Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 8 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 72
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rick trodat Bekijk bericht
    Ik kan dus de impedantie verhogen door de 220 k te vervangen door bijvoorbeeld 820 k daar te plaatsen en omdat ik ook meer laag en mid wil, vervang ik de condensator voor 1 uf.
    Ik denk niet dat het verstandig is aan de cap te sleuten. Je probleem zit in de impedantie (load). Deze belast je elementen te zwaar. Het schema wat je hier zelf aanhaald zou een goede optie zijn. Het eerdere schema van DH ook trouwens mits je de bias weerstanden hoger kiest. Vanuit de ingang gezien staan ze namelijk parallel.

    Als je dus in jouw schema de bias weerstanden vergroot naar 820k staan ze nog altijd parallel waardoor dus de maximale impedantie minder dan 400k wordt.

    Reken iig op meer hoog omdat het juist de bedoeling van de buffer is de kabelcapaciteit te elimineren.

    Frans.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 28 juli 2010 om 16:31
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Locatie
    Venus
    Berichten
    2.169

    Standaard

    (ik ga maar even door in dit draadje ipv een nieuw draadje te beginnen)

    Het laatste pedaal op mijn board is een A/B box, signaal in, en dan uit naar de twee kanalen van mijn versterker.

    Nu vroeg ik me af of het zin heeft om hier een buffer in te bouwen (die komt dan voor de schakelaar, anders heb ik er denk ik twee nodig)? Er is iig genoeg ruimte in het kastje. Is er een manier om te bepalen of een buffer werkelijk nodig is?
    Mooie spullen, maar kun je ook een beetje spelen?

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    ... mag ik ook een vraagje tussendoor stellen?

    Mijn HAO Rumble Mod had ook zo'n laag/hoog impedantie buffer. De handleiding waarschuwde dat wanneer na een ander pedaa, de HAO niet optimaal zou klinken.
    Niet dat ik dat dan weer hoorde trouwens maar het drukte de pret enigszins.

    Maar kan dat? En is een buffer dan wel altijd even handig, zeker als je er meerdere achter elkaar heb staan?
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door driftkop Bekijk bericht
    Nu vroeg ik me af of het zin heeft om hier een buffer in te bouwen.......
    Laat me raden....je maakt graag buffers .

    Als je het draadje goed gelezen had zou je kunnen zien wat het doel van een buffer is. Als jouw signaal over een lange kabel vervoerd moet worden is dat nadelig voor de vaak hoogohmige uitgang waar dat signaal vanaf komt. In dat geval is het zinvol een buffer te maken. Een buffer doet niets anders dan de hoogohmige uitgang om te zetten naar een krachtiger laagohmige versie welke veel minder last zal hebben van de kabelcapaciteit Zo, dat is er uit.

    Vaak werd gedacht dat als men sneeuw op de TV had dat dit met een extra versterker kon worden opgelost. Weer één van die indianen verhalen. Ook hier geldt dat als een signaal eenmaal onder het ruisniveau zit dat er geen versterker is die daar wat aan kan doen. Het niveau moet opgehaald worden als de kabeldemping te hoog is, alleen dan heeft een (buffer) versterker zin.

    Frans.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 28 juli 2010 om 16:47
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Locatie
    Venus
    Berichten
    2.169

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Als jouw signaal over een lange kabel vervoerd moet worden is dat nadelig voor de vaak hoogohmige uitgang waar dat signaal vanaf komt. In dat geval is het zinvol een buffer te maken. Een buffer doet niets anders dan de hoogohmige uitgang om te zetten naar een krachtiger laagohmige versie welke veel minder last zal hebben van de kabelcapaciteit Zo, dat is er uit.
    Diepe zucht

    En hoe meet ik de impedantie? Multimetertje op de uitgangsjack?
    Mooie spullen, maar kun je ook een beetje spelen?

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door driftkop Bekijk bericht
    Diepe zucht

    En hoe meet ik de impedantie? Multimetertje op de uitgangsjack?
    Was het maar zo simpel.

