Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 9 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 84

Discussie: Furch of Blueridge

  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 februari 2007
    Locatie
    Hulst
    Berichten
    229
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door remon23 Bekijk bericht
    Bij de laatste afstelling hebben we de afstand gemeten tussen de lage e-snaar en de 12e fret en kwamen we uit op 2.2. De aktie vind ik nu ook heel redelijk vergeleken met toen ik de gitaar kocht, alleen vrees ik om er weer 012 snaren op te doen omdat dan de aktie weer omhoog gaat. Waarschijnlijk ga ik dan de brugzadel bij een kennis laten vijlen..

    Dus een pluspuntje voor de blueridge wat betreft het rondzingen.
    De actie op de dikke e is met 2,2 mm op de 12de fret meer dan laag genoeg.
    Ik heb een Furch S24SR dus een super jumbo met sitka bovenblad en massief indian rosewood zij en achterkant,die klinkt echt niet luider dan mijn Taylor 410 met sitka bovenblad en ovangkol zij en achterkant dus de manier waarop een gitaar word gebouwd heeft ook invloed op volume en klank.012 op je Furch moet kunnen alleen zal je gitaar afgesteld moeten worden op deze snaardikte, je trussrod moet 012 gemakkelijk aankunnen dus als je de hals niet recht genoeg krijgt met 012 heb je een trussrod probleem iets wat ik al meer gehoord heb bij Furch gitaren.Blueridge zijn erg goede gitaren ik heb er verschillende in handen gehad ze zijn kwalitatief zeker vergelijkbaar met Furch en ik sluit mij aan bij eerdere berichten dat het volume van de Blueridge zeker niet minder zal zijn dan jouw Furch.Snaarkeuze is persoonlijk zelf speel ik tegenwoordig met d'addario 012 phospor bronze vind ik mooier vooral op mijn Taylor,veel sucses met de afstelling of misschien ga je toch voor de Blueridge?
    Laatst gewijzigd door freddy; 30 april 2010 om 11:02

  2. #22

    Standaard

    KEn de prijs van de Furch niet, maar goed afstellen loont sowieso. Als je gitaar goed klinkt, maar slecht speelt zul je hem ook een stuk lastiger kunnen verkopen (of er iig op moeten rekenen dat niet alleen op de gitaar, maar ook op de prijs gepingeld wordt)

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.917

    Standaard

    Ik vind 2.2mm voor de dikke E-snaar (6) ook wel aan de lage kant. En staat de dunne E-snaar (1) dan nog een stukje lager? Je houdt geen geluid over man.

    Ik hanteer voor mezelf 3.2mm (6) / 2.4mm (1) en heb ook .012. En veel mensen vinden mijn gitaren ondanks de dikkere snaren dan die ze zelf gebruiken licht spelen. Kwestie van goed halskromming afstellen, topkam vijlen en brugzadel vijlen. In die volgorde.

    Niet zomaar wat doen en dan alleen naar de snaar-fretafstand op de 12de positie kijken, want bij alles wat je doet verandert die afstand. Als je de halspen afstelt verandert die afstand, als je de topkam invijlt ook en als je het zadel afvijlt ook. Dus dan weet je nog niks.

  4. #24
    Member
    Geregistreerd
    29 april 2010
    Locatie
    Harderwijk
    Berichten
    59

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Ik vind 2.2mm voor de dikke E-snaar (6) ook wel aan de lage kant. En staat de dunne E-snaar (1) dan nog een stukje lager? Je houdt geen geluid over man.

    Ik hanteer voor mezelf 3.2mm (6) / 2.4mm (1) en heb ook .012. En veel mensen vinden mijn gitaren ondanks de dikkere snaren dan die ze zelf gebruiken licht spelen. Kwestie van goed halskromming afstellen, topkam vijlen en brugzadel vijlen. In die volgorde.

