Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 41
  1. #1

    Standaard Geluids isoleer idee voor de studio

    Hey allemaal,

    ik ben samen met 2 vrienden een muziek studio aan het bouwen (daarover later meer( over een maand of wat zijn we geregistreerd bij de KVK )).
    We hebben het houten frame nu voor een gedeelte staan en willen snel de platen er op schroeven. Om de de geluidsisolatie te bevorderen had ik een ideetje:
    Bij het bevestigen van de plaat (hout voor de wanden, gips voor het plafond) willen we de platen niet direct op de platen schroeven, maar willen we een stuk vilt er tussen doen om de demping tegen te gaan.
    De schroef steunt dan ook op een stuk vilt.
    Op de manier kan er voorkomen worden dat trillingen zich via de plaat en schroeven zich door het geraamte kunnen bewegen.


    Wat vinden jullie van het idee? Moeite waard, of grote onzin?

    Alvast bedankt!

  2. #2

    Standaard

    Eerst lezen. Er zijn ongever 64.000 topics waarin Roman telkens uitlegt dat je het wiel niet hoeft uit te vinden.

  3. #3

    Standaard

    je hebt bij jouw diagram alsnog contactgeluid van de groene platen op de schroefzijkant.

    Daar zul je dan ook wat aan moeten doen.
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  4. #4
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.707

    Standaard

    Wel eens gehoord van resilient channel ?

    En er is een sticky over isoleren bovenaan de pagina.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  5. #5

    Standaard

    Hoi Niels,

    Je gedachten gang is goed, de uitvoering minder. Maar daar kunnen wij je bij helpen!

    Het belangrijkste bij het bouwen van een geluidsdichte kamer is "kennis". Weet wat je doet. Vooral hier geldt dat gissen echt missen is. Het is geen magie, maar enkel wetenschap. Gelukkig zijn er veel mensen jou voorgegaan. Er valt veel te leren ook op internet.

    Ik kan niet heel veel zeggen over jouw oplossing(en) daar ik het hele plan niet ken (grote geheel). Planning is 90%, uitvoering 10%. Wat is je budget eigenlijk?

    Dan nog even waarom jouw oplossing niet het "gewenste" resultaat zal leveren (wat is je gewenste resultaat eigenlijk?); Deze manier van constructies is alles behalve veilig. De plaat "hangt" te lummelen aan de schroeven welke nog steeds contact met elkaar maken. Er is dus nog steeds sprake van flankering. Iets dat je waarschijnlijk wilt tegen gaan.
    Han heeft het al genoemd; RC. Voor een dergelijke oplossing is dat het perfecte materiaal. Auralex RC kun je in nederland krijgen, just google.

    In dit forum is er regelmatig gesproken over geluidsisolatie, zoek eens. Check ook Koen's draadje, hij staat op de 1e pagina hier: "Schuur ombouwen tot studio". (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=121655)

    Maar, geef ons eerst eens wat meer info over je nieuwe ruimte(s). We zijn nieuwsgierig!
    Zo, nu maar weer's een andere "handtekening".

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 juli 2010
    Berichten
    169

    Standaard

    Als je een studio bouwt, en je registreert bij de KVK, is het dan niet de moeite iemand met kennis van zaken in te schakelen?

    Bon, het eerste wat me opvalt is dat ik nergens zie waar je muren zijn. Werk je met 2 muren, of met 1 muur? Wat doe je met de spouw? Wil je ineens rekening houden met een goede akoestiek?

    Bon, dat gezegd zijnde ... Isolatie komt grof gezegd op 2 dingen neer: massa en spouw. Probeer zoveel mogelijk massa te gebruiken, want dat isoleert meer. En probeer een zo groot mogelijke spouw te gebruiken, want dan voorkom je contactgeluid. En zeker geen meerdere spouwen, want die werken akoestisch gezien dan als een versterker. En je spouw voor 80% opvullen voor minerale wol is ook een goede zaak.

