Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 88 1231151 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 873
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 juli 2007
    Locatie
    utrecht/oostvoorne
    Berichten
    5.523

    Exclamation Het "grote" pickups topic

    Verbazingwekkend dat er nog geen centraal topic is voor vragen over pickups. Er is wel een topic voor GFS pickups maar voor de rest niet. Vaak zie je dat er een nieuw topic wordt aangemaakt voor een pickup of dat het ergens in een ander topic gesteld wordt. Niet handig aangezien dat alle info over het gehele forum verspreid staat. Vandaar dat het me een slim plan leek om een centraal topic aan te maken waar mensen hun ervaring kunnen delen met verschillende pickups in hun gitaren. Probeer als je een pickup aanraad ook even te vermelde in wat voor een gitaar hij zit(body wood, neck etc) dit kan erg helpen als je op zoek bent naar een bepaalde pickup die bij jouw past.

    Om zelf even af te trappen:
    Zelf heb ik een dimarzio tone zone(fullsized) in de brug van mijn hw1 strat(maple neck, alder body). Ik heb zelf een hele tijd gewerkt met een seymour duncan JB maar die vond ik te schel klinken zeker in combinatie met een strat. Wat voor mij belangrijk was dat de pickup de bottom end moest boosten en het hoog van de strat wat af te vlakken. Verder moest hij gewoon erg strak klinken met een flinke hoeveelheid gain. Clean maakte mij niet zo veel uit aangezien in vaak toch overschakel naar mijn singlecoils daarvoor. De tone zone is erg dominant in de midden en lage frequenties en de hoge frequenties zijn wat verminderd, iets wat naar mijn mening erg goed werkt met een helder instrument als een strat. Ik was op zoek naar een pickup met een hoge output die de bottom end van mijn strat kon versterker en dat heeft de tone zone zeker gedaan. Ik was ook erg verbaasd over hoe goed hij klonk clean. Zoals ik al vermelde was dat geen must, maar in coil tap mode of fullsized icm mijn middle pickup klinkt het erg lekker.

    Kortom: de tone zone is een heerlijke pickup als je op zoek bent naar een high output pickup om de bottom end van je schelle gitaar te boosten. Ik moet er wel bij zeggen dat het een redelijk modern klinkende pickup is, dus als je op zoek bent naar iets om ac/dc mee te spelen dan is het misschien niet echt de pickup voor jouw.

    Linkje van Kakihara waar je allerlei sounds clipjes kan opzoeken en kan zie wat voor een gear er is gebruik, erg handig als je dingen wilt vergelijken of gewoon nieuwsgierig bent: http://www.netmusicians.org
    Laatst gewijzigd door allochthomas; 20 april 2010 om 20:34
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door proguitar89 Bekijk bericht
    en ik weet niet of je vriendloos bent maar ik wil best wel een vv sturen.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    Picker

    ja, pups houden de meute bezig

    ik kwam vandaag een redelijke shootout tegen:

    http://www.soundclick.com/bands/defa...&content=music

    zit nog steeds met de vinger aan de trigger voor een set bare knuckles mississippi queens..

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 juli 2009
    Locatie
    Hier
    Berichten
    3.211

    Standaard




    edit: sorry ik poste deze reactie zodat ie niet meer gepost hoeft te worden (ofzoiets)
    Laatst gewijzigd door nickofzo; 20 april 2010 om 20:18
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arjanb01 Bekijk bericht
    Stratjes zijn voor watjes 

  4. #4

    Standaard

    Dat treft, ik wilde één dezer dagen nog een topic openen met een vraag over een paar pickups. Bij deze dus ook meteen eventjes mijn vraag hier stellen.

