Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7

Discussie: Gitaarkeuze

  1. #1

    Standaard Gitaarkeuze

    Hallo allemaal!

    Ik ben van plan om te beginnen met gitaarspelen.
    Hiervoor heb ik natuurlijk wel een gitaar nodig.
    Omdat ik helemaal geen verstand heb van gitaren vraag ik om jullie mening
    Ik wil een akoestische gitaar.
    Deze leken me wel goed:

    http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/...qWTZTIw3CFII8=

    http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/...GIT0000613-001

    http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/...GIT0015177-000

    Of zou ik toch voor een duurdere gaan?
    Als jullie nog suggesties hebben voor een gitaar, wil ik dat graag horen.
    Mijn budget is ongeveer €300,-
    Mijn voorkeur gaat uit naar stalen snaren.

    Alvast bedankt!
    Laatst gewijzigd door Lisaa; 1 juli 2010 om 17:36

  2. #2

    Standaard

    van die drie zou ik voor de Yamaha gaan. Voor dat geld kun je je daaraan de minst dikke buil vallen.

    Maar als je zegt: helemaal geen verstand... weet je wel wat voor soort gitaar je zoekt? Ik bedoel staalsnarig, nylonsnarig? Volgens mij zijn twee van de drie uit je lijst dreadnoughts, en een adv jumbo. Heb je wel eens op dat soort modellen 'proefgespeeld'? Voor kinderen zijn dreadnoughts met stalen snaren soms wat lastig te bespelen.
    Laatst gewijzigd door Hanzemannetje; 30 juni 2010 om 20:15
    Deze ruimte is te huur via SignatureRent Info via SignatureRent@gmail.com

  3. #3

    Standaard

    O en ik zou altijd voor de duurste gaan die je budget toelaat. Hoewel tegenwoordig de goedkopere gitaren niet meer zo bagger zijn als vroeger, heb je toch bij een wat duurdere de meeste kans dat het goed klinkt, voelt en speelt en dat je er dus mee doorgaat, terwijl een heel brak ding er misschien voor zorgt dat je afhaakt na drie weken.
    Deze ruimte is te huur via SignatureRent Info via SignatureRent@gmail.com

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 januari 2009
    Locatie
    Volendam
    Berichten
    825

    Standaard

    Ik zou ook voor de Yamaha gaan
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mesaman Bekijk bericht
    sorry dat ik gilmore schreef! maar ik ben ook niet echt een the doors liefhebber geweest.

  5. #5

    Standaard

    De Fender zou ik alleen willen als een kampvuurgitaar... 'nuff said.
    Yamaha lijkt me veelbelovend.
    Kijk ook eens op Thomann, hier heb je een FG700 met een massief sparren bovenblad en gelamineerde nato (soort mahogany) zij en achterkanten, ook een dreadnought: http://www.thomann.de/nl/yamaha_fg_700s_nt_matt.htm
    Gotoh tuners, kan niet mis zijn.

    Dreadnoughts zijn prima te bespelen als je niet al te groot bent, ik ben zelf ook maar 1.60 en ik heb eigenlijk geen problemen met mijn dreadnought. Echter wil ik binnenkort wel een iets kleiner model aanschaffen om twee redenen - iets comfortabeler voor mijn rechter arm (ook al heb/krijg ik nergens last van) en voor een iets gebalanceerdere klank. Als je veel gaat strummen (akkoorden 'harken', dan zit je met een dread of jumbo wel goed. Als je echter meer met je vingers gaat spelen, kun je beter richting OM of Grand Auditorium gaan (zoals de Yamaha FS720S - iets duurder).

    Ook niet altijd voor 'de duurste' gitaar gaan, altijd eerst proberen. Ik heb het vaak genoeg meegemaakt dat de duurdere gitaren eigenlijk niet eens zoveel voorstellen t.o.v. goedkopere modellen (Taylor 310ce, 214ce, Gibson J-185, Eastman AC722, Martin OM-1, blablabla) - heb zelf een Taylor 110ce. Ik zou ook graag een Lowden (bijna 3k) of Larrivee (bijna 2k) willen, maar ik heb al uitgevonden dat ik voor een 970 euro (wel in Tsjechië) me ook al 'in the ballpark' kan krijgen. Het hóeft allemaal niet zo duur.

