Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 6 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 59
  1. #21

    Standaard

    Je kunt gerust als band een PA kopen.
    Als dan iemand de band verlaat, en je wilt niet dat diegene (gedeeltelijk) eigenaar blijft, dan kun je altijd diegene nog "uitkopen".

    Stel je koopt met 5 man een set van 1000 Euro.
    na twee jaar verlaat iemand de band. 1000/5=200

    Elk overgebleven bandlid geeft dan het verlatende bandlid 200/4=50 Euro.

    Iedereen blij. Ik heb al een paar keer op deze manier meegemaakt en het werkt echt prima zo.

    Je kunt ook het nieuwe bandlid zich laten inkopen. In dat geval geeft hij het verlatende bandlid 200 Euro.

    Het enige waar je over kunt discussiëren is of je dat uitkopen tegen de nieuwwaarde of tegen de dagwaarde doet. Maar dat is een kwestie van afspraken maken. (van te voren)

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 september 2005
    Locatie
    Bayside High
    Berichten
    1.340

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Baker Bekijk bericht
    Je kunt gerust als band een PA kopen.
    Als dan iemand de band verlaat, en je wilt niet dat diegene (gedeeltelijk) eigenaar blijft, dan kun je altijd diegene nog "uitkopen".
    Ja dit werkt prima. Ons vorige bassist hebben we ook met zo'n constructie uitgekocht. Bedenk ook dat je het geld niet totaal kwijt bent, dat je in geluidsapparatuur steekt. Als je nieuw koopt krijg je toch (in de meeste gevallen) minimaal 60% terug als je het weer verkoopt. Helemaal mooi is het als je tweedehands koopt en voor een zelfde bedrag weer kwijt kunt.
    Vote for Pedro!

  3. #23

    Standaard

    en de bassist die na hem de band in is gekomen? Die gebruikt een gratis PA?

    en als de spullen stuk gaan? betaalt die daar reparatie aan?

    en als de spullen gestolen worden?

    en als je er voor laat betalen. Moeten de later bij de band gekomen muzikanten dan en betalen EN sjouwen?

    En als de later bij de band komende mensen liever iets anders huren?

    gerust een PA kopen is niet de praktijk die ik in de loop der jaren heb gezien.
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  4. #24

    Standaard

    Alhoewel ik niet in een vergelijkbare situatie als de TS zit, ik heb namelijk geen band, ben ik zeker geen voorstander van samen dingen kopen. In mijn bedrijfje werk ik samen met een aantal vaste ZZP-ers en dan wordt ook geopperd om samen die ene machine te kopen. Leuk in het begin maar later, als de kosten komen is er gezeur.

    Ik vind techniek leuk, dus ik zou geneigd zijn om persoonlijk e.e.a. aan te schaffen, in ruil voor een vooraf afgesproken bedrag wanneer we de spullen gebruiken. Risico en onderhoud is dan voor mijn rekening. Je kan ook afspreken dat iedereen wat koopt, zodat je de bijdrages tegen elkaar kan wegstrepen.

  5. #25

    Standaard

    Ik ben het daar niet mee eens. Een band is geen verzameling zzp'ers...
    Ik heb al jaaaren met meerdere bandjes samen spullen. Monitoren, licht, PA, ooit zelfs een basversterker. Af en toe gaat of komt er iemand, maar dat is altijd goed opgelost. Het staat of valt gewoon met goede afspraken maken van te voren.

  6. #26

    Standaard

    Geldzaken zijn de nummer een band-doodsoorzaak te noemen.
    (nummer twee zijn relaties in een band)

    Ik zou niet met vuur spelen. De problemen die het doorgaans geeft zijn niet te overzien.
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 januari 2009
    Locatie
    Landhorst
    Berichten
    308

    Standaard

    Wil niet je topic kapen, maar zit met iets soortgelijks, dus kwak het maar hier neer.

    Geluidsinstallatie aangeschaft met de band, voornamelijk voor de eletronische kit van de drummer, en de toetsenist. zang gaat erover, en andere gitarist gaat erover. Ik en de bassist staan er buiten, omdat onze versterkers makkelijk zonder uitversterkt te worden er bovenuit komen.

