Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 15
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 januari 2003
    Locatie
    Zwartewaal, The Netherlands
    Berichten
    3.275

    Standaard

    Sta ik net te spelen valt opeens mn amp stil....
    Van alles getest, het lijkt erop dat ik mn negatieve roosterspanning kwuit ben.

    Ik neem aan dat ik het wel kan fixen, maar iemand enig idee hoe dit *zomaar* kan?
    Ik bedoel, ik had 'm al getest en alles was goed. Ook al ff op gespeeld en nu net 5 minuten aan en stil..

    Hier zijn de schema's http://www.soscastoa.com/schemas.html

    Marc misschien een idee?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 november 2002
    Locatie
    Westland
    Berichten
    672

    Standaard

    Franc,
    Het kan vele oorzaken hebben.
    Ik zou beginnen met te meten of er nog spanning uit de trafo komt (let op, dit is wisselspannig) en dit door de gelijkrichtbrug nog tot een gelijkspanning wordt omgezet.
    Controleer daarna of je op de punten Un1 t/m 4 nog negatieve spanning hebt (moet wel ergens tussen de -30V en de -50V liggen).

    Meet ook de primaire kant van je uitganstrafo even door.
    Heb je zowiezo nog anodespanning?

    Het schema ziet er behoorlijk HiFi audio achtig uit. Gebufferde fasedraaier en terugkoppeling vanaf de anode's. Hmmm... je hebt in ieder geval weinig last van niet lineaire vervorming :smile:
    Dit is zeker een eindtrap welke in lage vermogens klasse A is?

    Marc

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 januari 2003
    Locatie
    Zwartewaal, The Netherlands
    Berichten
    3.275

    Standaard

    Marc, wat betreft het schema, je hebt helemaal gelijk, 't is eigenlijk voor hifi :smile:
    Ook dat is iets wat ik bij een volgend project ander zou doen, maar ja. 11 jaar geleden wist ik niet beter :wink:
    En inderdaad klasse A tot een vermogen van ong 16 W.

    Ja er komt nog spanning uit de trafo's.
    Blijkt dat ook mijn negatieve roosterspanning er nog is. Die punten Un1 t/m4 kan ik bijna op -50V afregelen.

    Maar met de buizen erin zou ik dus over de kathodeweerstanden -0.45V moeten kunnen zetten en die zie ik niet. Dus lijkt het alsof daar geen stroom loopt ofzo. Mijn buizen zijn toch niet alle 4 overleden?!?!?!

    Die anodespanning wil ik wel testen, maar ik zit ff met in hoeverre in met en zonder de buizen erin kan testen.
    In de tekst van de hele schakeling staat dat ik de hoogspanning los moet koppelen, de buizen eruit moet halen en dan die -50V moet meten. Dan moeten de buizen erin en moet ik die spanning over de kathodeweerstanden op 0.45V afregelen. Die weerstanden zijn 10ohm dus dat levert dan 450mA. Die komt me bekend voor.
    Kan ik de buizen schaden door te testen met de buizen erin, of juist de rest van de schakeling door te testen zonder buizen?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 januari 2003
    Locatie
    Zwartewaal, The Netherlands
    Berichten
    3.275

    Standaard

    Oke, ik heb iets gevonden, dit geloof je niet. R32, een 5W bakbeest van 100ohm is van de print losgekomen!!
    Hierdoor was ik U2 U3 en U4 kwijt.
    Hopelijk verder geen schade....

    Ik begrijp niet hoe dit ding zomaar los kan zijn...het lijkt wel of de soldeer gewoon los in gesmolten, kan dat???

    Ik ga mijn bout opwarmen.,..

    O ja, de anodspanning was er nog, iets van 10V.

    <font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Franc op 2003-04-26 17:43 ]</font>

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 januari 2003
    Locatie
    Zwartewaal, The Netherlands
    Berichten
    3.275

    Standaard

    Oke, pffff hij doet 't weer!
    Nu nog alleen een list verzinnen om die weerstand op zijn plaats te houden, want blijkbaar wordt het daar zo heet dat de soldeer het gewicht van dat ding niet houdt.

    Kan ik eindelijk verder experimenteren met de toonregeling :grin:

  6. #6
    Banned
    Geregistreerd
    25 februari 2002
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    2.257

    Standaard

    Franc,

    Desnoods de weerstand helemaal elders monteren en via draden verbinden met de print. Mogelijk de draden verbinden op een plek elders t.o.v. de buizen.

    Nico

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 november 2002
    Locatie
    Westland
    Berichten
    672

    Standaard

    Fijn dat hij het weer doet.
    Als R32 eruit ligt heb je geen schermroosterspanning meer en staat de eindbuis helemaal dicht. Dit geintje moet je niet hebben op je anode omdat anders het schermrooster de functie van de anode overneemt en hierdoor het schermrooster overlijdt.
    Ook is je fasedraaier helemaal spanningsloos maar dat is niet ernstig (behalve dat je geen geluid meer hebt dan).

    Als je de weerstand op de print wilt monteren kun je dat het beste zo doen:

    ---[__r__]---
    | |
    ( )
    | |

    Door aan beide zijden een kleine U buiging te maken kan de weerstand nooit zakken. Laat de tin trouwens goed vloeien anders zal je soldering altijd slecht zijn.

    Als die weerstand nu echt extreem heet wordt (waardoor hij zichzelf kan uitsolderen) kun je overwegen er een type in te zetten welke meer vermogen aankan.

    Marc


    <font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: mathe op 2003-04-26 19:28 ]</font>

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 januari 2003
    Locatie
    Zwartewaal, The Netherlands
    Berichten
    3.275

    Standaard

    Ok bedankt voor de tip.
    Hij zit niet echt erg dicht bij de buizen, maar het is wel een vrij zware weerstand, zo'n grijzig hoekig blok, je kent ze vast wel :grin:

    Ik ben in ieder geval blij dat dit alles was.....ik schrok me wezenloos toen het opeens stil werd (sloeg net het eerste akkoord van 'Tie Your Mother Down
    aan, dacht ff dat er hogere machten aan het werk waren :wink: )

    Probleem is een beetje dat ie surface mounted is... anders was ie ook nooit gevallen denk ik (hij lag dus echt los tussen een paar draden).

    <font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Franc op 2003-04-26 19:33 ]</font>

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 november 2002
    Locatie
    Westland
    Berichten
    672

    Standaard

    ...Probleem is een beetje dat ie surface mounted is... anders was ie ook nooit gevallen denk ik...
    Wow, een 5 Watt SMD weerstand? LOL

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 januari 2003
    Locatie
    Zwartewaal, The Netherlands
    Berichten
    3.275

    Standaard

    Ja, weer zoiets doms he?

    Weet je wat het is, het hele ontwerp van die poweramp was raar en eigenlijk verkeerd om. Alles zit aan de kant waar ook de printbanen zitten en dan ook nog dubbelzijdig.
    Als ik me er voor het etsen meer in had verdiept, had ik alles kunnen spiegelen en was het goed gekomen.

    Bovendien heb ik wat dingen moeten wijzigen op de print, omdat ik een ander uitgangstrafo gebruikte, waardoor deze weerstand dus smd werd. Nu ik weet dat ie dan los kan vallen zeg ik: DOM!

    Mja.....nooit te oud om te leren he :wink:
    Zou het helpen als ik hem met draden monteer en ergens in het chassis bevestig?
    Want ik begrijp uit jouw opmerking dat ie eigenlijk door zijn eigen warmteontwikkeling los is gekomen.
    Zou het dan schelen als ie vrij in delucht hangt of zo?


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top