    Ik heb tot nu toe vooral modernere metal en rock gespeeld, maar wil dus mijn horizonten wat verruimen en een wat meer allround-gitaar samenstellen.
    Ik heb op Marktplaats een oude Squier Strat uit eind jaren '80 op de kop weten te tikken, maar hier moet nog een setje pickups in.
    Wat betreft de configuratie kan er nog alles gebeuren; de slagplaat kan perfect uitgebreid of aangepast worden. (HSH, HH, HSS, HS, H,)

    Qua sound ben ik op zoek naar iets dat voornamelijk in de oudere (hair)metal past, maar eveneens een beetje vintage blijft klinken om wat bluesy dingetjes te spelen of wat meer clean te gaan.
    Ik lees hierboven dat een JB wellicht al wegvalt aangezien ik ook nog meteen naar een superschelle PU op zoek ben.
    Heeft iemand dus suggesties voor een eerder vintage klinkende pickup die met wat gain goed uit de voeten kan?

    Ik was aan het denken aan een SD Custom Custom of een Custom 5. Iemand daar ervaringen mee?

  5. #5
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.728

    Music

    Vanaf post drie alweer off topic, heel geestig.

    Anyway, mijn ervaringen met pickups komen er eigenlijk op neer dat het net zo is als met alle andere gear: de goedkope troep is ook troep (al zal de hier ruim vertegenwoordigde GFS politie daar ongetwijfeld anders over denken), de iets duurdere merken zijn meestal beter en de nog iets duurdere... nog iets beter. Echter, meer naar boven wordt het logaritmisch. Tikkie beter, stuk duurder. Of je het er dan voor over hebt...
    Maar hoe dan ook hangt het succes van een pickup, misschien meer dan van welke andere hardware of randapparatuur dan ook, sterk af van de kwaliteit van de gitaar zelf. Kutgitaar met goeie elementen: goeie kutsound. Maar omgekeerd klinkt een goede gitaar met erg slechte pickups ook nergens naar. Al komt ie combinatie minder snel voor.
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Locatie
    Veurne - België
    Berichten
    3.117

    Standaard

    Misschien dat een linkje naar Netmusicians.org wel op zijn plaats is. Gewoon een zoekopdrachtje ingeven en je krijgt doorgaans wel wat resultaten, waarmee je je een beeld kan vormen.
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

    GuitarPlansCollection

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 juli 2007
    Locatie
    utrecht/oostvoorne
    Berichten
    5.523

    Standaard

    @ Sanderltd: ik moet er wel bij zeggen dat ik met veel plezier van halen mee gespeeld. Lekker crunchy en ideal voor dat soort werk. Je moet alleen wel rekening mee houden dat het gewoon een erg felle en schelle pickup is zeker in combinatie met een strat die al van nature vrij fel zijn.

    @Kakihara: ik zal de link er bij zetten

    Ik ben er zelf van overtuigd dat het eerst zaak is om een gitaar te kopen die lekker speelt en gewoon goed aanvoelt en klinkt onversterkt, vanaf daar kan je verder tweaken met de pickups.
    Overgens kan ik voor een zacht prijsje aan de nieuwe dimarzio crunch lab komen. Ben erg benieuwd hoe die zal klinken in een strat, maar ik kan alleen dingen vinden over mensen die hem in mahonie en basswood body's hebben gezet.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door proguitar89 Bekijk bericht
    en ik weet niet of je vriendloos bent maar ik wil best wel een vv sturen.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2005
    Locatie
    net niet in friesland :D
    Berichten
    21.363
    Blog Entries
    2

    chicken

    ik hoorde de tech van jeff beck gister vertellen dat jeff's favo strat een.. basswood body heeft.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Herinneren we ons deze nog?
    De Mighty Mite Motherbucker. Ik geloof dat Adje van den Berg in de begindagen van z'n carrière er eentje gebruikte. Hieronder een plaatje van de Motherbucker in een Hamer. Mighty Mite heeft later nog een element met dezelfde naam op de markt gebracht, maar dit is een ander geval die de afmetingen had (heeft?) van een gewone humbucker.



    Laatst gewijzigd door vulvasonic; 20 april 2010 om 22:31
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 juli 2007
    Locatie
    utrecht/oostvoorne
    Berichten
    5.523

    Standaard

    damn, wat een monster. ben benieuwd hoe zoiets nou klinkt
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door proguitar89 Bekijk bericht
    en ik weet niet of je vriendloos bent maar ik wil best wel een vv sturen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top