Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 4 EersteEerste ... 234
Weergegeven resultaten: 31 t/m 33 van 33
  1. #31
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.724

    Standaard

    Okay, maar dat heeft dan niet meteen met de grootte van het membraan te maken maar met de mate van richtinggevoeligheid. Aan de andere kant is het dan weer zo dat je met een hyper cardioid wat verder van het instrument af kan blijven en een banjo is over het algemeen behoorlijk hard.

    Mijn ervaring met Beyer microfoons is dat ze het buitengewoon goed doen en zwaar ondergewaardeerd zijn, veel beter dan de beroemde Shure microfoons.

    Een M88 is een zangmicrofoon, maar doet het heel goed in een basdrum, op een floortom, op een contrabas, op grote blaasinstrumenten. Dat kan ook met andere zangmicrofoons wel, maar de 88 wint het meestal wel van ze.

    Vorige week nog een M88 op een banjo gebruikt, samen met een Sennheiser MD421.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  2. #32

    Standaard

    De grootmembraans op 50 cm afstand is voor mij niet mogelijk want dat kan niet met een live band met drums.

    Een sm58 mist hoge tonen. Er zijn (veel) betere alternatieven in dezelfde prijsklasse. Maar als ik in de gelegenheid kom zal ik de sm58 ook eens testen voor banjo.

    Er zit een hele wereld tussen deze oplossingen in voor het micen van banjo afhankelijk in wat voor bandbezetting/muziekstijl die je speelt.

  3. #33
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.724

    Standaard

    Je ontkomt niet aan overspraak, maar waar het om gaat is hoe die overspraak klinkt. Dat noemen we 'off axis response' en in mijn ervaring hebben de Beyer microfoons de mooiste off axis response.

    Ik nam onlangs een bluesband op, alles tegelijk en de hele dikke prachtig klinkende Neumann M149 met zijn negen patterns bleef mooi in de kast. De gitarist zanger kreeg een M88 en dat klinkt prima, geen Neumann, maar goed genoeg. En als je naar die zangmicrofoon in solo luistert hoor je ook ver weg de gitaar en de drums, maar dat klinkt prima.

    Luister je solo naar een SM57/58 dan hoor je een overspraak die veel minder goed klinkt. Een SM57 op de snare laat een heel lelijke overspraak van de hi hat horen.

    Een hyper cardioid 'kijkt' met een veel kleinere hoek dan een wat bredere cardioid, dus als je de banjo van dichtbij pakt zal hij een stuk 'overslaan'. Je moet dus wat verder en dus zal je meer overspraak meepakken, maar als dat goed klinkt is dat niet zo'n groot bezwaar.

    Neem je de banjo op als overdub of in een apart hok dan heb je die problemen allemaal niet maar heb je weer andere problemen. De banjo is een zeer belangrijk deel van de ritmesectie in een jazzband en dat moet goed voelen. Dat vind ik nog belangrijker dan het geluid. Een banjo die prachtig klinkt, maar niet lekker in de groove ligt heb je alleen maar last van.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top