    (Vergeet niet dat je dit voor alle muren, plafond en vloer moet doen.)

    Er zijn heel erg veel bijkomende regeltjes, ik kan die niet samenvatten in 5 zinnen, maar daar komt het grotendeels op neer. En dan moet je nog beginnen aan je akoestiek

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guhlenn Bekijk bericht
    Eerst lezen. Er zijn ongever 64.000 topics waarin Roman telkens uitlegt dat je het wiel niet hoeft uit te vinden.
    Mijn excuses hoor, maar dit idee had ik nog niet langs zien komen, en ik was toch nieuwsgierig wat jullie er van zouden vinden...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door showband Bekijk bericht
    je hebt bij jouw diagram alsnog contactgeluid van de groene platen op de schroefzijkant.

    Daar zul je dan ook wat aan moeten doen.
    Mmm je hebt gelijk, back to the drawing board

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Wel eens gehoord van resilient channel ?

    En er is een sticky over isoleren bovenaan de pagina.
    Ja, ik heb het 'isoleren' forum ook gelezen, heb het daar gevonden...
    Ik heb me rot gegoogled, maar ik kom geen verkooppunten in Nederland tegen (wel van het merk, maar niet van het product)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Roman Bekijk bericht
    Hoi Niels,

    Je gedachten gang is goed, de uitvoering minder. Maar daar kunnen wij je bij helpen!

    Het belangrijkste bij het bouwen van een geluidsdichte kamer is "kennis". Weet wat je doet. Vooral hier geldt dat gissen echt missen is. Het is geen magie, maar enkel wetenschap. Gelukkig zijn er veel mensen jou voorgegaan. Er valt veel te leren ook op internet.

    Ik kan niet heel veel zeggen over jouw oplossing(en) daar ik het hele plan niet ken (grote geheel). Planning is 90%, uitvoering 10%. Wat is je budget eigenlijk?

    Dan nog even waarom jouw oplossing niet het "gewenste" resultaat zal leveren (wat is je gewenste resultaat eigenlijk?); Deze manier van constructies is alles behalve veilig. De plaat "hangt" te lummelen aan de schroeven welke nog steeds contact met elkaar maken. Er is dus nog steeds sprake van flankering. Iets dat je waarschijnlijk wilt tegen gaan.
    Han heeft het al genoemd; RC. Voor een dergelijke oplossing is dat het perfecte materiaapl. Auralex RC kun je in nederland krijgen, just google.

    In dit forum is er regelmatig gesproken over geluidsisolatie, zoek eens. Check ook Koen's draadje, hij staat op de 1e pagina hier: "Schuur ombouwen tot studio". (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=121655)

    Maar, geef ons eerst eens wat meer info over je nieuwe ruimte(s). We zijn nieuwsgierig!
    Foto's komen er aan! Het is in een grote hal, waar een verdieping in is gebouwd. Hier gaan we 2 ruimtes maken, 1 recording/oefen ruimte, 1 controle kamer. Daarnaast zit al een bestaande ruimte wat een oefen ruimte wordt.

    De verdieping is op houten balken gebouwd, met daarop houten platen. We hebben net een geraamte gebouwd voor de controle ruimte. Alles wordt geisoleerd met glaswol. Tussen de controle en recording ruimtes is zijn er 2 frames geplaatst, die elkaar amper raken, met daartussen 5 cm dikke schuimblokken.

    Het budget is lastig te bepalen, we hebben een paar duizend euro beschikbaar, maar willen niet alles uitgeven, we moeten nog meer spullen kopen.

    We willen ons nu focussen op isolatie, de reflectie in de ruimtes zelf komt later. (noppenschuim en zelfgemaakte bass traps).

    Foto's plaats ik waarschijnlijk vanavond.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Niels Verkaik Bekijk bericht
    Mijn excuses hoor, maar dit idee had ik nog niet langs zien komen, en ik was toch nieuwsgierig wat jullie er van zouden vinden...



