Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4

Discussie: Vraag/Probleem

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2010
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    473

    Standaard Vraag/Probleem

    Ik weet niet of ik het hier moet posten maar..

    De laatste tijd heb ik steeds het gevoel van alle riffjes die ik zelf bedenk al bestaan, alsof alles al gemaakt is wat ik bedenk ofzo. Laatst had ik zelf een intro bedacht, kom ik hem later tegen: "The Ramones - Blitzkrieg Bop". Als ik nou een keer live ga optreden in een klein cafetje ofzo met een beginnende band is het dan erg als je hetzelfde riffje gebruikt wat al in een ander liedje gebruikt is? Geen complete intro of solo maar gewoon palmmuted stukjes of iets anders. Hebben jullie hier ook wel eens last van? En hoe los je dit op?
    Laatst gewijzigd door FlameDude; 5 augustus 2010 om 15:59

  2. #2

    Standaard

    Er zijn heel veel riffs en zelfs complete liedjes die op elkaar lijken. Ik weet nog dat ik lang geleden echt een geweldige riff had bedacht; bleek het 'Heaven and Hell' van Black Sabbath te zijn. Tja. Ik denk dat velen dit herkennen.

    Het valt bijna niet te vermijden. Je kunt wel proberen zoveel mogelijk muziek te kennen, maar je kunt nooit alles kennen. Daarbij: beter goed gejat dan slecht geschreven

    Het lijkt me niet echt erg; om snel flink wat mensen met je muziek aan te spreken, moet die een zekere herkenbaarheid hebben. Je kunt in principe makkelijk zat iets maken dat uiterst origineel klinkt door ons systeem van harmonieleer en maatvoering los te laten; maar ik denk dat je dan snel kampioen bent in het leegspelen van zalen.

    Als ik zoiets zou merken en ik zou zo'n stukje toch erin willen houden, zou ik proberen er iets in te veranderen, zodat het niet meer exact hetzelfde is maar toch die specifieke 'groove' behoudt.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Gebeurt iedereen wel eens. Hangt van het geval af wat je ermee doet. Als ik iets maak dat bij nader inzien herinnert aan een 40 jaar oud nummer van een vergeten held, dan vind ik dat niet erg: het is dan een - weliswaar onbewuste - knipoog naar onze roots en andere liefhebbers waarderen dat alleen maar. Zo zou ik zo'n Ramones-dingetje ook zien.
    Ik heb echter ook weleens een nummer verzonnen, om een maand later exact zo'n riff te horen op een plaat van de New Mastersounds - een groep in dezelfde bezetting als wij, van dezelfde leeftijd, etc. Dat nummer heb ik meteen gekilld, zelfs al was het zeker niet bewust gepikt. Maar je wilt niet gezien worden als "imitatie van".

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2010
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    473

    Standaard

    Erg bedankt voor de informatie! Gelukkig ben ik dus niet de enige die hier al lang mee zit

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top