Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 30
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gitaargod Bekijk bericht
    Waar ik wel een beetje bang voor ben, is voor de reacties van de gitaarleraren in mijn regio. Het is natuurlijk wel een soort prijzenoorlog die ik start, maar als ik dan weer kijk wat een les kost bij zo'n persoon dan vraag ik me af waarom het zo duur moet zijn. Metname de lessen van 17,50 - 20 Euro per 45 minuten, met opzegtermijn, vooraf betalen, in vakanties geen les, geen service zoals gratis lesmateriaal en benodigheden, niet aan huis (de leerling moet bij weer in wind met z'n gitaartje op de fiets), dit soort zaken werken toch demotiverend?
    .
    Hier heb je een punt. Ik vind 17,50/20 euro per 3/4 uur helemaal niet veel als je goed les krijgt. Dat is echt niet te veel als je van een geschoolde (of anders een zeer ervaren) docent les krijgt. En ook die randvoorwaarden (vooraf betalen etc.) zijn niet meer dan normaal. (Beroeps) gitaarleraren moeten ook rond kunnen komen. Als jij 10 euro gaat vragen uit filantropische overwegingen maak je geen vrienden bij de concurrenten denk ik, en terecht.

    Maar uiteindelijk gaat het om de kwaliteit van de lessen en dat mag best betaald worden.
    Zoals bij veel dingen is goedkoop vaak duurkoop (waarbij ik geen oordeel over jouw kwaliteiten als docent wil geven, want ik ken je niet dus kan ik dat niet beoordelen).
    Laatst gewijzigd door apekop; 6 juni 2010 om 11:40

  2. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barend Bekijk bericht
    Hier heb je een punt. Ik vind 17,50/20 euro per 3/4 uur helemaal niet veel als je goed les krijgt. Dat is echt niet te veel als je van een geschoolde (of anders een zeer ervaren) docent les krijgt. En ook die randvoorwaarden (vooraf betalen etc.) zijn niet meer dan normaal. (Beroeps) gitaarleraren moeten ook rond kunnen komen. Als jij 10 euro gaat vragen uit filantropische overwegingen maak je geen vrienden bij de concurrenten denk ik, en terecht.

    Maar uiteindelijk gaat het om de kwaliteit van de lessen en dat mag best betaald worden.
    Zoals bij veel dingen is goedkoop vaak duurkoop (waarbij ik geen oordeel over jouw kwaliteiten als docent wil geven, want ik ken je niet dus kan ik dat niet beoordelen).
    Ook waar. Kwaliteit mag een prijskaartje hebben. Ik heb geen ervaring met lesgeven, maar ik wil me graag hier in ontwikkelen. Ik zal daar ook eerlijk in zijn naar de leerlingen toe, maar ik denk wel dat ik iets te bieden heb. Ik ga ook alleen muziekstijlen en niveau's aanbieden waar ik zelf voldoende van af weet. Ik hoop door mijn enthousiasme, service en prijs iets anders te bieden, misschien is het ook wel onderscheiden van de beroepsdocenten. De keus is aan de leerling.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 december 2001
    Locatie
    Leninabad
    Berichten
    168

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gitaargod Bekijk bericht
    Bedankt voor de vele en bruikbare tips. Ik ga al jullie adviezen meenemen in mijn aanpak.

    Ik zal de prijs laag houden, metname omdat muziekmaken betaalbaar moet zijn voor de minder bedeelden. Ik ga intakes houden om goede gemotiveerde leerlingen te krijgen en duidelijke afspraken te maken en zal de lesprijs voor een half jaar afspreken, daarna ga ik het dan maximaal met een euro verhogen.

    Voor leerlingen welke verder weg wonen zal er een km-toeslag zijn van 20ct per km.

    Qua lessen ben ik al goed voorbereid, ik heb veel lesboeken aangeschaft, heel veel zelf samengesteld en geschreven.

    Naast de gratis leengitaar wil ik ook de snaren (1 set per twee maanden) en plectrums (éénmalig vijf stuks, van thin tot medium) gaan verzorgen, ook gratis natuurlijk.

    Ik ben nog aan het nadenken wat ik moet doen met betrekking tot gitaarstandaard, muziekstandaard, stemapparaat, enz... misschien dat ik deze zaken er ook nog bij doe, gratis natuurlijk!