    Wat voor muziek ben je van plan te gaan spelen?

    FTR, toen ik mijn eerste gitaar ging kopen wist ik ook nog maar weinig van gitaren. Ik wist wat goed klonk en wat goed voelde, dat is ook het belangrijkste. Pas nu, na bijna een jaar weet ik pas veel over gitaren, en kan nu heel secuur op zoek gaan naar mijn tweede, veel specifiekere gitaar.
    Laatst gewijzigd door Cue Zephyr; 30 juni 2010 om 20:44
    '08 Taylor 'Alison' 110ce | '03 Tanglewood 'Lizzie' TBF Sap STO | '10Kentucky KM-550 mandoline | '07 Taylor SolidBody Classic

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cue Zephyr Bekijk bericht
    D

    Ook niet altijd voor 'de duurste' gitaar gaan, altijd eerst proberen. Ik heb het vaak genoeg meegemaakt dat de duurdere gitaren eigenlijk niet eens zoveel voorstellen t.o.v. goedkopere modellen (Taylor 310ce, 214ce, Gibson J-185, Eastman AC722, Martin OM-1, blablabla) - heb zelf een Taylor 110ce. Ik zou ook graag een Lowden (bijna 3k) of Larrivee (bijna 2k) willen, maar ik heb al uitgevonden dat ik voor een 970 euro (wel in Tsjechië) me ook al 'in the ballpark' kan krijgen. Het hóeft allemaal niet zo duur.
    Ik ben het wel met je eens, duurder is niet perse beter en zeker als je het hebt over boven de 1000 euro zal het als eerste gitaar wat over the top zijn. Ik had het meer over het verschil tussen een gitaar van 100 euro, en een van 300/400/500 euro. En zeker voor die 970 euro die jij hebt besteed, kun je een echt uitstekende gitaar kopen waar vele jaren mee verder kunt. Mijn Martin D15 kostte 899, en de klank en bespeelbaarheid zijn echt alles wat ik van een gitaar kan wensen. Maar mijn Farida van 295 euro is ook uitstekend!

    Als ik maar op 1 criterium mocht afgaan, dan zou ik in ieder geval ALTIJD voor een gitaar met massief bovenblad kiezen. Stemknoppen en kam en zadel kun je nog altijd upgraden, maar massief bovenblad is voor mij een basis. Bij Yamaha is de FG700S de goedkoopste met solid top. De Seagull S6 die bij Feedback in de aanbieding is voor iets van 350 euro ofzo is ook goed. Maar misschien is dit al over het budget van Lisaa?

    Vandaar de vraag: Lisaa, wat is je budget?
    Laatst gewijzigd door Hanzemannetje; 30 juni 2010 om 22:21
    Deze ruimte is te huur via SignatureRent Info via SignatureRent@gmail.com

  7. #7

    Standaard

    Is ook wat over de top voor de meesten, hoewel ik meer dan eens gevallen heb gezien van eerste gitaren van bijna 2000 euro. Ik heb de 970 euro nog niet besteed, het zit er echter wel aan te komen. Ik nam dat maar even als een voorbeeld.

    Bij elk merk krijg je voor een bepaalde prijs toch net iets anders. Yamaha is wat dat betreft erg sterk, hoewel ik toch vind dat ze soms wat karakter missen (heb er maar één uit de L serie kunnen proberen, de LJX6C die op zich erg goed klonk, maar niet echt het karakter had wat ik zocht - als het enig karakter had). Goed, dat maakt voor de gemiddelde beginner niet uit, oké. Kwalitatief zijn de Yamaha's eigenlijk niet te verslaan. De FG700S is zeke rhet minste wat ik zou aanschaffen. Wellicht als ik ooit een kampvuurgitaar/beater zoek...
    '08 Taylor 'Alison' 110ce | '03 Tanglewood 'Lizzie' TBF Sap STO | '10Kentucky KM-550 mandoline | '07 Taylor SolidBody Classic

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top