Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 41
  1. #11

  2. #12

    Standaard

    Over het glas: het zijn 2 dubbelglas ruiten die schuin op elkaar verlijmd zijn (zie foto's

    Wat denken jullie er van?
    (en ja, ik weet dat het bij lange na niet perfect is)
    Nog tips voor het construeren van het opname hok? Het hok waar je de isolatie ziet is de controle room, de lege ruimte ervoor moet het opname hok worden.

  3. #13
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.709

    Standaard

    Niels, ik wil de pret niet bederven hoor, maar geluidsisolatie is een totaal ander verhaal als warmte isolatie. Ik zie piepschuim en laagjes glaswol. Ik raad je aan om je goed in te lezen, zoek naar de posts van Roman en ga naar andere forums waar je de experts kunt vinden als Rod Gervais en Eric Desart en nog wat van die kanonnen.

    Geluidsisolatie is in principe eenvoudig, maar in de uitvoering behoorlijk gecompliceerd en niets is erger dan er als je klaar bent achter komen dat het niet goed werkt. Massa>veer>massa en ontkoppelen, een box in the box constructie en dat soort zaken.

    Lees die draadjes met aandacht door en bekijk de vele foto's. Ik heb een opnamerruimte van 90m² waar je een metalband kunt opnemen zonder dat iemand er last van heeft. En het zou nog beter kunnen als ik toen had geweten wat ik nu weet, maar ik ben tevreden.

    Los daarvan vraag ik me af wat iemand bezielt om een studio te beginnen, tenminste als dat commercieel bedoeld is. Ik ken supermooie studio's die geen werk hebben.

    Niettemin heb ik bewondering voor je moed.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  4. #14

    Standaard

    Zo'n raam met twee schuin geplaatste ruiten is wel een must have, net als eierdozen...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  5. #15
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.709

    Standaard

    Het staat hier allemaal al verschillende keren te lezen. Als je het goed wilt doen moet je twee los van elkaar staande wanden maken met een gelaagd ruit in de ene wand en een gelaagd ruit van een andere dikte in de andere wand. Dubbel glas heb ik zelf ook omdat ik 70 ramen kado kreeg van een buurman die 'in het glas' zat. Maar eigenlijk stelt dat niet zoveel voor omdat die platen glas van gelijke dikte zijn en de resonanties lekker worden doorgegeven.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  6. #16

    Standaard

    Niels,

    Ik kan niets anders dan met Han en Bert eens zijn; hier gaan dingen niet goed.
    Wij zijn de laatsten die je willen ontmoedigen; zoals Han al zei bewonder ik je moed. Hartstikke goed dat je een studio wilt beginnen, als zal het alleen maar voor de spanning zijn!

    Maar, als je serieus wilt isoleren zou ik willen adviseren om per direct de bouw stop te zetten en je plannen (als die er al zijn) aan te gaan passen.

    Je bent op deze manier een illusie aan het bouwen, zonde van het geld. Half werk is géén werk in dit geval.
    Zo, nu maar weer's een andere "handtekening".

  7. #17

    Talking troll opmerking ;-)

    als je echt bassen wil tegenhouden is dit piepschuim veel te dun. Ik zou zeker twee lagen piepschuim nemen. Elke meter een gat met een A4tje erin om het diffuus te maken dan heb je pas echt isolatie. Wel met chocopasta verlijmen he! Dan klinkt het fijn.

    Als je een grote budget hebt kun je de ruimte tussen de muren afvullen met herriestoppers. Dat moet gewoon wel werken want anders heten ze natuurlijk niet zo.
    ;-)










    Als dat niet werkt kun je altijd nog gaan lezen hoe geluid zich voortplant door constructies. En hoe je dat kunt dempen.
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  8. #18
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.709

    Standaard



    Ik zet deze hier nog maar even neer, het cijfer is de geluidsreductie, maar bedenk dat die zal gelden voor niet al te lage tonen.

    Kijk naar het derde en vijfde plaatje, je ziet dat als er twee wanden worden verwijderd, dat je dan 17dB extra reductie hebt. Minder massa kan dus meer demping opleveren omdat die massa op de verkeerde plek zat. En kijk naar het derde en zesde plaatje, je ziet dat dezelfde materialen, maar op een andere manier geplaatst 23 dB extra reductie oplevert. Zoals ik zei is het principe eenvoudig, maar de uitvoering behoorlijk complex.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 augustus 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    503

    Standaard

    We hebben nu gewoon het geld nog niet om een complete professionele studio neer te zetten
    Het leuke is dat je met dezelfde hoeveelheid materiaal, maar een andere constructie een 10x beter resultaat kunt bereiken. Heeft dus niet altijd met geld te maken. Sterker nog, zoals Han aangaf, het verwijderen van materialen kan zelfs een beter resultaat opleveren

    Toen ik onze oefenruimte (dus niet per se studio, wel beetje ander verhaal misschien....) ging bouwen, heb ik ook veel tips gekregen van voornamelijk Roman, Bert en Han. Soms kon het erg frustrerend zijn om erachter te komen dat je dingen verkeerd gedaan hebt, maar achteraf erg blij dat ik dit forum ingeschakeld heb.

    Niels, waar kom je vandaan? Anders nodig ik je van harte uit om een keer bij mijn oefenruimte te komen kijken (staat in Woudrichem, in de buurt van Gorinchem). Dan kun je zien wat wij bereikt hebben met onze hoeveelheid materialen etc. Ik zeg niet ik het helemaal goed gedaan heb, maar het eindresultaat zijn we meer dan tevreden over! Als een complete band staat te spelen hoor je buiten vrijwel niks. En dan hadden wij nog de pech van een grote houten deur in de muur die we niet dicht konden metselen.

  10. #20

    Standaard

    Allemaal, bedankt voor de vele reacties alvast!

    De studio staat in Woerden, vlak bij utrecht.

    We zijn nog niet aan de bouw van het recording gedeelte gekomen, dus daar kunnen we het goed aanpakken. Het geraamte wat je ziet is voor de controle room.

    Ik had dat plaatje met die constructies al gezien...maar we kunnen het piepschuim dus beter weg halen?

    Ik heb al veel informatie gezocht, heb een boek van over home recording studio's liggen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. De bouw is trouwens begonnen toen ik op vakantie was, vandaar de constructie die er nu staat.

    Trouwens, er zitten dus al vrij dikke muren om ons heen, dus een doos in doos principe zou te bouwen moeten zijn, toch?

    Hoe zou dat ik deze situatie gemaakt kunnen worden?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top