Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 6 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 59
  1. #1

    Standaard Een zanginstallatie kopen met de band...

    Ja, en dan begint het gezeur natuurlijk

    Mijn nieuwe bandje gaat best lekker, en eigenlijk willen we dus een eigen (niet al te grote) zangset hebben. Hardstikke handig natuurlijk.
    Maar hoe betaal je dat nou? Hoe doen jullie dat?

    a: Iedereen legt evenredig veel in
    b: betaal alles uit de bandpot (wat op hetzelfde neer komt als a)
    c: diegenen die hem gebruiken betalen -> zangeres en toetsenist
    d: betalen met een bepaalde verhouding tussen de mensen die hem gebruiken en wie niet.

    Ik ben er niet helemaal uit wat nou handig is. Het kost een beste duit centen, en ik kan heel goed begrijpen dat de zangeres en toetsenist dat geld niet zo op de plank hebben liggen. Dus denk je: we doen het samen. Maar ik zie de zangeres eigenlijk nog niet meebetalen aan mijn versterker of gitaar.

    Wel is het zo dat je met je zanginstallatie geld kan verdienen en derhalve is het wellicht handig om daarvoor geld op te sparen in de bandpot. Maar ja, diezelfde redenatie kan je ook opvoeren voor een gitaarversterker. Het is natuurlijk wel zo dat als iedereen investeert, je een een soort van 'verzekering' hebt dat je je band een beetje bij elkaar houdt, maar dat zou ik niet al argument willen gebruiken.
    Verhoudingsgewijs betalen zou dus wellicht 'het meest logisch' zijn, maar dat is wel een gedoe..

    Schijn jullie licht er maar eens op
    Voor alle duidelijkheid: we hebben nog niets op het oog, er is niets aan de hand, maar het is een kwestie waar ik wel vaker over nagedacht heb.
    Laatst gewijzigd door Nielsje; 8 juni 2010 om 20:07

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    jullie ligt

    tja, oeroud moeilijk verhaal.
    de band heeft het nodig.
    maar is het fair dat een gitarist/bassist een paar ruggen op het podium heeft staan en de zang het af kan met 1 microfoon+statief?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 maart 2010
    Locatie
    Swalmen
    Berichten
    255

    Standaard

    Idd, oeroud verhaal, but.....

    Wij betalen alle gezamenlijke apparatuur uit de bandpot. Mocht het ooit fout gaan (band uit elkaar) dan wordt de opbrengst evenredig gedeeld.

    Bandleden hebben eerste keus om iets te kopen, bij meerdere belangstelling van de bandleden wordt geloot. Dit staat zwart op wit.

    Geen vuiltje aan de lucht.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 augustus 2002
    Locatie
    near de ruines of townhall city
    Berichten
    11.264

    Standaard

    Wij hebben gezamelijk gekocht en als er een lid uit de band stapt dan ben je ook je aandeel kwijt, er wordt niets verrekend (misschien niet helemaal 'eerlijk' maar wel duidelijk en vooraf bekend). Als de band in zijn geheel stopt wordt de hele handel verkocht en de opbrengst verdeeld.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Maar goed, je kunt er uren over lullen op gitaarfora

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 december 2004
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    17.149

    Standaard

    Zelfde hier. a/b dus.
    ALLES IS VERKOCHT!

  6. #6
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.707

    Standaard

    Wij doen ook de a/b.
    Alpha Robot ... Brass Happy Punk Rock.
    https://alpha-robot.nl

    thought 14: “Poor octopus — eight arms, but no hands. F— you, God!” (Matt Spencer)

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.584

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje Bekijk bericht
    Ik ben er niet helemaal uit wat nou handig is. Het kost een beste duit centen, en ik kan heel goed begrijpen dat de zangeres en toetsenist dat geld niet zo op de plank hebben liggen. Dus denk je: we doen het samen. Maar ik zie de zangeres eigenlijk nog niet meebetalen aan mijn versterker of gitaar.
    Aan de andere kant blijft de zanginstallatie gewoon bij de band als de zangeres opstapt. Als jij ermee kapt, neem je je gitaren en versterker gewoon mee. Dus in zoverre is het logisch dat er een verschil is in hoe het spul wordt betaald.

    Persoonlijk zou ik het niet doen. Als de band uit elkaar valt, heb je een hoop gezeik. Als er één weggaat, heeft die pech, maar als de band er echt mee stopt, wat dan? Setje voor een scheet en drie knikkers verkopen en de opbrengst verdelen? Ik weet het niet.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  8. #8
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.707

    Standaard

    Ik zit plots te denken... we doen nu a/b met de PA en dat soort spullen, omdat we er echt met z'n allen gebruik van maken.

    Als het alleen om zanger en toetsenist zou gaan, waarvan bij de toetsenist nog duidelijk is dat het opgelost zou zijn als hij een beetje normale keyboard-amp zou kopen (hoeft niet duur te zijn).... dan zou 't denk ik anders worden.
    In dat geval zouden we de toetsenist op dat soort amps wijzen en de zanger duidelijk maken dat ook hij verantwoordelijk is voor z'n eigen spullen. Het wordt dan dus optie c.

    Dat verandert overigens al snel als we er ook standaard wat backingvocals in willen prikken of een mic in de kick willen gooien.
    Dan wordt 't een stuk band-apparatuur en hebben sommigen geluk dat ze geen eigen amp nodig hebben en blijven we bij optie a/b.
    Alpha Robot ... Brass Happy Punk Rock.
    https://alpha-robot.nl

    thought 14: “Poor octopus — eight arms, but no hands. F— you, God!” (Matt Spencer)

  9. #9

    Standaard

    ooit een stuk over geschreven:
    http://members.ziggo.nl/showband/geld1.htm

    en specifiek voor de zangers...
    http://members.ziggo.nl/showband/koopmicrofoon.htm
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  10. #10

    Standaard

    Ik heb nooit begrepen waarom toetsenisten nou nooit een eigen versterker meenemen en altijd willen meeliften op de zanginstallatie. Klinkt echt minder goed.
    Voor de rest ben ik ook van het a/b verhaal. Zangset is bandeigendom.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top