    Niet zomaar wat doen en dan alleen naar de snaar-fretafstand op de 12de positie kijken, want bij alles wat je doet verandert die afstand. Als je de halspen afstelt verandert die afstand, als je de topkam invijlt ook en als je het zadel afvijlt ook. Dus dan weet je nog niks.
    Zo te horen is het nog niet heel gemakkelijk om een gitaar echt naar wens af te stellen.. Dus ga ik de Furch laten afstellen met 012 snaren door een muziekzaak die volgens mij goed weten wat ze doen. En waarschijnlijk ga ik dan de gitaren naast elkaar houden om ze vooral qua klank eens kritisch te vergelijken..

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 februari 2007
    Locatie
    Hulst
    Berichten
    229
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door remon23 Bekijk bericht
    Zo te horen is het nog niet heel gemakkelijk om een gitaar echt naar wens af te stellen.. Dus ga ik de Furch laten afstellen met 012 snaren door een muziekzaak die volgens mij goed weten wat ze doen. En waarschijnlijk ga ik dan de gitaren naast elkaar houden om ze vooral qua klank eens kritisch te vergelijken..
    Ik kan je echt niet aanraden om dat door een muziekzaak te laten doen,bij de muziekzaken hebben ze doorgaans weinig kaas gegeten van gitaren netjes afstellen, waarbij ik me direct excuseer voor de zeldzame zaak waar ze het wel kunnen.Ik heb het zelf mogen ondervinden mijn gitaar was afgesteld bij een der bekenste zaken van Nederland ik was er niet tevreden over en ben bij een gitaarbouwer langs geweest die mij binnen 1 minuut wist te vertellen dat er een slechte job gedaan was...dus.Er was zelfs sprake van niet geheel vlakke frets, zoiets kan voorkomen en daar heb je wel een vakman voor nodig geen enkele muziekzaak doet zulke jobs zelf, ze hebben daar wel iemand voor.

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juni 2005
    Locatie
    Het bij nader inzien toch niet altijd zonnige Brabant.......
    Berichten
    2.084

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door freddy Bekijk bericht
    Ik kan je echt niet aanraden om dat door een muziekzaak te laten doen,bij de muziekzaken hebben ze doorgaans weinig kaas gegeten van gitaren netjes afstellen, waarbij ik me direct excuseer voor de zeldzame zaak waar ze het wel kunnen.Ik heb het zelf mogen ondervinden mijn gitaar was afgesteld bij een der bekenste zaken van Nederland ik was er niet tevreden over en ben bij een gitaarbouwer langs geweest die mij binnen 1 minuut wist te vertellen dat er een slechte job gedaan was...dus.Er was zelfs sprake van niet geheel vlakke frets, zoiets kan voorkomen en daar heb je wel een vakman voor nodig geen enkele muziekzaak doet zulke jobs zelf, ze hebben daar wel iemand voor.
    Als je naar een gitaar speciaalzaak gaat zoals Kees Dee in Amersfoort, Luthiers in Den Bosch, of Casa Benelly in Den Haag dan komt het best goed hoor
    Een dikke streep is ook een lijn.

  7. #27
    Member
    Geregistreerd
    29 april 2010
    Locatie
    Harderwijk
    Berichten
    59

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door --=HANS=-- Bekijk bericht
    Als je naar een gitaar speciaalzaak gaat zoals Kees Dee in Amersfoort, Luthiers in Den Bosch, of Casa Benelly in Den Haag dan komt het best goed hoor
    Ik ben van plan om volgende week naar G.Souman in Wezep te gaan.

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 februari 2007
    Locatie
    Hulst
    Berichten
    229
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door --=HANS=-- Bekijk bericht
    Als je naar een gitaar speciaalzaak gaat zoals Kees Dee in Amersfoort, Luthiers in Den Bosch, of Casa Benelly in Den Haag dan komt het best goed hoor
    Helaas beste Hans laat het nu net bij een van deze 3 zaken zijn waar ze mijn Taylor afgesteld hebben zeer slechte job gedaan, het fretwerk was niet helemaal vlak en de topkam was slecht afgesteld.
    Het komt inderdaad goed zoals je zegt maar dat fretwerk bevoorbeeld dat doen ze niet zelf hoor dat laten ze door een gitaarbouwer doen, daarom ga ik dus meteen naar zo iemand want als ze je naar huis laten gaan naar de andere kant van Nederland met een gitaar die niet in orde is, leuk is anders.
    Ik moet er wel bij zeggen dat ik een ontzettend pietje precies ben op de afstelling van mijn gitaren, ik kan ook niet anders door mijn vrij kleine handen luisterd het bij mij erg nauw.

