Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 33
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    vraagje

    Graag een mp-3 tje, want ik heb bange vermoedens dat, wat hier voor een 'prachtige, echte banjoklank' wordt versleten, daar in werkelijkheid nog kilometers vanaf zit....

    Als ik de hierboven genoemde maatregelen op mijn Gibson loslaat, dan is het resultaat diep treurig.

    Ik laat me dus graag overtuigen.

  2. #22

    Standaard geluid van het resultaat

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RB-1 Bekijk bericht
    Graag een mp-3 tje, want ik heb bange vermoedens dat, wat hier voor een 'prachtige, echte banjoklank' wordt versleten, daar in werkelijkheid nog kilometers vanaf zit....

    Als ik de hierboven genoemde maatregelen op mijn Gibson loslaat, dan is het resultaat diep treurig.

    Ik laat me dus graag overtuigen.
    http://www.youtube.com/watch?v=MRUEeFVrO0c
    een opname van enkel de banjo heb ik nog niet maar hopelijk geeft dit je al een beeld.het betreft een ruwe werkopname van een complete band die we vorige week hebben gemaakt. Die opname is compleet live en direct op 2 sporen opgenomen. In de you tube zie ook enkele foto's van de microfoonopstelling.

    Mijn tenorbanjo is overigens geen peperdure Gibson maar een "€150,00 instrument". De banjo staat in open stemming ADad (een open stemming variant van de Ierse stemming. snaardikten: 39w,30w,19, 12 en ik speel met fingerpicks de claw hammer stijl van Mirek Patek (zie mirekpatek.com).

    toevoeging 19 januari '12, aanvullende testen:
    De 2e e608 aan de buitenkant achter de brug kort boven de snaren geplaatst. geluid is iets holler dan de e608 die ingebouwd zit. Hier nog steeds de voorkeur voor de mic aan de binnenkant.
    Ook de Blackfire 509 uit de kast gehaald. Die klinkt heel goed. positie: dichtbij aan de buitenkant van de head in de buurt van de brug onder een hoek van ongeveer 45 geeft het mooiste geluid. Maar ook hier vind ik dat de e608 daar tegenop kan. Beperkingen zoals te horen in de opname op you tube zijn mijn banjospel, de banjo (ok maar niet de meest luxe banjo) en ietsje achterblijven van de lage snaren en dat is inmiddels gecorrigeerd door de microfoon iets de draaien (45 graden). De foto's laten een optimale positie zien.

    Verschil tussen voor en achterzijde mic (met de resonator verwijderd) is dat vanaf de voorzijde iets meer tophoog is. (een nuance, geen drastisch verschil) maar dat is voor mij ongunstig. je hoort iets te veel gekletter van de fingerpicks.
    Met tophoog bedoel ik ook het geluid mee van het schuiven van de linkerhand over de snaren.

    De grotere dynamische microfoons pikken een helderder hoog op (ook de e835 zangmicrofoon doet dat. Als je met vingers over elkaar wrijft. met heel droge handen hoor zo'n knispergeluid. (als je oren nog een beetje in orde zijn althans. Dat hoog heeft de e608 minder maar je merkt dat helemaal niet terug als je de microfoon als banjomicrofoon gebruikt.

    Het lijkt erop dat alle dynamische microfoons gebouwd voor (close) micen van blaasinstrumenten, trommels en (electrische) gitaar-speakers een prima banjo-geluid geven.
    Laatst gewijzigd door will vermeer; 19 januari 2012 om 11:31 Reden: klein schrijffoutje

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Thumbs up

    Mijn complimenten!

    Dit klinkt zoals ik deze banjo via een externe microfoon had verwacht. En als je dat kunt in een luide omgeving, zonder last van feedback, dan heb je zeker iets moois voor elkaar gekregen.

    Wel klinkt het instrument zelf uit balans, de drone noot overstemt de melodienoten, behalve helemaal aan het eind.
    Maar dat wijt ik aan set up en misschien een beetje de basiseigenschappen.

