Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 30
  1. #1

    Standaard Hoeveel kan ik vragen?

    Ik wil gitaarles gaan geven, aan beginners en licht gevorderden, klassiek en pop.

    Nu weet ik niet hoeveel ik zou moeten vragen aan lesgeld.

    Mijn idee is om een gratis gitaar aan te bieden (te leen), gratis lesmateriaal te geven (bladmuziek, usb-sticks en cd-roms) en bij de leerlingen aan huis te komen. Voor een les van een half uur wil ik dan 10 Euro vragen.

    Is dit realistisch, of misschien te goedkoop? Of misschien nog te duur???

    Ik wil graag dat mensen met weinig geld ook gitaar kunnen leren spelen, en ik hoef er niet rijk van te worden. Ik hoop er zelf ook muzikaal beter van te worden, het lesgeven te leren en er vooral veel plezier aan te hebben.

    Graag jullie reacties.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2009
    Berichten
    2.429

    Standaard

    Ligt er een beetje aan hoe goed je bent, mensen betalen meer voor les van iemand die afgestuurd is aan het conservatorium dan voor les van een jochie van 16 die net 2 jaar zelf speelt.

    Maar 10 euro per uur inclusief leengitaar lijkt me wel vrij goedkoop.

  3. #3

    Standaard

    Een mooi initiatief dat van die leengitaar, maar ik zou het niet doen.
    Het is een verantwoordelijkheid die lang niet iedereen kan dragen.
    Je wilt niet het goedkoopste uitlenen, want dat kan iedereen zelf ook wel makkelijk kopen en een iets duurdere is denk ik redelijk snel afgetrashed.
    Tic Nerveux

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 februari 2003
    Locatie
    belgie
    Berichten
    1.369

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gitaargod Bekijk bericht
    Mijn idee is om een gratis gitaar aan te bieden (te leen), gratis lesmateriaal te geven (bladmuziek, usb-sticks en cd-roms) en bij de leerlingen aan huis te komen. Voor een les van een half uur wil ik dan 10 Euro vragen.
    5leerlingen = 50euro
    5gitaren +5x over en weer rijden + 5 usbsticks + 5x bladmuziek + 5cdroms = 50euro?
    tmaakt niet uit wat je speelt maar HOE je t speelt
    http://www.facebook.com/pages/fractu...9162201?ref=mf

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 maart 2010
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    410

    Standaard

    Ik vind het een mooi initiatief dat je dit voor andere mensen wil doen.

    Ik denk dat je in de eerste plaats eens op MP moet kijken of er al mensen in jouw regio gitaarles aanbieden en voor welk bedrag dit gaat. Als ik in Utrecht kijk is het aanbod best groot. Toen ik begon was het voor mij dan ook mogelijk om lessen te krijgen van 10 euro per 45 minuten tot 10 euro per 15 minuten.

    Zelf heb ik proeflessen gedaan en iemand gevonden waar ik een klik mee heb. In de praktijk merk ik dan ook dat als er niemand na mij les heeft de lessen met regelmaat uitlopen. Alsof hij mij niet naar huis wil sturen met iets wat ik niet zelf verder uit kan werken. Dit is voor mij een erg sterk punt.

    Daarnaast zou je moeten kijken wat je werkelijke kosten zijn. De berekening van gorgasm is een beetje kort door de bocht, maar als je dit op zou delen in variabele en vaste kosten (ik ga er vanuit dat een gitaar meer dan een week mee gaat) dan kun je er wel wat van maken.

    Als je nog een gitaar thuis hebt liggen die je uit kan lenen zou je het eerst een keer met één leerling kunnen proberen. Vaak kom je door zo'n pilot-training meer te weten dan wat mensen hier in een forum aan kunnen geven.

    Als ik zoiets zou doen zou ik wel eerst een soort van intake doen. Persoonlijk betaal ik graag voor iets wat ik wil doen, als dit ervoor zorgt dat ik hiermee in een selecter gezelschap kom van mensen die het ook graag willen (zie bijv. mijn posts over het bevrijdingsfestival). Ik kom dan ook met mijn eigen uitspraak: "The less you commit .. the easier you'll quit". Er zijn natuurlijk ook genoeg mensen die wel willen maar daar het geld niet voor hebben. Deze haal je eruit volgens mij wel uit met een intake.

    Als ik les zou geven lijkt mij niets irritanter dan leerlingen die er zelf niets voor/mee doen. Dat je bij een les verder gaat waar de vorige geëindigd is. Ook hier kun je iets mee doen door middel van een intake.

    Volgens mij zal de leengitaar de grootste kostenpost zijn (of je moet een sponsor vinden). Misschien kun je iets starten in samenwerking met een wijkgebouw/buurthuis, dan heb je direct een ruimte waar je de lessen kan geven en kunnen zij mogelijk de verantwoordelijkheid nemen voor het materiaal.

