Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 24 EersteEerste 123412 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 238
  1. #11
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Ehhhh GG zijn die spanningen nu al bekend?
    Gaat vandaag ook niet lukken. Krijg namelijk mijn huiswerk niet op tijd af. Ik wil het nu een keertje anders gaan aanpakken dan in het verleden. Vroeger deed ik precies wat iemand zei, dan kwam ik er ook regelmatig wel uit, maar had uiteindelijk geen idee wat ik gedaan had.

    Nu wil ik eerst weten WAT ik ga doen, WAAROM ik dit moet doen en WAT de uitkomst kan zijn en WAAROM het dan die uitkomst moet zijn.

    Zoals eerder al gezegd is mijn kennis op dit gebied net zo veel als de kennis van mijn zoontje op dit gebied (en hij is 13 maanden oud, dus dat zegt genoeg).

    Ik heb in ieder geval het volgende al gevonden:

    Uit mijn stopcontact komt +/- 230 Volt wisselSPANNNING. Aan de trafo zitten twee draden (de 240V aansluiting) en als ik die beiden in het stopcontact steek, dan gaat er STROOM (in Ampere) lopen (omdat de kring rond is en er een weerstand gezien wordt tussen beide contacten van het stopcontact) door die kant van de trafo met een SPANNING van 230V.

    Aan de andere kant van de trafo zitten 6 draden. 2 dikke draden en 4 dunne draden. Van die dunne draden lijken er twee helemaal buiten om de spoel gewikkeld te zijn en de andere 4 draden (2 dikke en 2 dunne komen uit de spoel onder het isolatiemateriaal vandaan.

    Als ik het goed begrepen heb, dan bestaat de trafo uit twee delen. Het ene deel daar gaat dan stroom doorheen met een spanning van 230V. Dat wekt een magnetisch veld op, en door dat veld gebeurd er iets met de draden aan de andere kant van de trafo (afhankelijk van de lengte en de diameter van de wikkelingen aan die andere kant).

    Aan die andere kant zal dus vermoedelijk ergens 6.3 V Wisslespanning moeten komen en verder een hoogstpanning, ook in wisselspanning.

    Even verder vooruitkijkend..... die 6.3 v wisselspanning blijft 6.3v wisselspanning voor de gloeidraden van de buizen en de pilotlight.
    De hoogspanning (wisselspanning) moet nog omgezet worden in gelijkspanning en dat gebeurd dan met een gelijkrichter (EZ80 of EZ81) of een paar diodes en condensators. Diodes om de stroom 1 kant op te laten gaan en condensators om van de wisselspanning in de pieken en de dalen als buffertje te fungeren.....

    praat ik poep? of zit ik op de goeie weg?

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Het kan zijn dat die draden buiten om de spoel ook een 6.3V wikkeling is. Die gebruik je dan voor de EZ80/81. Maar bepaal eerst welke draden tot dezelfde wikkeling behoren.
    En verder weet je er inmiddels meer van dan die kleine
    Nico


  3. #13
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Het kan zijn dat die draden buiten om de spoel ook een 6.3V wikkeling is. Die gebruik je dan voor de EZ80/81.
    De radio waar de trafo uitkomt had een AEG silicium gelijkrichter en dus volgens mij geen 6.3v nodig.

    Helaas kan ik op het internet ook geen schema van die Metz 305W vinden, maar ik blijf zoeken.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Oh ja dat was die mooie ouderwetse gelijkrichter..... niet weggooien
    Tja dan gewoon meten met een weerstandje eroverheen.
    Als je de spanningen hebt, leg ik je wel uit hoeveel stroom er ongeveer geleverd kan worden.
    Heb je wel een schuifmaat nodig.
    Nico


  5. #15
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Oh ja dat was die mooie ouderwetse gelijkrichter..... niet weggooien
    Sarcastisch? Wel of niet weggooien?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Tja dan gewoon meten met een weerstandje eroverheen.
    Als je de spanningen hebt, leg ik je wel uit hoeveel stroom er ongeveer geleverd kan worden.
    Heb je wel een schuifmaat nodig.
    Gewoon een weerstand leggen tussen tussen twee draden en de meter paralel aan de weerstand? Wat voor weerstand? (tussen welke waarden is een weertand bruikbaar?) dan ga ik wel ff zoeken in mijn bakjes.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door G.G. Bekijk bericht
    Sarcastisch? Wel of niet weggooien?
    Mooi oud antiek ding. Zie je niet zoveel meer. Dus niet meer gebruiken. Maar als je hem kwijt wil, dan opsturen. En zeker niet sarcastisch bedoeld.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door G.G. Bekijk bericht
    Gewoon een weerstand leggen tussen tussen twee draden en de meter paralel aan de weerstand? Wat voor weerstand? (tussen welke waarden is een weertand bruikbaar?) dan ga ik wel ff zoeken in mijn bakjes.
    Gewoon 100K 1W oid. Het gaat erom dat de wikkeling belast wordt. En inderdaad de meter dan parallel aan de weerstand.
    Nico


  7. #17
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Gewoon 100K 1W oid. Het gaat erom dat de wikkeling belast wordt. En inderdaad de meter dan parallel aan de weerstand.
    Ik begreep al zoiets. De weerstand werkt dan als een soort "kraan" op een waterleiding. Geen weerstand in de kring is geen "druk".

  8. #18
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Nico, degen die het meest in de buurt komt is een zware grote oude 30K weerstand. Die moet zeker 1w kunnen hebben. Verder heb ik wel een 100K potmeter liggen maar of die 1watt kan hebben is onbekend.
    Gewoon de 30k weerstand pakken?

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door G.G. Bekijk bericht
    Nico, degen die het meest in de buurt komt is een zware grote oude 30K weerstand. Die moet zeker 1w kunnen hebben. Verder heb ik wel een 100K potmeter liggen maar of die 1watt kan hebben is onbekend.
    Gewoon de 30k weerstand pakken?
    Die potmeter is meestal maar 1/4W of een 1/2W. Dus vergeet die maar.

    De rest is te berekenen. Stel het is 250V AC. Dan geldt:

    250 / 30000 = 8.3mA
    P = U x I = 250 x .0083 = 2W.

    als het 300V is, dan wordt het : 3W.

    Dus het mag wel een stevige wezen.
    Nico


  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    Vlogen die silicium gelijkrichters niet regelmatig in de fik nico?
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top