Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 15 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 144

Discussie: Postcard Parlor

  1. #1

    Standaard Postcard Parlor

    Terwijl de Red Hot Uke Box de tijd krijgt om een paar vernislagen uit te harden schenkt deze verlofperiode me de kans om me reeds over een nieuw bouwsel te buigen.

    Net zoals bij mijn vorige drie (rommel)gitaren overvalt de inspiratie voor dit nieuw project me alweer uit onverwachte hoek.



    Deze postkaart/foto gaf me vanaf de eerste aanblik zo’n intrigerende boost dat ik spontaan besliste om blikken, kratten, dozen en andere kisten maar even aan de kant te laten. Ik ga een poging ondernemen om een akoestische gitaar uit massief hout te bouwen: De Postcard Parlor.
    Dit wordt ernstig (aan het gezicht op de postkaart te zien).

    Na wat speuren op het net vind ik een bruikbare werktekening van een gelijkaardige twaalf fretter, op pdf. Het plan lijkt zowat een kopie van dit Martin ontwerp uit 1918.



    Het moet een erg strakke en sobere gitaar worden. Een sterke vorm. Een begin. Geen fratsen of franjes. Handig en comfortabel om spelen. Immer in de buurt, altijd zin om op stap te gaan. Een zwerfhond. Een Ramblor.

    Ik begin met wat ik voorhanden heb: een rest ceder plankjes van bij de Red Hot Uke Box . Wanneer ik die samenlijm zijn die net breed genoeg om er iets Parlor-achtigs uit te halen.



    De stroken ceder voor het bovenblad haaks en recht geschaafd.

    En verlijmd.




    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2008
    Locatie
    Brugge, deel van een pretpark op de grens van Nederland, Duitsland, Luxemburg en Frankrijk
    Berichten
    1.472

    Standaard

    Ik ben zelf groot fan van parlors. Stiekem ben ik zelf ook bezig met de eerste stapjes in het bouwproces van een Gibson L-00 achtige. Maar het vordert zeer langzaam bij gebrek aan tijd en werkplaats (momenteel werk ik enkel verder op dagen waarop ik niet moet werken en het mooi weer is en ik niets anders te doen heb en weer eens geld heb om nieuw gereedschap/materiaal te kopen...).
    Alle bouwtekeningen die ik tot nu toe online vond zijn 14 frets.
    Misschien jouw link in het 'Gitaarbouw tekeningen' topic zetten? Of anders pm?

    Wat wordt de houtsoort voor de achterkant/zijkanten? Mahonie?
    In ieder geval: weer een topic om te volgen
    When in Doubt, Fuck it.
    When not in Doubt... get in Doubt!

    Remember kids: eat your parents, stay in sleep, don't do school, honor your vegetables and get eight hours of drugs every night.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 januari 2005
    Locatie
    Voorthuizen
    Berichten
    817

    Standaard

    Hier ook een parlour-fan. Door mijn verhuizing helaas niet in staat om verder te bouwen, maar ik heb een soortgelijk model in de laatste bouwfase liggen. Heb overigens ook een 1:1 bouwtekening dus mocht je interesse hebben, PM maar even. Succes ermee, ik ga 'm volgen.

  4. #4

    Standaard

    Reeds jaren slingert er hier een stevige balk Essenhout rond. Ze deed het tijdens menige verbouwing prima als steigerplank of als oprijhulp voor de kruiwagen. Ik kan me niet herinneren hoe die hier ooit terecht kwam. Maar nu mag deze –half kwartiers- plank een iets edeler taak op zich nemen: een deel ervan wordt tot zijkant van een gitaar gepromoveerd.





    Een stuk van de essen balk in plakjes van ongeveer 3 millimeter verzaagd.



    En daarna tot op een dikte van 2 millimeter geschaafd. Wat een heerlijk sportdiscipline.




    Zijkanten aan één kant recht en haaks geschaafd, de andere kant wordt later schuin gezaagd.


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  5. #5

    Standaard

    Bovenblad op een dikte van ongeveer 3 millimeter geschaafd. Wie hierbij een schreeuwerige drumsander of andere helse schuurmachine verkiest mist de hemelse voldoening bij zo’n werkje. Ter compensatie bezoeken deze vluchtelingen wellicht een fitnesscenter.






    Kenners weten naar welke klank ze op zoek moeten gaan bij het op dikte brengen van zo’n blad. Kenners. Ik, ik hoor iets helder. Wong. Een lichte…galm? Kwang. Of is het kweng? Een beetje zoals je op een ruit tikt? Dong. Of klinkt het eerder als een half opgespannen drumvel? Ik tik met mijn wijsvinger op allerhande manieren, op allerlei plaatsen, en schuif intussen mijn oor langsheen dit heerlijk ruikende klankbord. Het is goed. Denk ik. Bong!
    Zweng?


    Model maken op de manier zoals ik het bij de Uncle Box deed.






    Straks kunnen we gaan plooien..


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  6. #6

    Standaard



    Nu pas, bij het plooien van de zijkanten voor deze gitaar, besef ik hoe moeilijk ik het mezelf gemaakt heb bij de Uncle Box . Toen was het een helse dag, waarbij ik erg veel zin had om het ganse fruitkistproject in de houtkachel te begraven.
    Deze Parlor is vooreerst een stukje groter, waardoor de te plooien bochten ook iets ruimer zijn. Tweede voordeel is dat deze zijkanten, in tegenstelling tot de fruitkistlamellen, wél lang genoeg zijn en ik dus niet geplaagd word door kopse verbindingen. Drie is de –zeer minieme- ervaring die me wellicht ook wat vlotter vooruit helpt. En dan is er uiteraard nog het hout zelf. Zoals verwacht is dit essenhout een erg soepele medewerker. Even bevochtigen met de plantspuit en ssssssssssstoom, het hout laat zich gewillig tot elke vorm verleiden. En het ruikt nog lekker bovendien.



    Na een erg fijne namiddag.


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 januari 2005
    Locatie
    Voorthuizen
    Berichten
    817

    Standaard

    ben benieuwd, je ziet niet vaak essen bij accoustische bouw (eigenlijk ben ik het nog nooit tegengekomen). mooi dat je de zijkanten uit een dikke plank hebt gehaald. zelfbouw in optima forma.

  8. #8

    Standaard

    Hielblok uit de ruime overschot van de essen balk gehaald en uit een rest pitchpine een staartblok gezaagd. Beiden verlijmd met de zijkanten.






    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  9. #9
    Ontoerekeningsvatbaar
    Geregistreerd
    18 augustus 2003
    Locatie
    Utrechtse Heuvelrug
    Berichten
    5.257

    Standaard

    Mooi werk,
    Essen is mooi hout voor een gitaar, al zijn de poriën wat grof (lastig met finishen).

    Dit wordt een gave gitaar...
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

    Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

    www.javaca.eu


  10. #10

    Standaard



    Blokranden haal ik ook deze keer uit het afgedankte essenhout van ouwe laddersporten. De blokjes zaag ik deze keer met een handzaag, staat fijner dan wanneer die gezaagd worden door het dikke zaagblad van m’n haakse zaagmachine. Een rustgevend, zenachtig werkje waarbij ik mezelf troost met de gedachte dat geduld een beter instrument oplevert..






    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top