oppikken en een beetje dat spelletje mee gaan spelen.

    Idd gewoon alles wat in je op komt gebruiken om wat interactie op gang te krijgen. Al zal 't soms gewoon treurig en tevergeefs blijven .
    Als het (vrijwel) stil blijft in de zaal (bluesliefhebbers zijn nou niet echt van het uitbundige, zeker niet aan het begin van de avond), wil ik het nog wel eens proberen met "Toch bedankt".
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top