Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 32
  1. #1

    Standaard Project - Custom Les Paul

    Wellicht nummer 37832764, maar, ik vind het nu eenmaal de ultieme vorm, dus dat zal hem moeten worden.
    Vast met wat hulp van mijn schoonvader(die heeft er al een paar gebouwd), maar ik heb hier ook al heel veel aan info gezien.

    Ik heb(zoals elke nieuweling) een paar basisvraagjes,

    Heb al zoveel houtdiscussies gelezen, en heel erg slim word ik er niet van, iedereen zegt iets anders;
    Mahonie lijkt me voor de body een goede keuze. Wélk mahonie, is dat nog van groot invloed(gewicht, klank en prijs?)

    Stel ik wil een mooi stuk hebben voor de body, wat kan me dat kosten?(hoor uitlopende prijzen van 30 tot 300 euro, vandaar)

    De elementen en heel de andere hardware meuk; Wat is slimheid(voor een beginner)
    Die dingen allemaal los nieuw aanschaffen? Is dat niet belachelijk duur?
    óf, een tweedehandsje kopen met een lelijke body, en daar de hardware uit gebruiken?

    Mijn schoonvader had het over halzen bestellen, dat dat veel gedoe scheelt, omdat die toch maar iets van 60 euro zijn, in hoeverre is dat slim, of juist tegengesteld slim? Dom dus

    Hopelijk hebben jullie wat antwoorden en tips voor me! Ben namelijk erg enthousiast om de boel aan te pakken

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 september 2008
    Locatie
    Berkel en Rodenrijs
    Berichten
    168

    Standaard

    Dit is een leuk project. M.b.t. de hals zou ik je adviseren om deze zelf te maken. Het klopt dat je voor weinig geld al een hals kunt kopen maar er gaat niets boven het zelf maken. Het is echt heel goed zelf te doen en geeft een enorm gevoel van voldoening.

    M.b.t. hout, ja dat kun je zo duur maken als je zelf wilt maar voor onder 100 euro kan je volgens mij al een fatsoenlijke mahonie body blank kopen. Als je er nog een aparte top op wilt wordt het uiteraard duurder.

    Voor de hardware is werkelijk de sky the limit. Koop in ieder geval geen rommel, dat is zonde, zeker als je je bloed zweet en tranen in de bouw hebt gestopt.

    Veel succes en post af en toe eens wat foto's!
    Mijn gitaren:
    - Gibson Songwriter Deluxe - Sunburst
    - Martin LX-1
    - Zelfbouw telecoustic

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Locatie
    Veurne - België
    Berichten
    3.117

    Standaard

    Als men het hier heeft over mahonie, gaat het doorgaans over de Afrikaanse varianten ervan (sipo, khaya, sapele). Mahonie swietenia (en dan vooral het Cubaanse en Hondurese mahonie) is schaars en bijgevolg een pak duurder dan het Afrikaanse.
    Als je enkel hout nodig hebt voor de body denk ik dat je met een €50 wel gesteld zal geraken, als je ook nog hout voor de hals wil zal het totale kostenplaatje iets van een €80 zijn. En ik kan het je echt aanraden om de hals zelf te maken: het is zoveel leuker om aan te werken dan de body.
    Elementen en hardware : hangt ervanaf wat je wil. Seymour Duncan is behoorlijk wat duurder dan GFS, Tonerider of zelfs Wilde Pickups (die overigens alle 3 meer dan waar geven voor hun geld), maar is dan weer een heel pak goedkoper dan Kinman, Fralin, Lollar en andere 'boutique' merken. Voor potmeters en schakelaars is de situatie vergelijkbaar : je hebt er goedkope dingen, minder goedkope en extreem dure. Het is maar wat je eraan wil geven. Zelf zou ik voor nieuw materiaal gaan en geen goedkope tweedehands gitaar kopen om die te gaan strippen: in een goedkope gitaar zit doorgaans ook goedkoop materiaal dat op den duur vervangen zal moeten worden.
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

    GuitarPlansCollection

  4. #4

    Standaard

    Bedankt voor jullie reacties!

    Is het ook zo dat je eigelijk hout nodig hebt wat minstens 10 jaar droog heeft gelegen, en is dat hout bij AF zoiets?
    De hals zal ik eens over nadenken, het leek mij ook leuker om het helemaal te bouwen namelijk.
    En dan een toets van ebben of palissander omdat die geen finish nodig hebben toch?

    Een toplaag voor de body is denk ik enkel interessant wanneer ik hem transparant maak toch? En dan nog, als ik hem een klein beetje transparant hou(ik weet het nog niet, dat moet ik zíen tegen die tijd) heeft mahonie toch ook een prima tekening?

    Het is qua stemmechanieken, potmeters, schakelaars, brug en elementen(en weetikwat er nog meer in moet eigenlijk) natuurlijk erg moeilijk als ik geen vergelijkingsmateriaal heb om een keuze te maken tussen een berg merken. En maakt elk schakelaartje zo'n verschil?

