Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 7 van 7 EersteEerste ... 567
Weergegeven resultaten: 61 t/m 65 van 65
  1. #61

    Standaard

    Ik ben van plan eerst maar wat ander materiaal te maken, zonder percussie.
    Ik kan, als ik wat meer ervaring heb, altijd nog terugkomen op dat ene liedje.

    Heeft iemand adviezen hoe ik het beste aan de slag kan met het componeren van nieuw materiaal. Ik wil iets melodieus maken, zoiets als Pierre Bensusan en Peter Ciluzzi maken.

  2. #62

    Standaard

    Componeren is nogal breed. Het nadeeel van veel heavy wood gitaristen is dat dat hun achilleshiel is. Als je feel wilt krijgen voor compositie, vergeet dan even de fingerstyle gitaristen (ook al zijn er ook genoeg die dat wel kunnen, daarom springen mensen als Andy mcKee, Michael Hedges en Tommy Emmanuel, maar ook Harry Sacksioni er uit) Luister naar goede componisten, bands die je goed vindt, en zoek die nummers uit en kijk hoe ze in elkaar zitten. Je hoeft niet noodzakelijk een solo arrangement van zo'n nummer te maken, al kan dat bij een goede compositie altijd. Maar het is meestal veel werk. Zoek de melodie, en het akkoordenschema uit, en kijk hoe dat in elkaar zit. Doe dat met veel nummers. (hoe meer hoe beter) Daar haal je vanzelf goede ideën en werkwijzes uit.

    Een ander belangrijk punt is dat het belangrijkste van muziek is dat je een emotie, gevoel, sfeer of gedachte met je stuk kunt overbrengen. Doet het niets van dat, heb je niets. Pure virtuositeit boeit op zijn best een minuut of 10. Mensen die alleen op techniek, of harmonische of ritmische complexiteit kicken waar verder geen emotie of wat dan ook over komt snappen het gewoon niet.

  3. #63

    Standaard

    Bedankt Harald, voor je reactie.

    Ik ga gebruik maken van je advies.

    Waar haal jij je inspiratie uit, welke bands en artiesten?

  4. #64

    Standaard

    Kan van alles zijn. Mijn achtergrond zit deels een beetje in sixties en vroege seventies (hoewel dat ook allemaal voor mijn tijd is, maar ik heb gitaar geleerd van mijn neven, en die zijn allemaal wat ouder), maar soms komen leerlingen met iets recents wat ik ook goed kan waarderen.

    Ik houd o.a. van bands die redelijk wat improvisatie in hun benadering hebben, zoals Deep Purple of Frank Zappa. De laatste is compositorisch weer veel interressanter.

    Qua compositie wat van mijn invloeden... Beatles, Zappa, Pink Floyd, Simon and Garfunkel - Paul Simon solo, Billy Joel, Stevie Wonder, Joe Jackson, Prince, Police, Sting, Jazz standards, Santana, Pat Metheny, Al di Meola etc. etc.

    Wat ik vroeger deed, was zowat continu van 3 verschillende bibliotheken in mijn buurt het maximale aantal leenbare LP´s in huis, en eens in de 1 of 2 weken verversen. Ik leende ook regelmatig dingen puur op de gok, zonder een idee te hebben wat het was, of via een soort muzikanten stamboom idee. Hey, die en die speelt hierop, ken ik van een andere band, eens kijken of dit dan ook leuk is... en ook veel verschillende genres, van akoestisch tot rock, hard rock en klassiek, tot jazz

    Gewoon luisteren naar alles wat los en vast zit, en kijken wat je pakt. Springt een nummer er voor jou uit, probeer dan te achterhalen wat het is dat je aanspreekt, en hoe het in elkaar zit.

  5. #65

    Standaard

    Het lijkt me erg handig, jouw methode.
    Ik pak tegenwoordig vaak wat cd's uit mijn vaders cd collectie, daar zit altijd wel wat in wat ik leuk vind.

    Ik luister tegenwoordig veel naar Mike Oldfield. Daar kan ik, denk ik, voorlopig wel mee vooruit. Hij is een briljant gitarist en componist.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top