Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 31
  1. #1

    Standaard Waarin staat Sweet home Alabama

    in wat voor toonsoort staat sweet home alabama,
    dit lied gaan wij doen met de band, en net zoals alle andere solo's, imroviseer ik deze. Want gewoon een solo naspelen, kan bijna iedereen

    maar staat dit lied nou in G of in D
    (had het even opgezocht en er kwam geen duidelijk atwoord uit)

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    ff geluisterd op YouTube. Akkoorden zijn D - C - G.

    Toch lastig te definiëren met dit soort nummers omdat er de akkoorden als drieklanken zonder toevoegingen worden gepakt en daarom een beetje op zichzelf staan (het is niet een V - IV - I progressie). Je zou kunnen beargumenteren dat het nummer steeds moduleert tussen de akkoorden en dus drie toonsoorten heeft, dus D, C en G.

    Maar met een G mixolydische ladder kun je aardig over de 3 akkoorden heen soleren, dus ik zou zeggen de toonsoort is G.
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    G myxo = C majeur.Maar het zal wel ' passen' denk ik.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    G mixo is natuurlijk inderdaad Cmaj, maar ik zat een beetje mee te pielen en de F# klinkt wel heel erg G majeur-ig, zelfs over het D-akkoord vind ik 'm meer een passing tone naar het C akkoord, dus ik pakte al snel een F..... En een C majeur ladder past ook niet echt, kleurt anders. 1-3-5 dingetjes per akkoord klinkt het best.

    Dus dan hou ik het er toch maar op dat het nummer door 3 toonsoorten heen fietst....
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  5. #5

    Standaard

    Toonsoort = g majeur.
    E mineur of e mineur pentatonisch voldoet toch hierover?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2006
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    2.813

    Standaard

    The guitar solo in the song is actually played in the wrong key. Producer Al Kooper noticed that Ed King played the solo in the key of G instead of D, the first chord in the progression. He was so vexed that he took to tune to California, and played it for his guitarist friend Michael Bloomfield. In fact, the song is in G, and King himself rips the exuberant, melodic blues lines in the E minor pentatonic Blues scale, which in the song functions as the G pentatonic scale. (from Guitar Edge magazine - July/August 2006
    Discussie hierover op ander forum

  7. #7

    Standaard

    Als ik op mijn gehoor af ga zou ik toch liever in D mineur pentatonisch spelen dan in E mineur.

  8. #8

    Standaard

    Hoewel je theoretisch kunt beargumenteren dat dit nummer in G staat (Waarbij de trappen dan zijn: V - IV - I) voelt het D akkoord wel erg als thuiskomen, ik zou dus stellen dat het nummer in D staat. De trappen zijn dan I - verlaagde VII - IV. Voor een solo zou ik afwisselen tussen D majeur pentatonisch en D mineur pentatonisch, zoals je dat bij een bluesje ook zou kunnen doen. Diatonische toonladders of modes (mixolydisch etc..) kunnen wel maar deze stijl schreeuwt wat mij betreft echt om pentatoniek.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    In een majeurtoonladder zitten drie majeurakkoorden : de I , de IV en de V.
    De IV en de V liggen een toon uit elkaar, net zoals de C en de D in SHA, en dan is de G de I. Als je die logica volgt heb je een nummer in G majeur.

    Tot zover FWIW een analyse, maar eigenlijk : hoe belangrijk is dat voor een nummer als dit.Als je hier gaat knoeien met kerktoonladders ben ik niet zeker of ik het resultaat wel zou willen horen. Eerlijk : toen ik nog dit soort muziek speelde, had in nog geen idee van toonladders, en ik heb net m'n gitaar even op de schoot gelegd en het nog eens gespeeld, en ik weet nog steeds niet 'wat' ik daar speelde.....

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Maar als de toonsoort G zou zijn, dan had het D-akkoord een D7 moeten zijn, en dat klinkt juist niet vind ik.
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top