    Nu komt mijn twijfel, moet ik dan wel meebetalen? Ene kant wel, het gaat om algemeen beter geluid, andere kant klink ik er persoonlijk niet beter door. We willen overigens afspreken dat we allemaal geld inleggen, en als er iemand stopt, de rest zijn deel uitkoopt. Maar het blijven moeilijke situaties.

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door showband Bekijk bericht
    Geldzaken zijn de nummer een band-doodsoorzaak te noemen.
    (nummer twee zijn relaties in een band)

    Ik zou niet met vuur spelen. De problemen die het doorgaans geeft zijn niet te overzien.
    Geldzaken algemeen, als in, de band gaat failliet etc? Of echt specifiek dat dingen uit de bandpot betaald worden maar dat niet iedereen het met de aankopen eens is? Vind het namelijk nogal een slecht onderbouwde uitspraak. Dat artikel over geld laat ook alleen maar zien dat de ellende alleen maar groter wordt op het moment dat er iemand uitstapt of ontslagen wordt. De ellende zelf is er dan allang, anders stapt degene er niet uit. Daarnaast, als je gemeenschappelijke spullen individueel gaat kopen, krijg je daar ook problemen mee. Waarom zou ik bijvoorbeeld voor €50 twee statieven kopen terwijl een ander bandlid voor €250 aan spullen uitgeeft? Als ik dan uit de band stap en zij besluiten instrumentaal verder te gaan, zit ik met 2 statieven die ik niet wil of kwijtraak.

    Met mijn huidige band is het behoorlijk ieder-voor-zich, trouwens. De toetsenist heeft een half jaar terug voor €1400 aan spullen gekocht (stage piano, dubbele standaard en amp), de nieuwe bassist zit meer op marktplaats dan met een bas om zijn schouder, de drummer onderhoudt zijn drumset geheel zelf (ik hoor hem nog zo klagen over die €700 aan een nieuwe crash en nogwat), de oude bassist gaat binnenkort zijn eigen gitaar kopen, en ik was zonder deze band ook royaal meer dan €1000 rijker geweest.

    Alleen de xylofoon is betaald uit een bandpot waar ik nooit aan meebetaald heb. Maar als ik me niet vergis zit er nog zo'n €250 in die bandpot, overgenomen van de band met de vorige gitarist. En aangezien ik ook overduidelijk investeer in goede spullen t.b.v. de band, is het voorzover ik weet geen probleem dat ik geen geld in de bandpot heb zitten.

    En daarnaast is het dus zo dat mijn Les Paul toch al een goede 4 maanden logeert bij de andere gitarist, net als mijn oude ME-50 en Phase90. Gewoon lekker in bruikleen tot hij zijn eigen spullen voor elkaar heeft.
    Laatst gewijzigd door FruscianteFan; 30 juli 2010 om 01:47

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 juli 2010
    Berichten
    169

    Standaard

    Ik los het anders op. Ik heb een kleine repetitieruimte met opnamegerief en betaal alles zelf. Dat doe ik liever zo, omdat het gerief dan ook écht van mij is.

    Ik gebruik het gerief dan ook heel veel, verhuur m'n repetitiekot soms, doe soms demo-opnames van andere bands en ga soms het geluid gaan versterken op kleine concertjes. De opbrengst daarvan gaat dan ook volledig naar mij. Ik vraag niet veel, maar het bedrag loopt mooi op.

    Met de opbrengst van het verhuren van m'n repetitieruimte aan vrienden alleen al (€4 / uur) kan ik m'n piano 2x per jaar laten stemmen (moet dat dringend zelf eens leren doen), elk jaar nieuwe drumvellen kopen en maandelijks gitaarsnaren kopen. En dat terwijl ik er helemaal geen last van heb: ik ga gaan werken, joggen, studeren, uitgaan, ...
    Laatst gewijzigd door MaximVMH; 30 juli 2010 om 02:21

  10. #30

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Baker Bekijk bericht
    Ik ben het daar niet mee eens. Een band is geen verzameling zzp'ers...
    Wel een verzameling mensen die min of meer hetzelfde doel nastreven, maar andere ideeën over de benodigde middelen kunnen hebben.

    Natuurlijk is het anders wanneer je al tig jaar met je bandleden een hechte band hebt, maar toch...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top