    Nogmaals een goed initiatief, maar denk er even goed over na. Het zou jammer zijn als je met ongemotiveerde mensen komt te zitten of als je er uiteindelijk zelf meer kosten aan hebt.

    Veel plezier en succes ermee.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2008
    Locatie
    Westervoort (Arnhem)
    Berichten
    4.945

    Standaard

    Ik geef bij mij thuis les, wat véél handiger is want je hebt geen reiskosten en reistijd, en altijd goede instrumenten bij je.
    Ik doe het nu 2½ jaar, zonder papieren, en vraag 15 euro per uur en 8 euro voor een half uur. Dat is erg goedkoop en als er een leerling stopt is er meestal binnen een week weer een nieuwe.
    Als je wat ervaring hebt zou je duurder kunnen gaan, maar ik ben indertijd begonnen met 13 euro per uur. Ik ga er waarschijnlijk binnen een half jaar weer mee stoppen dus ik ga niet verhogen. Maar als je voor je eigen gevoel teveel vraagt komt er ook veel prestatiedruk op te staan. Dat gevoel heb ik nu niet echt.

  7. #7

    Standaard

    Ik geef les, individueel per leerling, aan beginners van alle leeftijden in de genres rock, pop, soul, blues, country. In de lessen komen aan bod: het aanleren van de basisakkoorden, elementaire riffs en enkele eenvoudige toonladders. Dit aan de hand van songs als:
    Nights in white satin - Moody Blues
    Hey Jude - The Beatles
    I'm a believer - The Monkees
    On Broadway - The Drifters
    Let's spend the night together - Rolling Stones
    Theme for young lovers - The Shadows
    In the midnight hour - Wilson Picket
    Runaway - Del Shannon

    Mijn prijs is 15 euro per les van 60 minuten. Ik stel geen gitaren ter beschikking.

  8. #8

    Standaard

    ikzelf heb les gekregen van iemand die meer dan 30 jaar speelervaring heeft(inclusief 3 optredens per week voor 30 jaar)

    en de prijzen daar gingen van:

    5 euro per 1.5 uur,
    5 euro per uur,
    10 euro per uur


    ikzelf vind dat de prijs in verhouding moet zijn met de leservaring die de leraar heeft, niet op de speelervaring.

    al is iemand de beste gitaar speler in de wereld maar kan die geen lesgeven heb je er nog niks aan.

    dus als je nog niet veel ervaring hebt met het lesgeven niet zo veel vragen

    ikzelf geef gitaarles aan beginners en muziektheorie aan iedereen voor 5 euro per uur.(naja als ik klanten heb dan want op dit moment heb ik ff niemand.)

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2008
    Locatie
    In een ananas diep in de zee
    Berichten
    6.094

    Standaard

    Gezien de huidige waarde vind ik 5 euro per uur zelfs belachelijk weinig

  10. #10

    Standaard

    Bedankt voor de vele en bruikbare tips. Ik ga al jullie adviezen meenemen in mijn aanpak.

    Ik zal de prijs laag houden, metname omdat muziekmaken betaalbaar moet zijn voor de minder bedeelden. Ik ga intakes houden om goede gemotiveerde leerlingen te krijgen en duidelijke afspraken te maken en zal de lesprijs voor een half jaar afspreken, daarna ga ik het dan maximaal met een euro verhogen.

    Voor leerlingen welke verder weg wonen zal er een km-toeslag zijn van 20ct per km.

    Qua lessen ben ik al goed voorbereid, ik heb veel lesboeken aangeschaft, heel veel zelf samengesteld en geschreven.

    Naast de gratis leengitaar wil ik ook de snaren (1 set per twee maanden) en plectrums (éénmalig vijf stuks, van thin tot medium) gaan verzorgen, ook gratis natuurlijk.

    Ik ben nog aan het nadenken wat ik moet doen met betrekking tot gitaarstandaard, muziekstandaard, stemapparaat, enz... misschien dat ik deze zaken er ook nog bij doe, gratis natuurlijk!

    Waar ik wel een beetje bang voor ben, is voor de reacties van de gitaarleraren in mijn regio. Het is natuurlijk wel een soort prijzenoorlog die ik start, maar als ik dan weer kijk wat een les kost bij zo'n persoon dan vraag ik me af waarom het zo duur moet zijn. Metname de lessen van 17,50 - 20 Euro per 45 minuten, met opzegtermijn, vooraf betalen, in vakanties geen les, geen service zoals gratis lesmateriaal en benodigheden, niet aan huis (de leerling moet bij weer in wind met z'n gitaartje op de fiets), dit soort zaken werken toch demotiverend?

    Hoe dan ook, ik ga mijn plannen doorzetten en als ik weer twijfels zou hebben vraag ik het jullie wel.
    Laatst gewijzigd door gitaargod; 5 juni 2010 om 10:23 Reden: schrijffout

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top