Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 8 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 72
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    En als we dat nou eens doen met een uA709? Dan kun je terug tot 1972! Da's al aardig vintage correct.
    okeoke, maarehhh blijft het probleem met het veranderende karakter door het ontbreken van de kabeldemping. Dat is wat rick trodat waarneemt. Uiteindelijk is dat de bedoeling van deze buffer dus als je dat niet mooi vind.......


    Frans.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  2. #12

    Standaard

    Oke, het loopt al aardig uit de hand.

    Goed waar het om gaat:

    Ik zocht een buffer die klankmatig niets toevoegd aan het geluid. Echter omdat dit ommogelijk is is een beetje hoog erbij alleen maar mooi. Wat ik merk bij de germanium buffer:

    - Zeker 10% minder volume
    - Minder laag en mid
    - Minder dynamiek

    Dit zijn toch wel de punten, waar ik mee zit. Ik kan natuurlijk een ander buffertje bouwen. Echter pas ik em liever aan. Vintage correctheid, intereseerd mij niet. Als ik die germanium moet vervangen voor een siliconen transistor dan zit ik daar niet mee.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rick trodat Bekijk bericht
    Oke, het loopt al aardig uit de hand.

    Goed waar het om gaat:

    Ik zocht een buffer die klankmatig niets toevoegd aan het geluid. Echter omdat dit ommogelijk is is een beetje hoog erbij alleen maar mooi. Wat ik merk bij de germanium buffer:

    - Zeker 10% minder volume
    - Minder laag en mid
    - Minder dynamiek

    Dit zijn toch wel de punten, waar ik mee zit. Ik kan natuurlijk een ander buffertje bouwen. Echter pas ik em liever aan. Vintage correctheid, intereseerd mij niet. Als ik die germanium moet vervangen voor een siliconen transistor dan zit ik daar niet mee.
    Om te beginnen....siliconen prak je in een lelijk mager wijf. Het hier toegepaste spul heet silicium maar dat terzijde.

    Dat je zoveel volume verlies hebt is eigenlijk vreemd want de schakeling is een zogenaamde emittervolger. Vergelijkbaar met de kathodevolger uit de buizen techniek. Voor deze schakeling geldt dan de uitgangsspanning minimaal 99% van de ingangsspanning zal zijn. Verwaarloosbaar dus. Ik vermoed dat de load van de buffer veel zwaarder voor je elementen uitpakt dan de eigenlijke ingang van de amp. De ingangs impedantie is in de gegeven opzet minder dan 100k waar een buizenamp al gauw 1Meg is. Dat is vermoedelijk de oorzaak van je zwakkere signaal. Een silicium tor zal nagenoeg hetzelfde werken omdat de omringende componenten grotendeels de eigenschappen bepalen.

    Frans.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    4.965

    Standaard

    Waarom zitten die 220k's daar eigenlijk? Vlg heb je je drie probleempunten al opgelost als je die weghaalt, of zie ik dat verkeerd?
    Laatst gewijzigd door Rutger; 28 juli 2010 om 14:54
    -

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rutger Bekijk bericht
    Waarom zit die 220k daar eigenlijk? Vlg heb je je drie probleempunten al opgelost als je die weghaalt, of zie ik dat verkeerd?
    Om de tor op een goed werkpunt in te stellen. (kan anders)
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    4.965

    Standaard

    Hm oke, k vind het maar een vreemde schakeling. Niet dat ik er veel verstand van heb, maar ik heb zoiets nog niet voorbij zien komen.
    -

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rutger Bekijk bericht
    Hm oke, k vind het maar een vreemde schakeling. Niet dat ik er veel verstand van heb, maar ik heb zoiets nog niet voorbij zien komen.
    Komt waarschijnlijk door de logica, stel je maar eens voor dat er een NPN tor inzit, draai dan ook plus en min om. Het knooppunt 220k-10k komt dan aan ground te liggen. Teken dat voor jezelf maar eens in een schema en het zal een stuk duidelijker zijn.

    Frans.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    4.965

    Standaard

    Ja, een stuk duidelijker Maar die 220k naar de aarde maakt toch juist dat je een lage ingangsimpedantie hebt? Dan zou je het daar moeten zoeken lijkt me (?)
    -

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rutger Bekijk bericht
    Ja, een stuk duidelijker Maar die 220k naar de aarde maakt toch juist dat je een lage ingangsimpedantie hebt? Dan zou je het daar moeten zoeken lijkt me (?)
    Die maakt deel uit van de spanningsdeler. Als je hem weglaat is de basisspanning ongedefinieerd. Je kan dan de 220k naar de plus groter maken tot je een acceptabele spanning op de basis hebt maar deze manier van instellen is sterk afhankelijk van de gebruikte transistor. Net als bij buizen is er niet één exact gelijk, vroegah al helemaal niet.

    Frans.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  10. #20

    Standaard

    Oke Hier nog even het voorbeeld:



    Ik kan dus de impedantie verhogen door de 220 k te vervangen door bijvoorbeeld 820 k daar te plaatsen en omdat ik ook meer laag en mid wil, vervang ik de condensator voor 1 uf.

    Dat voorbeeld van Dirk Hendrik was ook een hele aardige. Daarmee kwam ik eigenlijk op de site van Beavis Audio waar dit schema staat.



    Wat dit klankmatig gaat opleveren weet ik nog niet. Maar het is in ieder geval een heel aardige tip

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top