    Waar ik wel een beetje bang voor ben, is voor de reacties van de gitaarleraren in mijn regio. Het is natuurlijk wel een soort prijzenoorlog die ik start, maar als ik dan weer kijk wat een les kost bij zo'n persoon dan vraag ik me af waarom het zo duur moet zijn. Metname de lessen van 17,50 - 20 Euro per 45 minuten, met opzegtermijn, vooraf betalen, in vakanties geen les, geen service zoals gratis lesmateriaal en benodigheden, niet aan huis (de leerling moet bij weer in wind met z'n gitaartje op de fiets), dit soort zaken werken toch demotiverend?

    Hoe dan ook, ik ga mijn plannen doorzetten en als ik weer twijfels zou hebben vraag ik het jullie wel.
    Als je "wit" je brood wil verdienen met gitaarles geven, optreden etc. zul je merken dat 20 euro per drie kwartier lang niet duur genoeg is. :-).
    En als je een tijdje les geeft zul je ook merken dat bepalingen als vooraf betalen en het hanteren van opzegtermijnen helemaal geen overbodige luxe zijn (voor jou als ZZP'er zal ik maar zeggen) en dat die bepalingen ook helemaal niet demotiverend werken.

    Maar goed, als je insteek is om zwart een beetje bij wilt beunen naast een vaste baan/stufi ( ik ga er niet per definitie van uit) begrijp ik je gedachtengang wel.

  4. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bruvtilov Bekijk bericht
    Als je "wit" je brood wil verdienen met gitaarles geven, optreden etc. zul je merken dat 20 euro per drie kwartier lang niet duur genoeg is. :-).
    En als je een tijdje les geeft zul je ook merken dat bepalingen als vooraf betalen en het hanteren van opzegtermijnen helemaal geen overbodige luxe zijn (voor jou als ZZP'er zal ik maar zeggen) en dat die bepalingen ook helemaal niet demotiverend werken.

    Maar goed, als je insteek is om zwart een beetje bij wilt beunen naast een vaste baan/stufi ( ik ga er niet per definitie van uit) begrijp ik je gedachtengang wel.
    Het is puur de liefde voor muziek, moet alleen maar kostendekkend zijn. Ik ben wel van plan alles netjes bij de belasting op te geven, ik heb geen zin aan toestanden. Ik moet natuurlijk eerst wel leerlingen hebben. Misschien ga ik het eerst ook wel helemaal gratis doen, dan hoef ik ook geen belasting af te dragen en kan ik lekker relax uitproberen wat een goede manier van lesgeven is zonder dat ik me schuldig hoef te voelen. Dan als de kwaliteit van mijn lessen oké zijn ga ik een onkostenvergoeding in rekening brengen en me aanmelden als zzp'r.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2008
    Locatie
    In een ananas diep in de zee
    Berichten
    6.094

    Standaard

    Ik denk dat het nooit helemaal kostendekkend gaat zijn, als je zelfs snaren en plectrums en alles voor ze regelt... En je prijs laag houden ook voor minder bedeelden is een geweldig streven, maar laat geen misbruik van je maken. De meeste minder bedeelden die ik ken kunnen ook ineens een rijbewijs halen a 35 euro per les of flink doorzakken in de kroeg van hun uitkering als dat ineens in ze opkomt.

    Verder wel veel succes natuurlijk!

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 december 2001
    Locatie
    Leninabad
    Berichten
    168

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gitaargod Bekijk bericht
    Dan als de kwaliteit van mijn lessen oké zijn ga ik een onkostenvergoeding in rekening brengen en me aanmelden als zzp'r.
    Volgens mij kun je geen zzp'er worden als je alleen tegen onkostenvergoeding werkt. Je moet ook nog iets overhouden om van te kunnen leven, snappie?

  7. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door budje Bekijk bericht
    Ik denk dat het nooit helemaal kostendekkend gaat zijn, als je zelfs snaren en plectrums en alles voor ze regelt... En je prijs laag houden ook voor minder bedeelden is een geweldig streven, maar laat geen misbruik van je maken. De meeste minder bedeelden die ik ken kunnen ook ineens een rijbewijs halen a 35 euro per les of flink doorzakken in de kroeg van hun uitkering als dat ineens in ze opkomt.

