Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 14 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 140

Discussie: Ceriatone 18W TMB

  1. #1

    Standaard Ceriatone 18W TMB

    Na een twijfelgeval dan toch de Ceriatone bij Nico Verduin ge-ordered. Gisteren toegekregen en al meteen beginnen bouwen. Daar er geen bouwplan bij zit, is het een beetje zelf uitzoeken. Maar dat lukt wel.

    Foto;



    En nu ziet ze er zo uit;







    Zal nu beginnen met het soldeerwerk. Het turretboard ligt er maar voorlopig in, om er een zicht van te krijgen. Volgens mij is het een goed plan om te beginnen met de bedrading van de AC voor de verwarming van de lampen?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 september 2003
    Locatie
    Vleuten
    Berichten
    15.733

    Standaard

    Yep, eerst gloeibedrading neerleggen.

    edit: misschien meer iets voor "de werkbank"?

  3. #3

    Standaard

    Inderdaad. Had daar eigenlijk niet echt over nagedacht. Misschien kan iemand 'm verzetten?

  4. #4

    Standaard

    Nog een vraagje, het kan volgens mij geen kwaad als de heater wires worden omgewisseld op verschillende tubes, daar het AC is ?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door driesp Bekijk bericht
    Na een twijfelgeval dan toch de Ceriatone bij Nico Verduin ge-ordered. Gisteren toegekregen en al meteen beginnen bouwen. Daar er geen bouwplan bij zit, is het een beetje zelf uitzoeken. Maar dat lukt wel.
    De layout kan je toch gewoon downloaden? Alleen let erop die fout in de layout vwb de voedingstrafo die ik je gemaild heb.
    Overigens snel binnen..
    Nico


  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 september 2003
    Locatie
    Vleuten
    Berichten
    15.733

    Standaard

    Ip. niet.

    (Kan Nico niet helpen?)

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door driesp Bekijk bericht
    Nog een vraagje, het kan volgens mij geen kwaad als de heater wires worden omgewisseld op verschillende tubes, daar het AC is ?
    Niet echt alhoewel ik zelf wel nastreef om het het zelfde te houden bij elke pre-amp en eindbuis.
    Nico


  8. #8

    Standaard

    Voor de minste brom is het raadzaam de gloeidraden steeds het zelfde te houden. Zeker bij de eindbuizen van een balans eindtrap. Alleen als je meerdere buizen parallel zet in een SE eindtrap is het beter de gloeidraden om te draaien.

    Voor verdere brom reductie is het daarnaast verstandig om steeds met de tweede triode te beginnen en daarna de eerste aan te sluiten. Voor de duidelijkheid: input signaal aansluiten op 7 (6 en 8 ), de versterker trap erna op 2 (1 en 3). Bij de volgende trappen weer eerst 678 en daarna 123. Marshall doet dit volgens mij niet standaard zo, maar is voor de laagste 'hum-noise' wel het beste om te doen.

  9. #9
    pandjesbaas
    Geregistreerd
    13 januari 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.659

    Standaard

    Het eerste deel van je post snap ik.
    Evt. gloeidraadbrom op de kathodes wordt gecancelled door tegenfase.
    Maar het tweede deel?
    Je hebt helemaal gelijk als je stelt, dat de meeste buizenamp-fabrikanten triode 678 als eerste triode zien en 123 als 2de.
    Ik heb mij daar altijd al over verbaasd; wat is het verschil?

  10. #10

    Standaard

    Al de heater wires liggen er al inmiddels. Nu begonnen met de gelijkrichterbuis te bedraden. Het valt me op dat er onlangs een wijziging is aangebracht in het schema, er zijn twee diodes erbij komen te staan, aan de hoogspanning op de gelijkrichterbuis. Extra gelijkrichting?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top