Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 24 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 238
  1. #1
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard buizen radio >> buizen gitaar versterker (veel domme vragen)

    Als 1e:

    Ik wordt niet gehinderd door enige vorm van kennis.

    Toch wil ik na 2 halve buizen versterkers, een hele rits gitaren en een zooitje pedaaltjes gebouwd te hebben nu eens echt helemaal zelf* een buizenversterker in elkaar bakken.

    (*=met hulp van boeken en tips van het forum natuurlijk)

    Na hier een paar jaar rond gehangen te hebben heb ik wel ontdekt dat er meerdere mensen zijn die willen prutsen, maar er ook de ballen niet van snappen. Het mooie is, ik heb totaal geen schaamte en durf echt iedere vraag, hoe dom ook, te stellen.
    Ik hoop dat dit topic nuttig zal zijn voor diegene die er net als ik ook niets van snappen.


    Het gebied waar ik het minst van begrijp ligt tussen stopcontact, gitaarkabel en de speaker.




    Zo, en nu aan de slag..... (ps; ik weet het, 450 volt etc... ik ben echt voorzichtig)

    Ik heb laatst een radio gestript en die wordt deels de basis voor een 12ax7 / 6v6 champprojectje.
    Ik begin bij het stopcontact. Daar komt dus wisselspanning uit van 220 volt (in theorie) mijn metertje loopt steeds op en af tussen 229V en 237V.

    De trafo heeft een zekering en een schakelaar voor 110v, 127v, 220v en 240v. Ik heb de zekering gepasseerd door nieuwe teflon kabeltjes aan te brengen (er komt toch op het chassis een nieuwe zekering) en heb de schakelaar gepasseerd. Ik gebruik de 240v aansluiting.

    Aan de andere kant komen 6 kabeltjes uit de trafo.

    Rood en zwart lijken om de spoel heen gewikkeld te zijn over een laag oranje papier ofzo. Uit de spoel zelf komen twee dikke draden (wit en bruin) en twee dunne draden (geel en groen).


    Uploaded with ImageShack.us

    Die dikke zullen wel de 6.3V zijn maar de rest?

    Waar en hoe ga ik dit systeemmatisch doormeten? Iedereen roept altijd: "meten is weten" maar waar en hoe begin ik.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    1) bepaal welke draden op welke wikkeling zitten
    2) Maar een schema waar deze wikkelingen op getekend zijn
    3) neem een andere trafo waar 6.3V zit
    4) zet op elke wikkeling een weerstand van rond de 100K (1W is zat) behalve die van de 6.3V
    5) zet de 6.3V van de andere trafo op de dikke draden (check dat dit echt een wikkeling is) en zet die andere trafo aan.
    6) meet nu over de weerstanden de spanning.
    7) Noteer de waardes op een papiertje met de wikkelingen en hun bijbehorende aansluitingen cq kleuren.
    plak dit briefje op de trafo...
    Anders moet je dit hele verhaal opnieuw doen
    Nico


  3. #3
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    1) bepaal welke draden op welke wikkeling zitten
    2) Maar een schema waar deze wikkelingen op getekend zijn
    3) neem een andere trafo waar 6.3V zit
    4) zet op elke wikkeling een weerstand van rond de 100K (1W is zat) behalve die van de 6.3V
    5) zet de 6.3V van de andere trafo op de dikke draden (check dat dit echt een wikkeling is) en zet die andere trafo aan.
    6) meet nu over de weerstanden de spanning.
    7) Noteer de waardes op een papiertje met de wikkelingen en hun bijbehorende aansluitingen cq kleuren.
    plak dit briefje op de trafo...
    Anders moet je dit hele verhaal opnieuw doen
    Nico, kan het niet eenvoudiger? Gewoon in het stopcontact prikken en met de meetpennen aan de gang?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Zet hem maar op 220 of 240V. Wel een weerstand erover. Altijd de secundair belasten anders meet je de verkeerde waarde.
    Check wel of de secundair een midden aftakking heeft of niet. Asl er een EZ80 in zat of EZ81, dan heb je ook een middenaftakking bij de hoogspanning. Kun je ook meten door de weerstand (spanning er af) te meten.
    Nico


  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door G.G. Bekijk bericht
    Nico, kan het niet eenvoudiger? Gewoon in het stopcontact prikken en met de meetpennen aan de gang?
    Tuurlijk, gewoon de netspanning op de 240 kant aansluiten en voorzichtig meten. Wel zoals Nico zegt eerst bepalen (met de ohm meter) wat bij elkaar hoort


    Frans.

    Oeps, zoals altijd net te laat
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Tuurlijk, gewoon de netspanning op de 240 kant aansluiten en voorzichtig meten. Wel zoals Nico zegt eerst bepalen (met de ohm meter) wat bij elkaar hoort


    Frans.

    Oeps, zoals altijd net te laat
    En dan te bedenken dat ik al een paar glazen witte wijn op heb (en dat is bij deze ouwe l.l al voldoende).
    Nico


  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    En dan te bedenken dat ik al een paar glazen witte wijn op heb (en dat is bij deze ouwe l.l al voldoende).
    Tja, ik zit dan ook wel een stukkie verder weg dan heemskerk en met een brakke internetverbinding waar het vast aan moet liggen maar kan het gewoon niet laten

    proost

    Frans

    Ehhhh GG zijn die spanningen nu al bekend?
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2006
    Locatie
    NB
    Berichten
    1.285

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door G.G. Bekijk bericht
    Het mooie is, ik heb totaal geen schaamte en durf echt iedere vraag, hoe dom ook, te stellen.
    Ik zeg altijd maar zo; iemand die iets vraagt is niet dom, iemand die niets vraagt zal altijd dom blijven.

    Zelf heb ik ook de kennis niet, ben wel op de hoogte van de gevaren, en loop ook al een hele tijd met de gedachte zelf een amp te bouwen.
    Deze ga ik volgen dus.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    Het is idd wel dat niet vragen dom is natuurlijk. Maar er moeten ook maar net mensen zijn die er antwoord op willen geven En soms voel je jezelf echt tot last bij die mensen als je elke keer weer bent aangewezen op dezelfde mensen (toch nico? haha).
    Maar goed. zolang er reactie gegeven word zullen de vragen niet vervelend zijn denk ik maar. Ben zelf ook bezig en het valt me toch wel tegen moet ik zeggen. Maar goed. In vergelijking met toen ik er aan begon heb ik nu al een heeeele hoop bijgeleerd.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  10. #10
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Ehhhh GG zijn die spanningen nu al bekend?
    Nog niet, zal morgen wel worden denk ik.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top