Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 19
  1. #1

    Standaard Elementen waxen of niet?

    Afgezien van het feit dat het uiteraard microfonie tegengaat (=goed) vraag ik me af of het geluid van het element veranderd als ie ge-wax-potted is.

    Zitten er uberhaupt nadelen aan het wax potten van pickups?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Ik laat altijd een theelichtje een tijdje branden totdat hij volledig gesmoten is, stukje tape over de gaten in de cover, kaarsvet er in gieten en snel het element er in drukken.

  3. #3

    Standaard

    Ok, maar eh; veranderd het geluid nou?

  4. #4

    Standaard

    Het schijnt (maar kan ook geneuzel zijn) dat de klank wat veranderd.
    Als je veel rock c.q. lead solo's speelt, is het voordeel stukken malen groter dan een eventueel verschil in sound. De meeste nieuwe elementen van b.v. Seymour Duncan zijn Gewaxpotted, of het zijn typisch vintage replica's
    als b.v. De Antique series en Pearly gates achtige elementen.
    Voordeel t.o.v. nadeel denk 95% tegen 5%... Wel voorzichtig ermee omgaan als je het zelf doet!
    Groovie Guitar Guus

    Te koop: Music Man Luke III / Gibson 2006 Faded / Fender Concert II (Rivera ptp amp)

  5. #5

    Standaard

    Ik heb laatst een element voor iemand gepot omdat het al te microfonisch was. Het microfonische is weg maar ik had de indruk dat het een klein beetje hoog en helderheid kostte. Een klein beetje maar.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 september 2007
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    163

    Standaard

    Volgens Jason Lollar, samen met Bill Lawrence nog een van de weinige echte autoriteiten op het gebied van pickups, kan je een element ook over(wax)potten. Dan is de spoel dusdanig verzadigd dat er geen leven meer inzit. M.a.w. je krijgt een enigzins klinisch geluid(ook het probleem van epoxy gepotte pickups).
    Rich

    Mijn verontschuldigingen aan iedereen die mij afgelopen 2 jaar een email heeft gestuurd. Ik kom er net(24-01-2013) achter dat ik mijn prefs een mailaccount heb staan die al 2 jaar niet meer in gebruik is.

  7. #7

    Standaard

    Over wax-potten....daar heb ik nooit van gehoord maar klinkt als logisch....????

    Antiquity's van Seymour DUncan zijn overigens NIET ge-waxed

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Als je gaat potten gebruik dan naast theelichtjes(parafine) ook wat bijenwas (+/-15%). dit zorgt ervoor dat de was wat kleffer wordt en niet gaat breken. rustig au bain marie verhitten niet heter dan 70graden en er in hangen totdat er geen belletjes meer komen.

    Deze elementen horen?http://www.youtube.com/watch?v=wUaqalW_JeA
    Ik denk dat het verschil in geluid wat duidelijker is in een (semi)hollow gitaar. Omdat een ongepot element wat microfonischer is.
    Laatst gewijzigd door oigun; 26 april 2010 om 15:30

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    2.809

    Standaard

    Nadelen... ik heb wel eens verhalen gehoord dat gewaxpotte pickups wat langzamer reageren en wat 'eerlijker' klinken. Wat je je daarbij moet voorstellen... geen idee.

    In mijn Les Paul zitten die Antiquity pickups van Seymour Duncan en die gaan inderdaad wel wat piepen met veel oversturing. Dan praat je wel over bakken met gain... aan de andere kant zijn ze wel eerlijker, m.a.w. je kunt veel met aanslag, dynamiek en feedback spelen, wat ik bij andere humbuckergitaren wat vaker mis...

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2006
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    2.813

    Standaard

    Ik dacht dat je alleen hoeft te waxen als er haar op zit?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top