    ADad.... welk voordeel haal je daar uit t.o.v. GDae ?

    Ik ken Mirek nog van de Banjoree's in Hagen, Dld. Aardige gast en ontzettend inventief.

    Overigens zijn er ook niet-peperdure Gibsons. Zoals die van mij....:

  4. #24

    Standaard

    Ja de drone is te hard en dat komt echt helemaal door de stand van de mic. Hij wees recht naar het vel en de lage snaren zaten buiten het bereik van de super-nier karakteristiek. Ik heb de mic op een later moment opnieuw gepositioneerd met de koptelefoon op en dan hoor je precies wat je doet. Tijdens het spelen had ik er al een beetje de balen van dat ik de bastonen (met de duim fingerpick) er niet goed uit kreeg. De microfoon pikte ze door de verkeerde stand gewoon niet goed op.
    Voor alle duidelijkheid. De drone snaar in deze tenorbanjo stijl zit niet aan de kant van de bassnaren. De drone wordt gespeeld door te plukken met de wijsvinger. (zie www.mirekpatek.com, clawhammer on tenor banjo - open tuning)


    ADad.... welk voordeel haal je daar uit t.o.v. GDae ?
    Dat zou eigenlijk in een ander forum moeten denk ik.
    Voordeel van de open stemming is dat ik makkelijk melodie en akkoorden kan combineren (met name in clawhammer-stijl maar ook in de vorm van Travis picking (dat hoor je aan het eind van de you tube melodie 1 octaaf hoger) en dat je ook typische Earl Scruggs rolls kan spelen (de snaren zitten anders dus de rolls zijn ook anders). Zo'n scruggs bluagrass roll probeer ik in de allerlaatste maten van de opname maar die roll kwam er niet vloeiend uit op dat moment. Die stijl speelt ook niet zo lekker als je geluid niet helemaal in balans is.
    Tenorbanjo in de stijl van de 5 snaar eigenlijk. Maar toegankelijker voor gitaristen want je hebt de verwarrende 5e, hoge snaar niet aan de duimkant en kan dus gitaartokkelpartronen direct toepassen. Check Mirek's website!
    Laatst gewijzigd door will vermeer; 19 januari 2012 om 22:08

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    ideetje

    Dit is het geluid waar ik min of meer tevreden over ben.

    Gibson RB-1, 2x Audix SCX-25A, Mackie Onyx 800-R, Pro Tools 5.1

    Live gebruik ik 1 Audix of, bij moeilijke omstandigheden een SM-58.

  6. #26

    Standaard alternatieven voor moeilijke (luidere) omstandigheden

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RB-1 Bekijk bericht
    Dit is het geluid waar ik min of meer tevreden over ben.

    Gibson RB-1, 2x Audix SCX-25A, Mackie Onyx 800-R, Pro Tools 5.1

    Live gebruik ik 1 Audix of, bij moeilijke omstandigheden een SM-58.
    Je kan natuurlijk ook met een condensator zangmicrofoon werken als de omstandigheden iets moeilijker worden. Want de overgang van de Audix SCX-25A naar een sm58 is wel heel drastisch in een keer.

    Ik zal volgende week wel even testen hoe mijn AE 5400 Audio-technica het doet op banjo. Deze microfoon heeft niet al te veel overspraak (wordt door de rock band metallica gebruikt!) en die heeft een groot geluid. Ik vermoed dat ik op zo'n 15 tot 20 cm van de microfoon kan gaan staan. Maar er zijn ook condensator (live) zangmicrofoons met een iets ruimere karakteristiek.

    Gezien het budget wat je lijkt hebben (die Audix mics kosten een paar centen zie ik wel) kan je eigenlijk voor die moeilijke omstandigheden anders ook nog zeker mijn oplossing (e608 inbouw) kiezen. Of condensator clip (PRO 35 audio-technica schijnt erg goed te klinken op banjo. En dan een volumepedaaltje voor de solo's.