    Verder wel veel succes natuurlijk!
    geld natuurlijk niet voor iedereen,

    ik ken genoeg gezinnen die moeten vechten/bedelen om eten en al helemaal geen muziekles of autoles kunnen betalen

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 december 2007
    Locatie
    Nieuwegein
    Berichten
    9.287

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gitaargod Bekijk bericht
    Ook waar. Kwaliteit mag een prijskaartje hebben. Ik heb geen ervaring met lesgeven, maar ik wil me graag hier in ontwikkelen. Ik zal daar ook eerlijk in zijn naar de leerlingen toe, maar ik denk wel dat ik iets te bieden heb. Ik ga ook alleen muziekstijlen en niveau's aanbieden waar ik zelf voldoende van af weet. Ik hoop door mijn enthousiasme, service en prijs iets anders te bieden, misschien is het ook wel onderscheiden van de beroepsdocenten. De keus is aan de leerling.
    Ik ga even zeuren: Wat je nu onderscheid van beroepsdocenten is je aanstekelijk amateurisme. Lesgeven is een vak, met alleen liefde voor de muziek kom je er niet.
    Ga me nu niet vertellen dat dit het niveau is wat je nastreeft?

  9. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beruk Bekijk bericht
    Ik ga even zeuren: Wat je nu onderscheid van beroepsdocenten is je aanstekelijk amateurisme. Lesgeven is een vak, met alleen liefde voor de muziek kom je er niet.
    Ga me nu niet vertellen dat dit het niveau is wat je nastreeft?

    de gozert is kool zou die ook zangles geven ?

  10. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beruk Bekijk bericht
    Ik ga even zeuren: Wat je nu onderscheid van beroepsdocenten is je aanstekelijk amateurisme. Lesgeven is een vak, met alleen liefde voor de muziek kom je er niet.
    Ga me nu niet vertellen dat dit het niveau is wat je nastreeft?
    Nee, dat is niet wat ik nastreef.

    Maar als ik dan terugdenk aan mijn gitaarlessen (een klein aantal < 10), welke ik volgde bij een gitarist die cumlaude op het conservatorium is afgestudeerd en gezien wordt als 1 van de betere, dan vond ik zijn lessen erg tekort schieten, dat kan ik beter. Ze waren erg chaotisch, en zijn eigen talent voerde de boventoon. Het lesmateriaal werd ter plekke bedacht, het "huiswerk" werd niet behandeld, er zat totaal geen opbouw in en binnen enkele lessen zat ik dwangmatig op Jan Akkerman niveau. Dit ga ik echt anders doen, ik heb bijvoorbeeld al een lesboek in elkaar gedraaid met 8 hoofdstukken, 180 blz, met alle basisinfo zoals noten, tabs, gitaaranatomie, akkoorden (diagrammen), les snaren wisselen, stemmen, gitaaronderhoud, verschillende stijlen muziek van klassiek tot metal, van pop tot blues. Daarnaast heb ik veel lesboeken en bladmuziek. Ook kan ik adviseren bij de aanschaf van instrumenten en wil desnoods wel met leerlingen naar de winkels gaan om een juiste gitaar te kopen.

    Wat belangrijk is dat het een juiste keus is, iemand die volgend jaar naar het conservatorium wil gaan kan daadwerkelijk beter les nemen bij een leraar die bekend is met de toelatingseisen en bewezen heeft een goede leraar te zijn. Maar soms zijn er ook gewone stervelingen, bijvoorbeeld oude rockers (50+) die hun leven lang al gitaar willen spelen, maar er steeds niet aan toe zijn gekomen, of kinderen die gewoon nieuwsgierig zijn en willen kijken of het wat voor hun is, of juffen die kinderliedjes willen leren spelen, en zo zijn er nog veel meer mogelijkheden.

    Als je er serieus ermee omgaat en weet waar je eigen grenzen liggen en het met liefde doet, dan kan het toch geen kwaad doen om jezelf aan te bieden als gitaarleraar (coach) en daar dan een paar Euro onkostenvergoeding voor te vragen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top