Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 33
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 december 2007
    Locatie
    Aalden
    Berichten
    726

    Standaard Welke microfoon voor banjo?

    Welke microfoon zouden jullie voor een banjo gebruiken in een live situatie? Het gaat om een folk/indie achtige band. Geen bluegrass praktijken dus. Drums/bas/gitaren/vocals en een banjo.

    Het belangrijkste is, is dat de mic niet al te snel rondzingt i.v.m. monitoren. Uit gemak wordt er vaak een sm57 of sm58 gepakt maar volgens mij is dat niet echt 't beste voor op een banjo, of vergis ik mij hierin?

    Wat is jullie advies?

  2. #2

    Standaard

    Ik zie niet in waarom niet. Goeie mics, zingen niet snel rond. Als je die mic op 10 tot 20 cm afstand hebt staan heb je ook geen last van proximity-effect, dan klinken ze mooi helder.
    Een banjo levert vooral veel mids, daar is een dynamische prima voor.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 december 2007
    Locatie
    Aalden
    Berichten
    726

    Standaard

    Wat zal dan de beste manier zijn om hem te micen? Richting het vel, of richting de hals? Wat heeft het meeste rendement?

  4. #4
    Banned to "Zelfbouw-Mod"
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    Wonthaggi - VIC - Australia
    Berichten
    1.278

    Standaard

    Even de draad oppakken...

    Hoe versterk ik mijn banjo (bluegrass en roots) het best in een café situatie? En ook nog eens in een band die graag een beetje van plaats verwisseld?
    Is een clip-on micro (ala DPA, of goedkoper liefst) dan iets?
    Vraag me soms af of een mic voor een sax of trompet ook niet zou werken bij een banjo? Je zit toch een klein beetje met hetzelfde soort schelle geluid.

    Natuurlijk is een vaste mic het mooiste, en dan tijdens een solo een beetje meer richten naar de micro...

    Tips welkom!
    ɹǝpun-uʍop ɹǝʍnoqɹɐɐʇᴉƃ

  5. #5
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.709

    Standaard

    Hangt een beetje van de banjo af en van de klank. Als het een vrij grote is met klankgaten dan neem ik twee microfoons, een Beyer M201 (zingt minder snel rond dan een 57 en klinkt beter) van voren en een Beyer M88 of een Sennheiser MD441 of 421 op de klankgaten gericht. En dan heb je een mooi vol geluid met veel definitie.

    Maar dat is niet bepaald een budget situatie, in dat geval denk ik dat je eens een Samson CO2 moet proberen, is een kleine condensator, is zeer richtinggevoelig en kost 50 euro.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  6. #6
    Moderator
    Geregistreerd
    30 juli 2010
    Locatie
    Rotterdam-Zuid
    Berichten
    10.444

    Standaard

    Kijk eens op de site van K&K, die hebben een banjo-oplossing. Ik heb een gitaarpickup van dat merk en het bevalt me erg goed. Prijs is nog redelijk overzichtelijk. Kijk onder 'Overige instrumenten'.
    Ik buig voor niemand. Ik heb een slechte rug.


    Te koop: Cort Actionbass , zie advertentie!

  7. #7
    Banned to "Zelfbouw-Mod"
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    Wonthaggi - VIC - Australia
    Berichten
    1.278

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Hangt een beetje van de banjo af en van de klank. Als het een vrij grote is met klankgaten dan neem ik twee microfoons, een Beyer M201 (zingt minder snel rond dan een 57 en klinkt beter) van voren en een Beyer M88 of een Sennheiser MD441 of 421 op de klankgaten gericht. En dan heb je een mooi vol geluid met veel definitie.
    Lijkt me een mooie combinatie. Ik heb wel al eens voor een optreden een vaste mic gebruikt, maar dan moet je echt constant ervoor blijven staan. Daarom mijn vraag of het niet iets zou zijn om met een clip-on (voor continu) EN een vaste mic (voor solos. Stapje naar de micro toe) te werken. Eventueel is die vaste mic nog voor meerdere instrumenten te gebruiken dan ook (dobro, gitaar, mandoline...)

    btw, banjo met klankgaten? ik neem aan dat je een banjo met of zonder resonator-pot bedoeld?
    ɹǝpun-uʍop ɹǝʍnoqɹɐɐʇᴉƃ

  8. #8
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.709

    Standaard

    Ja, de grotere banjo's hebben zo'n houten bak met galmgaten, komt een hoop geluid vandaan. En vergeet niet dat de banjo hard is hoor, veel harder dan de akoestische gitaar, dus als je niet al teveel beweegt gaat het goed.

    Er zijn ook goede clipons te koop trouwens.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  9. #9

    Standaard Banjo Pickup

    Ik gebruik deze Shadow banjo pickup: http://www.thomann.de/nl/shadow_shb1.htm en ben er best tevreden over. Meestal gaat het bij mij maar om een paar nummers in de set, dus het is niet mijn 'main instrument', maar heb hem nu een tijdje en in verschillende settings geprobeerd en ik vind het prima (heb er overigens wel een LR Baggs eq/di tussen zitten, daar kun je de feedback mee opvangen en eventueel wat hoog toevoegen)

  10. #10
    Banned to "Zelfbouw-Mod"
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    Wonthaggi - VIC - Australia
    Berichten
    1.278

    Standaard

    Heb je antwoord nu pas gelezen.

    Maar bij toeval ben ik tot dezelfde conclusie gekomen.
    Ik heb een Harley Benton (by Shadow, ook via Thomann) Piezo elementje onder de kam geplakt (binnenin dus) en versterk deze voor met een behringer voorversterker voor aucoustische instrumenten met piezo.
    Het geluid zonder voorversterking is al erg goed, en de voorversterking haalt het idd helemaal open. Het geluid wordt niet speciaal harder, maar krijgt veel meer diepte.
    Idd, geen feedback (ofwel moet ik de banjo op 2 cm van de versterker hangen).
    Een voor mij goede oplossing die daarbij nog eens erg goedkoop was (nog geen 50 euro in totaal).
    ɹǝpun-uʍop ɹǝʍnoqɹɐɐʇᴉƃ

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top