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juni 2005
    Locatie
    Het bij nader inzien toch niet altijd zonnige Brabant.......
    Berichten
    2.084

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door freddy Bekijk bericht
    Helaas beste Hans laat het nu net bij een van deze 3 zaken zijn waar ze mijn Taylor afgesteld hebben zeer slechte job gedaan, het fretwerk was niet helemaal vlak en de topkam was slecht afgesteld.
    Het komt inderdaad goed zoals je zegt maar dat fretwerk bevoorbeeld dat doen ze niet zelf hoor dat laten ze door een gitaarbouwer doen, daarom ga ik dus meteen naar zo iemand want als ze je naar huis laten gaan naar de andere kant van Nederland met een gitaar die niet in orde is, leuk is anders.
    Ik moet er wel bij zeggen dat ik een ontzettend pietje precies ben op de afstelling van mijn gitaren, ik kan ook niet anders door mijn vrij kleine handen luisterd het bij mij erg nauw.
    Tja, shit happens........
    Ik moet zeggen dat ik op dit vlak alleen ervaring heb met Luthiers in Den Bosch. Chris is luthier en weet heel erg goed wat hij doet. Alle gitaren die ik daar ooit kocht stelde hij tot grote tevredenheid voor me af en hij heeft ook een Kalamazoo met een scheur van 30 cm in de body voor me gerestaureerd.
    Als je je gitaar wegbrengt voor een afstelbeurt dan zit het vlakken van de frets daar ook niet standaard bij volgens mij.
    Laten we maar zeggen dat jouw slechte ervaring de uitzondering is die de regel bevestigt.
    Een dikke streep is ook een lijn.

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 februari 2007
    Locatie
    Hulst
    Berichten
    229
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door --=HANS=-- Bekijk bericht
    Tja, shit happens........
    Ik moet zeggen dat ik op dit vlak alleen ervaring heb met Luthiers in Den Bosch. Chris is luthier en weet heel erg goed wat hij doet. Alle gitaren die ik daar ooit kocht stelde hij tot grote tevredenheid voor me af en hij heeft ook een Kalamazoo met een scheur van 30 cm in de body voor me gerestaureerd.
    Als je je gitaar wegbrengt voor een afstelbeurt dan zit het vlakken van de frets daar ook niet standaard bij volgens mij.
    Laten we maar zeggen dat jouw slechte ervaring de uitzondering is die de regel bevestigt.
    Zoals je zegt Chris is luthier en dan mag je er zeker van zijn wanneer je frets niet helemaal goed zijn hij dat zeker zal vast stellen en oplossen, eventueel na samenspraak met de klant.Jammer genoeg komt het vrij vaak voor dat fretwerk niet helemaal vlak is ook bij dure gitaren en ook bij merken met een hoog technologische site als Taylor bv. dat fretwerk word nog wel met de hand gedaan en de mens maakt fouten.Bij mijn Taylor waren deze foutjes niet wereldschokkend maar het was wel genoeg om een fijnafstelling te verstoren.
    Bijkomend probleem voor mij is dat ik in Zeeuws Vlaanderen woon, als ik een gitaar wil ga ik gewoonlijk naar de grote zaken in Nederland (meer keuze enz)
    dan moet deze als ik de winkel verlaat in orde zijn even 200 km terugrijden om een en ander op te lossen is niet zo evident.Daarom probeer ik wat van de prijs te krijgen en ga met de gitaar direct naar een gitaarbouwer in mijn geval is dat www.marcusguitars.be dat kost me wel geld maar dan is het ook goed.Als laatste nog je opmerking dat frets vlakken niet standaard bij een afstelbeurt zit,dat is juist maar mag ik wel opmerken dat onvlak fretwerk ook voorkomt bij zeer dure gitaren wel dan vind ik het niet meer dan juist dat dit gratis opgelost word als je zoveel moet neertellen mag het wel goed zijn.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top