    Hoe zit het met de afmetingen van zulke dingen? Als dat allemaal hetzelfde is, zou ik natuurlijk wel kunnen beginnen met 2ehands onderdelen(ik speel nog helemaal niks namelijk) en hem daarna desgewenst kunnen upgraden?

    Ik weet niet eens waar die 4 knoppen op de body voor zijn, kan iemand dat uitleggen? Die schakelaar op de body in die bocht is toch voor 1 of 2 elementen te schakelen geloof ik ??

  5. #5

    Standaard

    Bijvoorbeeld deze site dan;

    http://store.guitarfetish.com/colespaupelc.html

    Hoe staat zulk spul bekend? Als troep, of als prima spul voor de prijs?
    En waar op te letten


    Zóveel brugjes...
    http://store.guitarfetish.com/gistbr.html

    Bomen, bossen. Je kent ze wel, de spreekwoorden

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 oktober 2007
    Locatie
    Old Vleuten town
    Berichten
    2.460

    Standaard

    GFS heeft prima spul, maar dat setje pots kun je volgens mij net zo goed(koop) in Nederland krijgen. Kijk eens bij guitarsupplies bijvoorbeeld, of voxhumana. Daar kun je ook terecht voor alle andere onderdelen. Ik zou dingen als potmeters, schakelaars, inputs e.d. gewoon nieuw kopen, je bespaart nauwelijks iets als je gebruikt gaat kopen.

    Qua bruggen: standaard voor een Les Paul is een Tune-o-matic brug met een stoptail (1e kolom, 1e rij en 3e rij), maar je kan natuurlijk kiezen wat je zelf het mooiste/makkelijkste vindt.


    Over het hout: wat je bij AF kan kopen is droog genoeg. Vaak is hout bij houthandels gedroogd in ovens, dan is het wat sneller te verhandelen dan dat je het eerst 10 jaar aan de lucht laat drogen. Een LP custom heeft een ebben toets, dus wil je dicht bij de real deal blijven moet je dat natuurlijk nemen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    de franse taal klinkt prachtig, vooral als een mooie jonge franse mevrouw met kleine harde t* die uit haar rode mondje laat rollen
    fb | tet

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 september 2008
    Locatie
    Berkel en Rodenrijs
    Berichten
    168

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TijmenSarneel Bekijk bericht
    Ik weet niet eens waar die 4 knoppen op de body voor zijn, kan iemand dat uitleggen? Die schakelaar op de body in die bocht is toch voor 1 of 2 elementen te schakelen geloof ik ??
    Hoe weet je dan dat je dit wilt gaan maken? Het lijkt een beetje op zelf brood gaan bakken terwijl je niet weet hoe je brood moet eten, laat staan welk brood je lekker vindt.

    Jouw keus natuurlijk maar ik zou je eerst eens verdiepen in wat je wilt.

    BTW, die 4 knoppen zijn volume en tone voor resp. brug- en neck pick-up. De 3 standen schakelaar op een Les Paul is voor schakeling neck pick-up, brug pick-up of beide tegelijk.
    Mijn gitaren:
    - Gibson Songwriter Deluxe - Sunburst
    - Martin LX-1
    - Zelfbouw telecoustic

  8. #8

    Standaard

    bedankt allebei, zal voor hout eens gaan rondkijken dan.

    En Ello, waarom zou ik al 302 jaar gitaar moeten spelen, voor dat ik er een bouw om het te leren?
    Er zullen altijd dingen gebeuren die de volgende keer anders aangepakt zouden worden. Ik zie het probleem niet, ik hou van uitdagingen.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2008
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.244

    chicken

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TijmenSarneel Bekijk bericht
    bedankt allebei, zal voor hout eens gaan rondkijken dan.

    En Ello, waarom zou ik al 302 jaar gitaar moeten spelen, voor dat ik er een bouw om het te leren?
    Er zullen altijd dingen gebeuren die de volgende keer anders aangepakt zouden worden. Ik zie het probleem niet, ik hou van uitdagingen.
    Ferme taal, daar hou ik van.

    Kijk eens in de buurt of er een trappenmaker of timmerman is. Vorig jaar hebben we voor een kratje bier stukken Sapele gekregen die goed waren voor 3 gitaren en een paar halzen.

    Als je nog niet zo veel verstand hebt van gitaren. Zorg dan in ieder geval dat je de theorie achter de mensuur en plaatsing van de fretten goed begrijpt. Die is echt heel belangrijk. Succes met bouwen.

  10. #10

    Standaard

    Oké, daar zal ik tegen die tijd wel alles over opzoeken dan.
    precisiewerk is geen probleem (ben goudsmid)
    Of toch een kant en klare kopen?

    Hout bij een timmerkerel halen kan ik proberen. Kom ik dan niet in de knoop met het feit dat het misschien te vers hout is?
    En waar moet ik op letten, hij moet toch het beste uit minstens twee delen bestaan vanwege de sterkte? Is méér delen aan te raden, of júist niet?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top