    Mmm je hebt gelijk, back to the drawing board



    Ja, ik heb het 'isoleren' forum ook gelezen, heb het daar gevonden...
    Ik heb me rot gegoogled, maar ik kom geen verkooppunten in Nederland tegen (wel van het merk, maar niet van het product)



    Foto's komen er aan! Het is in een grote hal, waar een verdieping in is gebouwd. Hier gaan we 2 ruimtes maken, 1 recording/oefen ruimte, 1 controle kamer. Daarnaast zit al een bestaande ruimte wat een oefen ruimte wordt.

    De verdieping is op houten balken gebouwd, met daarop houten platen. We hebben net een geraamte gebouwd voor de controle ruimte. Alles wordt geisoleerd met glaswol. Tussen de controle en recording ruimtes is zijn er 2 frames geplaatst, die elkaar amper raken, met daartussen 5 cm dikke schuimblokken.

    Het budget is lastig te bepalen, we hebben een paar duizend euro beschikbaar, maar willen niet alles uitgeven, we moeten nog meer spullen kopen.

    We willen ons nu focussen op isolatie, de reflectie in de ruimtes zelf komt later. (noppenschuim en zelfgemaakte bass traps).

    Foto's plaats ik waarschijnlijk vanavond.
    "Alles wordt geisoleerd met glaswol" > 1000 x wrong. Lukt nooit ... geen massa genoeg, ook je frames en hout niet. Isoleren doe je met massa, absorberen met mousse/glaswol ed poreuze materialen. En niet op te lossen met een paar duizend euro ... lukt nooit. Lees aub wat fora ivm met isoleren tussen ruimtes. De paar duizend euro ga je nodig hebben cfr nagalmbeheersing ... Qua isolatie haal je op deze manier max 30db ... gewoon glaswol en schuimrubber platdrukken als isolator werkt niet. Wat ga je doen qua deuren en ramen trouwens. Dat alleen kost al meer dan paar duizend euro als je genoeg scheiding wil. op voorwaarde dat je shells al meer halen qua isolatie. Niet dus. Beetje naieve gedachte als je het mij vraagt ... Schakel een pro als merford.nl of zo in ... maar dan kom je er nooit met een paar duizend.
    succes,
    Freeqi Audio Design
    www.freeqi.be
    www.highschoolamps.com

  9. #9

    Standaard

    http://www.audio-pro.nl/ is een auralex dealer.
    Zo, nu maar weer's een andere "handtekening".

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Freeqi Bekijk bericht
    "Alles wordt geisoleerd met glaswol" > 1000 x wrong. Lukt nooit ... geen massa genoeg, ook je frames en hout niet. Isoleren doe je met massa, absorberen met mousse/glaswol ed poreuze materialen. En niet op te lossen met een paar duizend euro ... lukt nooit. Lees aub wat fora ivm met isoleren tussen ruimtes. De paar duizend euro ga je nodig hebben cfr nagalmbeheersing ... Qua isolatie haal je op deze manier max 30db ... gewoon glaswol en schuimrubber platdrukken als isolator werkt niet. Wat ga je doen qua deuren en ramen trouwens. Dat alleen kost al meer dan paar duizend euro als je genoeg scheiding wil. op voorwaarde dat je shells al meer halen qua isolatie. Niet dus. Beetje naieve gedachte als je het mij vraagt ... Schakel een pro als merford.nl of zo in ... maar dan kom je er nooit met een paar duizend.
    We hebben nu gewoon het geld nog niet om een complete professionele studio neer te zetten, daar willen we over een paar jaar naar toe.
    Dus nu willen we het doen met de middelen die we hebben, en daarmee een acceptabel geheel creeëren...prioriteit 1: het woonhuis tegenover de weg mag niet gaan klagen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top