Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 11 van 15 EersteEerste ... 910111213 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 101 t/m 110 van 144

Discussie: Postcard Parlor

  1. #101

    Standaard

    Ik was net van plan om je een PM te sturen, Rickenbender, omdat ik uiteraard wel nieuwsgierig ben naar die politoer-PDF. Maar kijk, even de naam Henk van Lieshout in combinatie met de term 'politoeren' google'en gaf me dit reslutaat, wellicht is dit de PDF die je bedoelde, niet?
    Had ik nog niet eerder ontdekt en dus ben ik er wel tevreden mee, elke truc of tip omtrent politoer is immers zeer welkom..

    Bedankt!

    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  2. #102
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juni 2010
    Locatie
    Hilversum
    Berichten
    501

    Standaard

    Yep dat is hem Tee, ik hoop dat het wat bijdraagt aan een geslaagde finish van je projekt. Ik blijf het volgen en succes met het politoeren, de sportschool zal voorlopig zeker niet nodig zijn want dit brengt zat lichaamsbeweging met zich mee denk ik.

    Succes,

    Ben
    Waarom maken we steeds dezelfde fouten,
    terwijl er nog zoveel andere mogelijkheden zijn?

  3. #103
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Vraag aan eender elke houtrestaurator, of oude (misschien ook nog jonge) schrijnwerker hoe hij politoert, en je krijgt telkens een andere uitleg.
    De basis is het zelfde, maar door oefening krijg je een routine die je ligt.

    Pdf is wel interessant. Een uitgeschreven tekst met alle stappen mooi uitgelegd is een must ! Alleen, zonder één of andere begeleiding zou ik er niet aan beginnen.

    Heb het niet direct zien staan, maar de verhouding schellac/ethylalcohol die ik gebruik is: 250gr op 1l.

    En experimenteren maar, ik ben benieuwd !!!


    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  4. #104

    Standaard

    Na de eerste paar lagen goed verdunde schellak aangebracht te hebben (zonder gebruik van olie) schuur ik het geheel fijn met korrel 600. Puimsteenpoeder vinden was immers al geen makkie, het puimen zelf nog minder. Ik denk dat ik rondjes ga draaien tot de poriën dicht zijn..



    Zen and the art of French polishing.

    Werkt therapeutisch.




    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  5. #105
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 oktober 2010
    Locatie
    af en toe in de 7e hemel... (als ik speel)
    Berichten
    752

    Post

    Ga je d'r in 2 verschillende kleuren laten ??
    Lijkt me erg mooi...,
    "als je scheten maar flink naar hout stinken.., dan heb je goed geschuurd ! " HP.
    http://picasaweb.google.com/109435607338071709971/HowToBuildMyFirstAcousticGuitar

  6. #106
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    hoppa poriën vullen met enkel lak, we spreken over 3 weken nog eens

    Is het in Nederland niet te vinden bij een drogist, of een kunstenaarswinkel? je zult nog heel lang bezig zijn, ik vind schellak met poriën niet mooi. Het geeft aan de kenner een gevoel van willen maar niet kunnen.

    Soit, mijn mening

    Leuk dat je de stap durft zetten !!!

    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  7. #107
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Tee, als je geen puimsteenpoeder kan krijgen kan ik wel wat voor je regelen.

  8. #108

    Standaard

    Ik heb drie verschillende houtsoorten gebruikt, Bluewey, zijnde: Es , Red Cedar en Wengé. Dus drie verschillende kleuren..

    Oigun & Stijn, bedankt voor de hulp en het aanbod, maar ik schreef dat puimsteen geen makkie was om te vinden, ik heb er dus gevonden (niet in Nederland, Stijn, want ik woon in het westen van Vlaanderen). Alleen lijkt het me dat het puimen zelf nog moeilijker is dan de zoektocht naar puimpoeder.

    Ik ben het ook met je eens, Stijn, open poriën bij een afwerking met Schellak hebben iets van willen maar niet kunnen. Dus wordt het flink rondjes draaien. Al lijkt dit vullen me nu, voor zover ik sta, bij het Essenhout en de Ceder nog wel mee te vallen, de wengé lijkt lastiger..



    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  9. #109
    Banned to "Zelfbouw-Mod"
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    Wonthaggi - VIC - Australia
    Berichten
    1.278

    Standaard

    Alééééé, Uw bovenblad niet puimen jong!

    (Natuurlijk weer een theorie met een mystiek neveltje) Je bovenblad moet zo puur mogelijk blijven. Elk ding wat je erop smeert gaat de klank ervan beïnvloeden (kan ook positief zijn).
    Een bovenblad schuur ikzelf eerst op (met het vezeltje trekken door te bevochtigen) tot 800, dan eiwitten (= poriën vullen / afsluiten / grondlaag) en dan schellak / politoeren.

    just my thought...
    ɹǝpun-uʍop ɹǝʍnoqɹɐɐʇᴉƃ

  10. #110
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 oktober 2010
    Locatie
    af en toe in de 7e hemel... (als ik speel)
    Berichten
    752

    Post

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loose-fur Bekijk bericht
    Ik heb drie verschillende houtsoorten gebruikt, Bluewey, zijnde: Es , Red Cedar en Wengé. Dus drie verschillende kleuren..

    Tee.
    3 verschillende kleuren Tee..., ai.., weet niet of dat wel mooi is...., (grapje hoor..)
    "als je scheten maar flink naar hout stinken.., dan heb je goed geschuurd ! " HP.
    http://picasaweb.google.com/109435607338071709971/HowToBuildMyFirstAcousticGuitar

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top