  7. #27

    Standaard

    e608 in open back banjo. vergroot de afstand van de mic tot het vel maar tot zo'n 5 cm. Prachtig open klank!

    Ik heb nog iets interessants ontdekt:

    Vandaag was ik een andere banjo aan het micen met mijn 2e e608.
    Wat blijkt: Deze banjo (een eenvoudige Richwood RBJ 504) klinkt versterkt (via de e608 vanaf de achterzijde) beter als je de resonator eraf laat. Ik heb nog een andere 5-snarige open back banjo gepakt en daar de microfoon aan geknoopt. Deze heeft 2 stangen en aan de achterste de microfoon bevestigd, voorzijde microfoon op 5 cm van het vel. Microfoon recht op het vel gericht. Zeer natuurlijke klankweergave door de microfoon.

    conclusie:
    Met open back kan je de e608 wat verder van de banjo head af zetten want je hebt geen hinder meer van het interne galmen van de resonator.
    Die galm overstemde het directe geluid in de microfoon en dus moet die microfoon heel dichtbij staan. Voor folk bandjes met drums helemaal prima dat geluid maar als je een openen geluid wil dan (voor old time banjo stijl bijvoorbeeld) dan is dit wel heel mooi! Maak de afstand maar een cm of 5 ipv 1 tot 2 cm. zoals ik bij de resonator banjo doe.
    Je krijgt een opener geluid zonder dat het rommelig wordt. (zoals met de resonator)

    Ik heb de mic bij deze banjo's nu vrijwel in het midden zitten aan de metalen stang, aan de kant van de hoge snaren en in dit geval recht op het vel gericht. Kop van de microfoon steeds een aantal centimeters achter de brug

    Dit werkt op mijn kleine bescheiden nieuwe Richwood RBJ 504 tenor erg goed. Ik verwacht overgins nog steeds niet dat het gaat rondzingen in een band met drums ondanks dat er geen resonator is die de mic afschermt. Deze microfoon heeft gewoon heel weinig overspraak.

    Volgens mij is deze set-up met dat open geluid erg mooi als je old time banjo stijl gaat versterken maar je kan ook andere stijlen spelen.

    Ik ben benieuwd of de sm58 op statief voor de banjo hier tegenop kan. Ik heb geen sm58 dus dat kan ik nu niet testen.
    Laatst gewijzigd door will vermeer; 20 januari 2012 om 23:34

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    ideetje

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door will vermeer Bekijk bericht
    Je kan natuurlijk ook met een condensator zangmicrofoon werken als de omstandigheden iets moeilijker worden. Want de overgang van de Audix SCX-25A naar een sm58 is wel heel drastisch in een keer.

    Ik zal volgende week wel even testen hoe mijn AE 5400 Audio-technica het doet op banjo. Deze microfoon heeft niet al te veel overspraak (wordt door de rock band metallica gebruikt!) en die heeft een groot geluid. Ik vermoed dat ik op zo'n 15 tot 20 cm van de microfoon kan gaan staan. Maar er zijn ook condensator (live) zangmicrofoons met een iets ruimere karakteristiek.

    Gezien het budget wat je lijkt hebben (die Audix mics kosten een paar centen zie ik wel) kan je eigenlijk voor die moeilijke omstandigheden anders ook nog zeker mijn oplossing (e608 inbouw) kiezen. Of condensator clip (PRO 35 audio-technica schijnt erg goed te klinken op banjo. En dan een volumepedaaltje voor de solo's.
    Dat zie ik anders en wel om de volgende reden:

