Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 7 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 62
  1. #1

    Standaard Telecaster: Flamed essen + vintage stijl hals

    Inleiding:

    Bon, derde keer goeie keer! Dit topic wordt eigenlijk een quasi vervolg op mijn vorige bouwtopic van mijn telecaster. In dat topic heb ik niet 1, maar 2 pogingen ondernomen om een body uit te frezen. Dat lukte op zich goed en vrij strak, maar had iedere keer pech:


    Body 1: Exact de juiste maten, alleen per ongeluk een te grote radius gefreesd op de randen! Niet getwijfeld en direct een nieuwe body gemaakt.


    Body 2: Precies zoals ik hem wilde. Mooi hout, mooie nerf, de juiste maten, de juiste radius. Maar na een koude wintermaand bleek het hout gekrompen te zijn met 4 millimeter... Opnieuw een tegenvaller dus.

    Na 2 nieuwe body's werd het ondertussen een beetje belachelijk en onoverzichtelijk om in hetzelfde topic nog een derde body te maken, dus vandaar dit nieuwe topic.


    De plannen:

    Het was misschien al duidelijk, maar ik ben van plan bij deze bouw alles tot in de details correct te doen. De afmetingen van de telecaster moeten "spot on" zijn. Dat wilt zeggen; de precieze Fender maten (in zoverre dat mogelijk is natuurlijk).


    De body zal gemaakt worden van een mooi stuk gevlamd essen dat ik in Duitsland besteld heb:




    Deze foto's zijn van de verkoper in Duitsland. Heb het hout dus zelf nog niet ontvangen. Het hout ziet er alleszins wel mooi uit wat mij betreft.
    Normaal heb ik het niet zo op die "exotische" tekeningen in hout, omdat het nogal "over the top" kan zijn. Maar dit hout zag er qua kleur en nerf verder niet zo "perfect" en "onnatuurlijk" uit als sommige andere flamed stukken hout, dus daarom ga ik toch voor dit hout!

    De body zal verder afgewerkt worden met een zwarte slagplaat en zal transparant gelakt worden. Ik twijfel nog tussen nitrolak en 2K-lak. Beiden zijn heel fijn om mee te werken. Nitrolak zou ik verkiezen voor de meer "vintage" look na een tijdje. Maar 2K-lak verkies ik dan weer omwille van de duurzaamheid en droogtijd. We zien nog wel wat het wordt.


    De hals is eigenlijk in tussen al grotendeels af (foto's in de volgende post). Ik had er mijn zinnen op gezet om er een dun, rosewood, gecurved fretboard op te plaatsen. De hals zelf wordt van esdoorn gemaakt.
    De truss rod is er eentje zoals bij de meeste Fender; een schroefdraad in een gebogen kanaal met afstelmogelijkheid aan de hiel.
    Dit is dus de bedoeling:




    De hardware van de gitaar wordt voor het grootste deel zelf gemaakt. De brug wordt volledig zelfbouw, de control plate ook, de knoppen ook, strapbuttons en neckplate ook. Enkel de stemmechanieken heb ik gekocht. Dat is een degelijk setje Sperzels geworden.

    Soit, dat zijn de plannen! In de volgende posts zullen ze zo goed als mogelijk gerealiseerd worden!

  2. #2

    Standaard

    Dit is het bouwproces van de hals tot nu toe:


    Ruw uitgezaagd, naast de bijhorende (dunne) mal. Ik maak voor het eigenlijke freeswerk ook nog een dikkere mal, zodat ik de eerste frezingen minder diep hoef te maken. Dat vermindert de kans op "tear outs".




    Halverwege...


    (Samen met de OUDE body...)





    De tunergaten geboord. Eerst 6 kleine gaatjes boren om ze nadien verder op te boren tot 10mm (Voor de Sperzels)






    En pas nà het boren van de tunergaten heb ik de headstock op dikte gefreesd. Mocht er tijdens het boren van de gaten een stukje uit het hout breken, kon dit nog altijd weggefreesd worden nadien. Als ik de headstock eerst op dikte had gemaakt, kon dit niet.

  3. #3

    Standaard

    Vervolgens moest de truss rod geïnstalleerd worden. Dat heb ik niet gedaan met een recht kanaal, maar wel met een gebogen kanaal. In dit kanaal wordt dan de truss rod ingelegd, waardoor hij de hals recht kan trekken als hij aangespannen worden.
    Het gebogen kanaal heb ik gefreesd door mijn frees te laten glijden over 2 gebogen MDF geleiders (met de juiste curve).




    Een eerste keer met de frees eroverheen gegaan, heel ondiep


    Iets verder...


