Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12

Discussie: Losse brug

  1. #1

    Standaard Losse brug

    Hallo Gitaarbouwers heb een probleem met mijn gitaar de brug is losgekomen.
    Is deze zelf makkelijk te repareren (zo ja hoe? )of kan ik deze beter naar de winkel brengen om het te laten doen (wat zullen hiervan de kosten ongeveer zijn).

    Hier de foto's van de situatie zoals die nu is.



  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Zo te zien staat die top aardig bol, zou de reden kunnen zijn van het loskomen. Voor deze reparatie heb je speciale klemmen nodig en afhankelijk van de bolling zou de brug eventueel moeten bijgeshaped worden. Indien geen ervaring beter naar een hersteller brengen.

  3. #3

    Standaard

    Bedankt voor je reactie. Heb je toevallig een idee wat dit mij ongeveer zal kosten?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Het is handig om even te zeggen wat je woonplaats is, i.v.m. welke herstellers in jouw omgeving te vinden zijn. Als je bijvoorbeeld in Belgie woont, dan zou een van de Belgische bouwers je misschien een prijs kunnen noemen. Maar daar heb je niets aan als je bovenin Friesland woont.
    Als het volstaat om hem alleen opnieuw vast te lijmen, dan zal het wel meevallen met de kosten.
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  5. #5

    Standaard

    Woon in hoogerheide NB.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Misschien dat je even Stijn Kenens kunt vragen. Op dit forum kun je hem vinden als lid 'Stijnkenens'. Hij heeft zijn atelier volgens mij in het noorden van Antwerpen en hij kan het professioneel herstellen.
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2006
    Locatie
    Zele, Oost-Vlaanderen
    Berichten
    655

    Standaard

    Zelf repareren kan ook.

    Ik heb het vorig jaar ook nog gedaan met advies van de gitaarnetters
    Als je wil weten of je het zelf zou kunnen moet je hier maar eens zien:

    http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...d-voor-Segovia

    Komt wel wat bij kijken maar is geen rocketscience.
    Als je het uitbesteed is tijd de kostbepalende factor

    Ondertussen kan je al beginnen met de spanning van de snaren te halen zodat je het bovenblad niet helemaal laat kapot trekken
    I can let you play my guitar... But then I would have to kill you

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Jep, snaren eraf, of in ieder geval losser zetten, is de eerste move !!!
    De brug hangt nu nog enkel vast aan de brugplaat door middel van de snaarbolletjes, en dat kan wel eens desastreus worden...
    Als een brug zo loskomt wil het meestal zeggen dat de verlijming niet goed was: nog teveel lak op het klankblad, de brug niet passend genoeg gemaakt, te weinig klemkracht (lees: te dikke lijmnaad). Of ze hebben de brug 'ontvet'. Niet uit ondervinding, maar wel door een zeer goede bron te weten gekomen dat je dit vooral NIET moet doen !

    Lijmen van een brug hoeft niet duur te zijn, maar dat kan je pas te weten komen als de hersteller in kwestie het instrument heeft bekeken.




    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2006
    Locatie
    Zele, Oost-Vlaanderen
    Berichten
    655

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    Of ze hebben de brug 'ontvet'. Niet uit ondervinding, maar wel door een zeer goede bron te weten gekomen dat je dit vooral NIET moet doen !

    Stijn, kan je ook uitleggen waarom dat zou zijn? Lijkt me gek, maar ja in gitaarbouw zitten soms wel meer verassingen.


    mvg,
    Hans
    I can let you play my guitar... But then I would have to kill you

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Vettige houtsoorten zoals palissander plakken beter met huidenlijm als je het lijmoppervlak gewoon schraapt.
    Mijn leraar heeft het uit ondervinding geleerd, omdat iemand hem vertelde dat je je brug beter kan ontvetten met alcohol of aceton.
    De batch gitaren die hij zo heeft behandeld, hadden allemaal brug problemen.

    Dus hij doet het nooit, en ik ook niet

    Welke reden er voor is, weet ik niet, maar huidenlijm 'pakt' dus niet op een chemisch ontvet stukje hout.
    Er zal wel een of andere chemische uitleg voor zijn.

    Ik zorg er wel altijd voor dat ik zelf niet meer aan de te lijmen oppervlaktes kom met m'n vingers, je moet het lot ook niet tarten natuurlijk !



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top