Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18
  1. #1

    Standaard Telecaster of stratocaster

    Kan iemand mij vertellen wat naast het model natuurlijk echt het verschil is tussen deze 2 soorten gitaren? zit er bijvoorbeeld een groot verschil in de sound?

  2. #2
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vulvasonic Bekijk bericht
    Daar baal ik van. Ik wilde in deze virtuele wereld zoooooo graag een grote neger zijn. Maar ja, als dat niet mag.

  3. #3

    Standaard

    ja je heb gelijk, dat had ik beter eerst even kunnen doen, maar ik ben net nieuw op dit forum, maar kan ik deze '' discussie'' ook verwijderen? en hoe

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2005
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    7.958

    Standaard

    Nee, en niet dus, dat doen de opzichters hier voor je Je kan het proces versnellen door bij ze aan de bel te trekken door hierop: te drukken. Dat ding staat naast iedere post als het goed is (maar ik verwacht dat ze al wel gaan langskomen hier).

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2002
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    592

    Standaard

    Ontzettend veel verschil is er niet, beide hebben vergelijkbare geschroefde halzen en de elementen lijken ook op elkaar. Je kunt met de een het geluid van de ander wel imiteren als je de typische strat parallel elementen combinatie buiten beschouwing laat. Een strat heeft een tremolo en is wat ergonomischer gevormd. Die tremolo geeft ook een klein beetje meer gecomprimeerd geluid en wat subtiele "natuurlijke reverb". Afgezien van de tremolo zijn de bruggen verder ook wat verschillend en dat hoor je wel een beetje. Een telecaster heeft een wat hardere respons bij de aanslag en sterft daarna vrij snel weg, lijkt in de verste verte iets meer op een banjo wat dat betreft dan een strat. Een strat heeft meestal een elzen body en een telecaster een essen en dat klinkt ook subtiel iets anders. Maar een hard tail strat met een essen body is qua geluid blind nauwelijks te onderscheiden van een telecaster. Telecaster is misschien een iets traditioneler instrument in met name country maar je hebt er in dat genre ook veel die met evenveel succes een strat gebruiken..

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2005
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    7.958

    Standaard

    Volgens mij moet je het als je het over twee van de meest gebruikte gitaarmodellen hebt, niet gaan hebben over genres. Ome Leo mag dan een kuntry- en westernliefhebber zijn geweest, maar beide gitaren hebben inmiddels wel bewezen voor de volle honderd procent inzetbaar te zijn, waarbij ze voor de muzikale uithoekjes waar ze misschien net niet bijkomen ook vrij eenvoudig aan te passen zijn.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 mei 2009
    Locatie
    ergens in West-Friesland (NH)
    Berichten
    1.347

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bram+ Bekijk bericht
    Volgens mij moet je het als je het over twee van de meest gebruikte gitaarmodellen hebt, niet gaan hebben over genres. Ome Leo mag dan een kuntry- en westernliefhebber zijn geweest, maar beide gitaren hebben inmiddels wel bewezen voor de volle honderd procent inzetbaar te zijn, waarbij ze voor de muzikale uithoekjes waar ze misschien net niet bijkomen ook vrij eenvoudig aan te passen zijn.
    Vandaar ook mijn aanpassingen ik hou van het telecaster model lekker straight forward niet zo sissy gestyled als een strat. Maar de sound van de gemiddelde tele met zijn single coils is niet mijn ding. Dus........


  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Ik vind er toch nog wel behoorlijk wat verschil in zitten.
    De normaal geconfigureerde strats hebben 3 identieke single coil elementen. Het brugelement klinkt feller dan het halselement, vanwege de plaatsing van het element (het middelste element zit daar logischerwijs tussen). De karakteristieken van deze drie geluiden liggen echter zeer dicht bij elkaar. Het meest typische stratgeluid komt voort uit de combinaties van brug- en middenelement en het midden plus halselement.

    De telecaster heeft maar twee elementen, maar deze zijn erg verschillend in klankkleur tov elkaar. Dit zorgt sowieso al voor drie totaal verschillende sounds die allen zeer bruikbaar zijn. Bovendien laten deze elementen zich makkelijker kleuren mbv de tone- en volumeregelaars, meer dan het geval is bij de strat (imo).

    Derhalve vind ik de Tele veel veelzijdiger.

    Ik las net dat een non-trem strat nauwelijks te onderscheiden zou zijn van een Tele. Ik heb een non-trem strat en het geluid daarvan laat zich nauwelijks vergelijken met dat van een Tele. Ik zal je al teveel details besparen, maar los van het feit dat het brugelement van een Tele aanzienlijk anders is dan dat van een strat, staat de pickup van de telecaster ook wat verder naar achter. Het is bekend dat een telecaster snerpend kan klinken. Dat klopt, maar het fluitende geluid is ondanks haar scherpte veel aangenamer dan het brugelement van een strat (zeker een hardtail strat). De strat doet pijn aan je oren, de telecaster klinkt (ja, het is allemaal relatief en persoonlijk) veel muzikaler.

    Qua geluid en veelzijdigheid wint de Tele het wat mij betreft van de strat. Qua comfort en looks is er niets mooiers dan de strat.
    Dit gezegd hebbende, er is veel verschil tussen strats onderling. Het geluid van een echte eerste klas strat is niet te versmaden en niet te vergelijken met veel van haar goedkopere zusjes. De tele lijkt wat consistenter.

    Uiteindelijk kan het geen kwaad om een paar muziekzaken in te duiken met een groot assortiment aan strats en teles en vervolgens urenlang gaan testen. Tenslotte heeft uiteindelijk alles nog het meest te maken met je eigen smaak en voorkeuren. Denk er wel om dat een goede versterker het beste in een gitaar naar boven kan halen.

    Succes.
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    @vulvasonic: wellspoken! helemaal mee eens. een strattone is goed te imiteren, maar nooit te kopieren. Een teletone is nog erger wat dat betreft. ideaal zou imho ook een strat zijn, met vaste brug, maar dan de TELE brug, en telepups (met een singlecoil in t midden). ik denk dat dat 't meest veelzijdige is wat je hebben kunt. iets minder 'spongy' in de midden-standjes dan een strat, omdat je natuurlijk geen veren hebt.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Orpheo... alles is al eens gedaan...

    Alleen heeft deze nu een stacked HB in de brug, een P90 mid en een SC in de neck.
    Maar dat wil nog wel eens wisselen... 't is maar net hoe m'n pet staat.
    Laatst gewijzigd door Midwolda; 16 mei 2010 om 09:56
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top