Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 27 van 27

Discussie: theorievragen

  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 februari 2003
    Locatie
    belgie
    Berichten
    1.369

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gibson-strato Bekijk bericht
    Modi kan ook toonsoort zijn. F-dorisch is ook een toonsoort. Nog veel verder terug als 200 jaar kenden zo nog geen eens majeur en mineur, toen waren modi altijd toonsoorten.
    Dan is alles een aanverwante toonaard van elkaar?

    Er is het hier iemand moeilijk aan t maken maar volgens mij ist mij niet.
    Ik wil nix of niemand het raden geven, en of modi toonaarden , kan best maar dan ben ik benieuwd hoe je een G mixo aanduid als voortekening. Wrs nix aan de sleutel.

    Wat beest schrijft is imo juist. Dus kom je zoals ik al ergens eerder vermoedde uit op cmaj en Cmin, relatieve van Cmaj is Amineur, en de dichtsbijliggende zijn F en G groot.

    Velen antwoorden voglens mij naast te kwestie, omdat ze me niet begrijpen, maar mijn vraag is imo toch duideljik; de (4) aanverwante toonaarden van Cmaj.
    tmaakt niet uit wat je speelt maar HOE je t speelt
    http://www.facebook.com/pages/fractu...9162201?ref=mf

  2. #22

    Standaard

    Misschien helpt dit:



    G heeft één kruis (fis), D heeft er twee (fis en cis).
    F heeft één mol (bes), Bes heeft er twee (bes en es).
    etcetera

    Als je verder gaat dan Cis of Ces krijg je dubbele kruisen of mollen.

    Maar ik zie in dit verband de term 'aanverwant' niet zo; dat zal wel zijn omdat ik nog steeds niet begrijp wat je bedoelt.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  3. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gorgasm Bekijk bericht
    Dan is alles een aanverwante toonaard van elkaar?

    Er is het hier iemand moeilijk aan t maken maar volgens mij ist mij niet.
    Ik wil nix of niemand het raden geven, en of modi toonaarden , kan best maar dan ben ik benieuwd hoe je een G mixo aanduid als voortekening. Wrs nix aan de sleutel.
    Ja precies, de 7e toon wordt verlaagd dus fis wordt f en dus geen voortekens. D mixolydisch zou dan 1 voorteken hebben etc.

    Maar is je vraag nu opgelost dan?

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gorgasm Bekijk bericht
    Velen antwoorden voglens mij naast te kwestie, omdat ze me niet begrijpen, maar mijn vraag is imo toch duideljik; de (4) aanverwante toonaarden van Cmaj.
    We vragen ons denk ik vooral af wat je nu verder nog wilt weten/bespreken hierover. Het antwoord is simpel en Jimi heeft het ook meteen duidelijk gegeven. Verder valt er weinig over te zeggen. Uit een ladder zijn verschillende toonaarden af te leiden, en iemand heeft ooit in een studeerkamer opgeschreven dat vier daarvan ieder een eigen soortnaampje verdienen. That's all.
    Laatst gewijzigd door EuroCinema; 7 augustus 2010 om 00:59

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Ik doe nog een poging, al ben ik nog niet helemaal zeker wat de vraag eigenlijk is. Het komt wel meer voor dat iemand zijn probleem moeilijk kan omschrijven.

    Beginnen we met akkoorden,( makkelijker om je daar wat bij voor te stellen ) en over de plaats van de akkoorden binnen de geharmoniseerde majeur toonladder.
    2 Majeur akkoorden : plaats 1 en 4.
    3 Mineur akkoorden : plaats 2,3 en 6.
    1 dominant akkoord : plaats 5
    1 min7b5 akkoord : plaats 7.

    Dit wil zeggen dat bvb een Cmin7 akkoord,zowel op plaats 2,3 of 6 wordt aangetroffen, afhankelijk van de majeur toonladder waarin het voorkomt.
    Plaats 2 : uit toonladder van Bbmajeur.
    Plaats 3 : uit toonladder van Abmajeur.
    Plaats 6 : uit toonladder van Ebmajeur.

    Herhalen we dit met de majeur akkoorden, dit kan op plaats 1 of 4 van een bepaalde toonladder voorkomen.
    Bvb Cmajeur7.
    Plaats 1 : uit Cmajeur toonladder.
    Plaats 4 : uit Gmajeur toonladder.

    De noten van hoger genoemde toonladders kunnen dus ' verschillend' gebruikt worden over éénzelfde akkoord.
    VB. Bij een Cmajeur7 akkoord speelt men ( beginnend op de grondtoon ) C D E F G A B ( Cmajeur toonladder ) en C D E F# G A B ( toonladder Gmajeur ).
    Eén noot verschil tussen beide toonladders,
    Directe link gelegd , verband aangetoond tussen Modes/Scales/Akkoorden/Keycenters, als je het overtollige theoretische vet wegsnijdt.
    Laatst gewijzigd door terrasbeest; 7 augustus 2010 om 02:33

  6. #26

    Standaard

    Mag ik voorstellen dat we voortaan:

    Cmaj of Cmajeur aanduiden als C
    Cmin of Cmineur aanduiden als Cm

    De conventie is dat een majeurakkoord, -toonladder of -toonaard worden weergegeven met slechts de letter van de grondtoon in kapitaal; en dat mineur wordt weergegeven met dezelfde letter plus toevoeging van de 'm' in onderkast.
    C = C majeur
    Cm = C mineur

    Dat maakt zaken al een heel stuk eenvoudiger.

    Terrasbeest, tussen haakjes, volgens mij klopt je verhaal helemaal; al moest ik het een paar keer lezen

    Niet in alle gevallen tegen deze of gene specifiek:

    mij zou het verheugen als we ons tot één taal zouden beperken. Doe het of in het Nederlands of in het Engels maar meng de twee niet door elkaar.

    Key = toonaard
    Scale = toonladder
    Major = majeur
    Minor = mineur
    Sharp = halve toon hoger, 'kruis', '-is', '#'
    Flat = halve toon lager, 'mol', '-es', 'b'
    Mode = modus
    Modes = modi

    De korte muzieknotatie had in de voorgaande eeuwen volgens mij niet voorzien dat we op dit soort fora moeilijk dingen in superscript kunnen schrijven. Ik kwam onlangs het symbool Ebm7 tegen (in het liedje 'You give me' van James Morrison); het heeft me een hele tijd gekost om in te zien dat er niet abusievelijk Esmineur-7 stond maar Es-majeur7) en dat deed me weer inzien hoe ambigu onze notatie kan zijn.

    In principe is al die theorie vrij simpel, maar het staat of valt wel bij de eenduidigheid van de symbolen die we gebruiken.
    Daarbij is het Nederlands een prachtige taal die het waard is gekend en gebruikt te worden.

    Terzake maar weer. Is je vraag inmiddels beantwoord, Gorgasm?
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 februari 2003
    Locatie
    belgie
    Berichten
    1.369

    Standaard

    vr mij is alles duidelijk ja.
    Idd Jimi heeft int begin al "het" antw gegeven.
    Maar het was ook interessant om menignen van anderen te lezen.
    tmaakt niet uit wat je speelt maar HOE je t speelt
    http://www.facebook.com/pages/fractu...9162201?ref=mf

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top