Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 9 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 84

Discussie: Furch of Blueridge

  1. #11
    Member
    Geregistreerd
    22 april 2010
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    30

    Standaard

    Als je trouwens nog goede richtlijnen zoekt over hoe je dat afstellen het beste aan kan pakken heb ik de website van don hofstee al een paar keer voorbij zien komen op dit forum, goed en heldere uitleg!

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.917

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door remon23 Bekijk bericht
    ... alleen was de actie een stuk te hoog. Na een aantal keer aan de truss rod te hebben gedraaid kwamen we er achter dat die op zijn max zat.


    Dus de hals blijft te hol? Of zit er een rare kromming in die niks met de trussrod afstelling te maken heeft. Je bent (of jullie zijn, want je schrijft 'we') in ieder geval niet met de actie bezig.

  3. #13
    Member
    Geregistreerd
    29 april 2010
    Locatie
    Harderwijk
    Berichten
    59

    Standaard

    Oke, fijn om te weten dat mijn intonatie niet minder wordt. Waarschijnlijk neem ik je advies aan om de gitaar mooi af te laat stellen op 0.12 snaren. Zijn dan de elixer snaren echt de beste of kan een goedkoper setje dan ook al een stuk beter klinken?

    Het is dus ook erg belangrijk of ik met de gitaar ga optreden of in kleine gezelschappen/thuis ga gebruiken. Is het overigens wel te doen om met de 000 op te treden? ( Na het plaaten van goed element ) Dit vind ik wel een belangrijk punt.

  4. #14
    Member
    Geregistreerd
    29 april 2010
    Locatie
    Harderwijk
    Berichten
    59

    Standaard

    Voor 0.12 snaren is de actie via de truss rod niet genoeg af te stellen. Met we bedoel ik de muziekzaak die het afstellen heeft gedaan. Het is overigens een nieuwe gitaar die wel een tijdje in de winkel heeft gehangen.

  5. #15
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door remon23 Bekijk bericht
    Voor 0.12 snaren is de actie via de truss rod niet genoeg af te stellen. Met we bedoel ik de muziekzaak die het afstellen heeft gedaan. Het is overigens een nieuwe gitaar die wel een tijdje in de winkel heeft gehangen.
    Dat lijkt me sterk, Een fatsoenlijke gitaar als een Furch moet bespeelbaar af te stellen zijn voor 012 snaren.
    Dit moet inderdaad niet met behulp van de truss rod (alhoewel dat ook wel enig effect heeft), maar met behulp van het zadel. Daar heeft een winkel echter meestal geen zin in, dat is teveel werk.

    Meet eens de afstand op tussen de lage e-snaar en je 12e fret.

    Wat de hals betreft: als je de lage e-snaar op de 1e en 14e fret indrukt, moet er tussen de snaar en 7e fret een minime speling zijn, maar niet meer dan dat. Hij mag hem nét niet raken.

    Voor optreden met een element kan het prima met welke gitaar dan ook. Een compactere kast zoals die Blueridge heeft waarschijnlijk als voordeel dat-ie minder snel gaat rondzingen.

    Elixir snaren gaan ongeveer twee keer zo lang mee, maar zijn ook twee keer zo duur. Nieuw klinken ze even goed als andere snaren, je hoeft alleen minder vaak te vervangen (althans: bij fingerpicking; bij veel slag spelen slijt de coating snel, vind ik).

  6. #16
    Member
    Geregistreerd
    29 april 2010
    Locatie
    Harderwijk
    Berichten
    59

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LaurentB Bekijk bericht
    Dat lijkt me sterk, Een fatsoenlijke gitaar als een Furch moet bespeelbaar af te stellen zijn voor 012 snaren.
    Dit moet inderdaad niet met behulp van de truss rod (alhoewel dat ook wel enig effect heeft), maar met behulp van het zadel. Daar heeft een winkel echter meestal geen zin in, dat is teveel werk.

    Meet eens de afstand op tussen de lage e-snaar en je 12e fret.

    Wat de hals betreft: als je de lage e-snaar op de 1e en 14e fret indrukt, moet er tussen de snaar en 7e fret een minime speling zijn, maar niet meer dan dat. Hij mag hem nét niet raken.

    Voor optreden met een element kan het prima met welke gitaar dan ook. Een compactere kast zoals die Blueridge heeft waarschijnlijk als voordeel dat-ie minder snel gaat rondzingen.
    Bij de laatste afstelling hebben we de afstand gemeten tussen de lage e-snaar en de 12e fret en kwamen we uit op 2.2. De aktie vind ik nu ook heel redelijk vergeleken met toen ik de gitaar kocht, alleen vrees ik om er weer 012 snaren op te doen omdat dan de aktie weer omhoog gaat. Waarschijnlijk ga ik dan de brugzadel bij een kennis laten vijlen..

    Dus een pluspuntje voor de blueridge wat betreft het rondzingen.

  7. #17
    Member
    Geregistreerd
    29 april 2010
    Locatie
    Harderwijk
    Berichten
    59

    Standaard

    Ik denk dat nu alles wel besproken is, misschien dit nog: Mocht ik beslissen om de Furch te gaan verkopen, zou ik er dan eerst al die moeite in stoppen om hem goed af te stellen? Ik denk wel dat een redelijke goede gitaar als deze het wel waard om er wat geld en energie in te steken.

  8. #18
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door remon23 Bekijk bericht
    Ik denk dat nu alles wel besproken is, misschien dit nog: Mocht ik beslissen om de Furch te gaan verkopen, zou ik er dan eerst al die moeite in stoppen om hem goed af te stellen? Ik denk wel dat een redelijke goede gitaar als deze het wel waard om er wat geld en energie in te steken.
    Voor een paar tientjes moet-ie goed afgesteld kunnen worden door een deskundige.

  9. #19
    Member
    Geregistreerd
    29 april 2010
    Locatie
    Harderwijk
    Berichten
    59

    Standaard

    En zal wat betreft de bespeelbaarheid 011 of 012 veel verschillen? Want ik hou van pingerpicking en dus "slide" ik nog wel eens. Dus wat soepeler spelen vind ik erg fijn..De 012 zal erg mooi klinken maar is daar met een goede afstelling ook fijn mee te spelen?

  10. #20
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door remon23 Bekijk bericht
    En zal wat betreft de bespeelbaarheid 011 of 012 veel verschillen? Want ik hou van pingerpicking en dus "slide" ik nog wel eens. Dus wat soepeler spelen vind ik erg fijn..De 012 zal erg mooi klinken maar is daar met een goede afstelling ook fijn mee te spelen?
    Een goede gitaar is met 012 zodanig af te stellen dat deze behoorlijk bespeelbaar is. 011 is altijd lichter, natuurlijk, maar 012 moet altijd te doen zijn.
    013 is wat anders, dat gaat wel wat zwaar aanvoelen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top