    Als je met een (condensator) zangmicrofoon gaat werken, pak je maar een deel van het geluid dat het instrument produceert.
    Een banjogeluid komt -in gedeelten- vanaf verschillende plekken van het instrument.
    Dat is de reden dat je op minimaal 50-60 cm afstand van -in dit geval dus grootmembraan- microfoon zou moeten blijven.
    Ga je dichterbij, dan verlies je altijd wat. (veel) Teveel naar mijn mening.
    Als je, gedwongen door omstandigheden -geen eigen PA, 'technici' die geen idee hebben hoe met zo'n grootmembraan om te gaan- dan geeft zo'n SM-58, naast voldoende bescherming tegen feedback, nog zo'n 'vet' geluid dat dit een redelijke simulatie geeft van wat het oorspronkelijke totaal geluid was. Mooi wordt het nooit, maar het is dragelijk. Je komt er mee weg.
    Met een condensator maak je het je alleen maar moeilijker en qua klank win je niks (omdat je dan toch al te dichtbij zit).

    Toch hier het bewijs dat het makkelijk kan in een elektrische omgeving.
    Soms heeft het PA-volk geheel eigen ideeen en zet de verkeerde microfoon (AKG-D-190, heeft niet de proximity boost van een SM-58, dus het geheel blijft erg dun) ook nog eens neer op de verkeerde plaats. Door die afstand kon ik dus geen back up in een microfoon spelen tijdens de zang, af en toe dus maar wat in het luchtledige staan harken, geen hond die het merkt...
    Niet opletten en de mike tientallen seconden te laat openzetten -die sowieso nooit dicht had mogen staan- is ook niet erg professioneel...

    Ik merk dat in de meeste YT filmpjes het geluid zo slecht is, dat het verschil tussen goed akoestisch en op wat voor manier dan ook uitversterkt veel minder opvalt. Live is het verschil dramatisch....

    Ik heb 'The Master' (Bela Fleck) live aan het werk gehoord met zijn band 'the Flecktones' en zelfs zijn set up (o.m. met clip on) maakte op mij geen sublieme indruk. Mega veel beter dan wat ik gewend was, maar toch....

  9. #29
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.724

    Standaard

    Hebben jullie wel eens een Beyer microfon geprobeerd? De M201 is een hyper cardioid met een bijna rechte frequentie karakteristiek en doet alles goed wat de SM57 verkeerd doet. Ik zet hem op een banjo die naast de drummer zit, weinig overspraak en wat je aan overspraak hebt klinkt prima.

    De M88 is ook een hyper cardioid, wellicht de meest geschikte zangmicrofoon bij een harde band. De overspraak is weinig en klinkt heel natuurlijk. Phil Collins gebruikte hem overal. Doet het ook prima op een banjo en bijvoorbeeld op een contrabas.

    En dan de M160 of M260 ribbon microfoon, mooi vet en warm en zoals elke Beyer weer weinig overspraak. Alleen zijn ribbbons kwetsbaar, net als condensators. Overigens kleurt een groot membraan meer dan een kleinmembraan hoor.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Standaard

    Weet niet meer wat we -naast mijn speeltjes- toen bij jou allemaal geprobeerd hebben, maar alles kwam minimaal als 'goed' uit de test.

    Ik heb nooit Beyers live gebruikt, dus ik ga op jouw oordeel af.

    Zoals gezegd, de D-190 die ik mij van vroeger als een prima microfoon herinnerde, viel mij enorm tegen.
    Zelfs in de YT video is dat nog te horen - dan moet het wel heel erg zijn geweest.
    Ach, misschien had iemand hem al eens laten vallen. Maar ja, de meeste SM-58s doen het dan nog gewoon, terwijl ook een Audix dan alleen nog (duur) schroot is...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Overigens kleurt een groot membraan meer dan een kleinmembraan hoor.
    Dat bedoelde ik waarschijnlijk anders dan jij nu.
    Ik krijg met die kleinmembraan niet het hele geluidsbeeld van het instrument er op.
    De Audix heeft een grotere openingshoek, waarbinnen de frequentierespons vlakker blijft.
    En ik verbeeld me dat ik dat verschil hoor....
    Laatst gewijzigd door RB-1; 21 januari 2012 om 17:35

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top