    Hier is het kanaal volledig gefreesd. Naast het halshout dat ik ga gebruiken.




    Hierna moest nog het "tunneltje" geboord worden waardoor de truss rod afgesteld kan worden. Het is belangrijk dat dit tunneltje eigenlijk het verlengde is van het gebogen trussrodkanaal. Het moest dus onder een bepaalde hoek geboord worden. Dat heb ik gedaan met behulp van een voorgeboord blokje hout (vooraf geboord in de juiste hoek) dat tegen de hiel van de hals werd geklemd. Hierdoor boorde ik dan het gat.






    Natuurlijk moet er twee keer geboord worden: de eerste keer dun, zodat de truss rod er net door past. En de tweede keer iets dikker, zodat de afstelmoer netjes in de hals past.

    Dit is het resultaat:


  4. #4

    Standaard

    Zoals gezegd, is het plan om de toets een radius te geven aan boven en onderkant. Daarvoor moet dus ook de hals eerst een radius krijgen. Ik heb gekozen voor een 9,5 inch radius.
    Na lang twijfelen, heb ik voor de radius geen schuurblok gebruikt, maar wel de volgende freesopstelling:










    (Natuurlijk ook niet vergeten die vulstrip stevig op de truss rod te lijmen! )

    Na een aantal keer op en af met de frees, krijgen we dit:






    Het handige aan deze freesopstelling is ook dat de hals in één weg gevlakt wordt. Als je een radiusblok gebruikt, wilt het nog wel eens gebeuren dat je op sommige plaatsen te veel of te weinig schuurt, waardoor je niet altijd een perfect vlakke hals krijgt. Dat wordt vermeden met deze freesopstelling.

  5. #5

    Standaard

    Daarna moest de toets een radius krijgen aan de onderkant. Ik had het palissander gekocht in een dik blok, dus daar moest natuurlijk eerst een plakje van 5mm van af!



    Daarna heb ik de radius aan de onderkant gefreesd met behulp van dezelfde freesopstelling, alleen met bolle geleider in plaats van een holle.




    Na een eerste keer frezen


    Klaar!


    Ook hier geldt trouwens weer dat de toets perfect vlak is door de gebruikte freesopstelling


    Ik heb de radius van de toets een hààrtje kleiner gemaakt qua radius dan de hals zelf. Als ik dan in het midden op de toets duw, zit alles meteen strak en zijn er geen kiertjes


    Lijmen!


    Klemmen!


    Een gelijke hoeveelheid lijm komt overal naar buiten. Dat zit wel snor denk ik!

  6. #6

    Standaard

    Ik heb de lijm 24u goed laten drogen en daarna de uitstekende kantjes van het fretboard weggefreesd met een volgfreesje. Omdat ik bang was dat het palissander zou gaan stukspringen of uitscheuren, heb ik eerst het volledige fretboard ingesmeerd met secondenlijm. Dat klinkt misschien vreemd, maar het zorgt ervoor dat het hout een beetje geïmpregneerd wordt met de lijm, waardoor het minder snel uitscheurt.
    Het resultaat was gelukkig ook niet mis:








    Nadien nog de overgang tussen headstock en toets afgewerkt:




    Hier is ook goed te zien hoe hals en toets dezelfde radius hebben. Het is vooral bij de headstock dat ik dit effect mooi vind. Verder zie je het eigenlijk nauwelijks aan de hals of er nu een dikke, rechte toets op ligt, of een dunne, gecurvde.

    En verder dan dit ben ik nog niet geraakt! Goedenacht!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Nice! waar heb je dat esdoorn (want ik neem aan dat het esdoorn is) vandaan?

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Standaard

    gaaf zeg, je laat het er uit zien of het een eitje is

  9. #9

    Standaard

    Mooi hoor. Altijd leuk om zulk vernuftig handwerk te zien, ookal vind ik het vanuit een praktisch perspectief nogal maf (en weinig reparabel) - maar ik heb ook niks met 'vintage correct'

  10. #10

    Standaard

    @ Oigun: Het esdoorn komt van bij Guitarsupplies.nl. Het stuk kostte 25 euro, maar is wel goed hout. Verder ook altijd heel tevreden geweest van hun service.

    @ Mattia: Bedoel je met "praktisch", dat het moeilijk wordt om de truss rod ooit te vervangen? Want dat is inderdaad wel het geval bij deze halzen zonder skunk stripe. Nu hoop ik natuurlijk dat de truss rod goed in orde blijft he. Mocht de truss rod ooit toch stuk gaan, kan hij wel vervangen worden door een stukje uit de toets te halen bij de eerste fret. Maar dat is natuurlijk allemaal maar hypothetisch; ik verwacht geen verdere problemen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top