Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 6 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 54
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.087

    Standaard

    Is er tijdens het wisselen geen stof/vuil of iets dergelijks in de buisvoetjes gekomen of contactjes verbogen of iets dergelijks waardoor gewoon een slecht contact tussen buisvoetje en pinnetjes van één van de buisjes zou kunnen zijn ontstaan?
    Je kunt de sockets schoonmaken door wat deoxit of contact spray op de pinnetjes van de oude buisjes te spuiten en dan 2 à 3 keer in en uit het voetje te halen.
    Anders wel heel toevallig dat het precies bij een buizenwissel kapot gaat en met de oude buizen ook niet meer werkt. Tenzij één van de soldeerpunten door de beweging los is gegaan natuurlijk.
    Not necessarily stoned..but beautiful...

  2. #12
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Frans, ik ben weer ietsjes verder gekomen zonder multimetertje. Ik wilde kijken of mijn metertje werkte maar die gaf steeds 0 volt aan (ondanks dat de buizen gloeiden en de pilotlight keutrig brandde.)

    Wat mij opviel was dat tijdens het meten van de gloeidraden de brom onmiddelijk verdween bij contact van de pen, terwijl de andere geklemd aan de massa zat.

    Vervolgens ben ik maar gelijk naar de brompot gaan kijken zoals je aangaf. Deze stond keurig in het midden, zoals de boel eerst perfect werkte.

    Op het moment dat ik deze pot helemaal open zet of helemaal sluit is de brom ook gelijk helemaal weg. Het lijkt erop dat het probleem ergens bij deze 6.3 volt draden moet liggen, alleen op het zicht zie ik daar nergens een brakke verbinding en lijkt alles keurig via de trafo, langs de buizen, via de pot, terug langs de buizen naar de trafo te lopen.

    Alles gloeit keurig, dus alles krijgt in ieder geval prik. De brom lijkt zoals je aangaf in de 6.3 volt lijn te zitten. Maar waar komt het verlies in vermogen dan vandaan? Ergens een signaallek naar massa?

    Leon, buizen en sockets zijn nieuw, dus schoonaken lijkt mij niet echt de optie. Alles is ook netjes aangedrukt en de pinnetjes rammelen niet (behalve die 2 op de 6v6 natuurlijk)

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.087

    Standaard

    Zonder meter en met het vermoeden dat het in de gloeidraad zit kun je altijd nog de "chopstick" methode proberen, met een houten stokje een beetje rommelen met de draden die je verdenkt. Als het brommen stopt of juist verergerd dan heb je hoogstwaarschijnlijk de dader te pakken.
    Not necessarily stoned..but beautiful...

  4. #14
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Puerco Bekijk bericht
    Zonder meter en met het vermoeden dat het in de gloeidraad zit kun je altijd nog de "chopstick" methode proberen, met een houten stokje een beetje rommelen met de draden die je verdenkt. Als het brommen stopt of juist verergerd dan heb je hoogstwaarschijnlijk de dader te pakken.
    Hey, da's een goeie tip. Ga ik testen zodra de kleine weer uit zijn bedje is. Bedankt.

  5. #15
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Aantal meteingen kunnen doen, die ontbrekende gaven een hoop lawaai en de kleine slaapt, maar voorlopig is het dit:

    6V6 (IV):
    DC meten tov GND:
    Pin 3 457V
    Pin 4 460V
    Pin 8 30V

    AC meten op Pin 2 en 7 (gloeispanning) 8.4V

    6V6 (III):
    DC meten tov GND:
    Pin 3 457V
    Pin 4 0V
    Pin 8 30V

    AC meten op Pin 2 en 7 (gloeispanning) 8.4V

    12AX7 (VII):

    DC meten tov GND:
    Pin 1 219V
    Pin 2 0V
    Pin 3 1.66V
    Pin 6
    Pin 7
    Pin 8 87V

    AC meten op de gloeispanning
    Pin4/5 8.4 V
    Pin 9 0V

    12AX7 (VI):

    DC meten tov GND:
    Pin 1 224V
    Pin 2 0V
    Pin 3 1.66
    Pin 6
    Pin 7
    Pin 8 1.9V

    AC meten op de gloeispanning
    Pin4/5 8.4 V
    Pin 9 0V

    Pin 6 en 7 van beide 12ax7's meet ik wat later ff op als die kleine wakker is.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.185

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door G.G. Bekijk bericht
    Wat mij opviel was dat tijdens het meten van de gloeidraden de brom onmiddelijk verdween bij contact van de pen, terwijl de andere geklemd aan de massa zat.
    Logisch gevolg, zoals gezegt je gloeidraad circuit "zweeft". Er staat wel 6,3V~ maar tov massa is ieder willekeurig potentiaal mogelijk. Leg maar gewoon een zijde aan massa. Werkt net zo goed als een ontbrom pot. In jouw geval zul je trouwens zien dat je ontbrompot het heden voor het eeuwige heeft verwisseld.

    Zoals in voorgaande posten al duidelijk werd genereren alle pre trapjes brom. Conclusie is dan dat er een gemeenschappelijke oorzaak voor moet zijn. Logisch is dan te denken aan een voedings of aardings probleem. In dit geval dus je gloeidraad.

    Nu nog je lage versterking, ik zou het niet weten sorry. Mooiste is als je even de trapjes naloopt met de scoop (en ook de punten 6&7). Dan moet het probleem te zien zijn. Je spanningen zien er tot zover goed uit, daar kan ik weinig uit opmaken. Verder weet ik bijna zeker dat deze klacht niet gerelateerd is aan je bromstoring. Moet wel een eitje zijn hoor maar nogmaals de afstand gooit roet in het eten.

    Frans.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  7. #17
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Frans, kijk eens naar de spanningen op de cathodes die ik meet. Er zit er eentje bij van 87V, de andere zitten een heel eind lager.

  8. #18
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Moet wel een eitje zijn hoor maar nogmaals de afstand gooit roet in het eten.

    Frans.
    Dat vermoeden heb ik ook. Voor iemand die weet wat ie doet moet het heel snel te vinden zijn. Helaas ben ik niet iemand die weet wat ie doet

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.185

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door G.G. Bekijk bericht
    Frans, kijk eens naar de spanningen op de cathodes die ik meet. Er zit er eentje bij van 87V, de andere zitten een heel eind lager.
    Is waarschijnlijk de Phase inverter, dat is normaal.

    Frans.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  10. #20
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Is waarschijnlijk de Phase inverter, dat is normaal.

    Frans.
    Tsja.... schaam , schaam , schaam...... En die 0V op pin 4 (VIII)? Dat zou volgens mij niet moeten kloppen (alhoewel ik nu na een paar uurtjes echt niet meer helder denk)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top