    Naar mijn mening is deze eenvoudige methode toepasbaar voor jullie audio apparatuur:

    Ingangsimpedantie:
    Signaal toevoeren
    Variabele weerstand in serie opnemen iets groter dan de te verwachten ingangsimpedantie van het te voeden apparaat.
    Scope aansluiten.
    Bepaal het punt waar het signaal over de ingang even groot is als het signaal over de potmeter door deze te verdraaien.
    Als je daarna alles losneemt kun je de impedantie aflezen als je de ingestelde weerstand van de potmeter opmeet.
    Je mag natuurlijk ook experimenteren met vaste weerstanden.

    Uitgangsimpedantie:
    Signaal meten aan open klemmen
    Belasting aansluiten
    Als de open klemspanning is gehalveerd is de uitgangsimpedantie gelijk aan de load.

    En om het makkelijk te maken kunnen er grote verschillen optreden voor verschillende frequentie's.

    Frans.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 28 juli 2010 om 17:07
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Locatie
    Venus
    Berichten
    2.169

    Standaard

    Da's een hele lijst...

    Ik ga er van uit dat de meeste gitaristen (waaronder ikzelf) niet de beschikking hebben over een signaalgenerator en een scoop. Hoe weet men dan of een buffer nodig is? De uitgangsimpedantie van pedalen zal niet altijd gelijk zijn, misschien zijn sommigen hoog en sommigen laag. En waarschijnlijk hebben sommigen al een buffer ingebouwd (al of niet in TB).

    Ik probeer alleen de zin en onzin van buffers te begrijpen, en hoe je kunt uitzoeken of het werkelijk nodig is.
    Mooie spullen, maar kun je ook een beetje spelen?

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door driftkop Bekijk bericht
    Hoe weet men dan of een buffer nodig is? De uitgangsimpedantie van pedalen zal niet altijd gelijk zijn
    Dit staat toch in je manual? Als je een effect met een ingangsimpedantie aansluit op een 16 Ohm uitgang weet je dat het niet goed gaat. Waarom sluit men dan een gitaarelement van 1Meg wel aan op een effect met een ingangsimpedantie van 100k? Gewoon omdat men daar als gebruiker niet aan denkt, daarom lezen we ook mee om daarop te wijzen. In die zeldzame gevallen dat het niet bekend is zal er gemeten moeten worden. Dat meten zijn meerdere methoden voor maar om het simpel te houden, zie voorgaande post, het is niet anders.

    De reden van een buffer is zoals hiervoor al beschreven slechts impedantie aanpassing. Overbodig dus als de verschillende componenten matchen. En tot slot.... een beetje misaanpassing is echt niet zo'n ramp hoor maar 100k of 1Meg is een faktor 10. Begrijp je het probleem?


    Frans.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 28 juli 2010 om 17:44
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  9. #29

    Standaard

    Okee, kan ik volgen, maar is het de moeite om de ingangsimpedantie van een pedaal aan te passen aan het element?

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 april 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    220

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Die maakt deel uit van de spanningsdeler. Als je hem weglaat is de basisspanning ongedefinieerd. Je kan dan de 220k naar de plus groter maken tot je een acceptabele spanning op de basis hebt maar deze manier van instellen is sterk afhankelijk van de gebruikte transistor. Net als bij buizen is er niet één exact gelijk, vroegah al helemaal niet.

    Frans.
    Frans, je bent volgens mij beter op de hoogte dan ik, maar we praten hier niet over een FET (of buis) die een gedefinieerde spanning op de input moet hebben om het werkpunt in te stellen ... er wordt een stroom versterkt i.t.t. een spanning bij een FET of buis. Het werkpunt wordt bepaald door een basis stroom en niet een basis spanning. De weerstand van de input naar de massa is m.i. niet noodzakelijk om een correct werkpunt in te stellen. Een weerstand van de + naar de basis is voldoende om het werkpunt in te stellen .. toch ?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top