Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 16 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 151
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 april 2006
    Locatie
    amersfoort
    Berichten
    17.197

    Standaard Triggers gebruiken is cheaten/fout??

    Wat een gelul vind ik dat. 90% van de mensen die dergelijke uitspraken doen, weten niet eens wat een trigger is en hoe het gebruikt was. Ik sprak Daniel Dlimi van Aeon over hun nieuwe album, en dit heeft hij te zeggen:

    Triggers are a type of microphone that records a very narrow clicky hit-sound that can be use to pretty much anything... For example, open / close a noisegates for a channel or the most common use, make a drumsampler play a sound on each hit.

    It's not the actual trigger that makes the sounds, you know. You can take the acoustic kick channel, place a drumagog plugin or similar and use the acoustic sound to trigger a sampled sound.

    It's a matter of mixing technique and how you use certain tools. There is not a single normal studio engineer that actually records for example a triggered D-Drum module in the studio and will be using that shit in the mix anyway.

    You often records the acoustic drum sounds and soundreplace / blend that particular drum later on just to equal out the hits and make, for example the kicks sound more even etc....

    In this case, there was trig-microphones attached to kicks and toms. The signal from the tom triggers was never used by Rutan. He was a little upset we had them on in the first place since they somewhat kills the natural tone in the toms when they are attached on the drum... The kickdrums are blended with soundreplacement.

    Other than the kick drums, everything is recorded as it was.


    Waarom zou triggers/samples gebruiken voor je nieuwe plaat cheaten zijn? In mijn ogen kan het niet anders bij dergelijke muziek.

    Brand los

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2007
    Locatie
    Naaldwijk
    Berichten
    3.290

    Standaard

    Ik heb wel eens gehoord dat je dan minder hard hoeft te werken, omdat je met een heel zacht tikje ook al de trigger activeert...

    Eigenlijk maakt het mij niks uit, als het maar vet klinkt

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 april 2006
    Locatie
    amersfoort
    Berichten
    17.197

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven Otto Bekijk bericht
    Ik heb wel eens gehoord dat je dan minder hard hoeft te werken, omdat je met een heel zacht tikje ook al de trigger activeert...
    Dat is niet waar. Live spelen met triggers vergt inderdaad een andere techniek, maar je moet net zo concequent zijn als zonder triggers. Maar het gaat hier even over de studio. Ik weet namelijk dat Nils, de drummer van Aeon live zonder triggers speelt.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 augustus 2007
    Locatie
    Doetinchem, NL
    Berichten
    2.761

    Standaard

    Het minder hard werken, dat hoeft helemaal niet. Je kunt het ook zo instellen dat het aanslag gevoelig is. Bovendien is het vaak zo dat als je met triggers werkt de foutjes juist beter te horen zijn, omdat het geluid strakker is, dus dan moet je juist weer hard werken om heel strak te spelen.

    Ik vind het persoonlijk in metal vaak erg gaaf, vooral bij snelle dubbelbass stukken, in alle andere genre's heb ik liever het geluid van een normale mic.
    Laatst gewijzigd door arcane; 17 april 2010 om 13:27

  5. #5
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.706

    Standaard

    Ik deed het 20 jaar geleden al met metal drummers en meestal omdat het gasten waren die nergens naar klonken op een akoestisch drumstel.

    Keihard op de snare gaan en aaien op het kickpedaal, of andersom, of een dubbel bass die helemaal nergens op leek en dan met Cubase 3.01 en een Atari 1040 ST al die kicks op de goede plaats zetten. Hele avonden ben ik bezig geweest om dat goed te krijgen.

    Een echt goede drummer klinkt akoestisch ook bruut en heeft het eigenlijk niet zo nodig. Een studiotechicus die niet weet hoe je een slagwerk het best kan laten klinken is ook geholpen met triggers of soundreplacer. Het is dus meestal om puin te ruimen en in de jazz en blues/soul en andere niet metal muziek zul je het zelden aantreffen.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 april 2006
    Locatie
    amersfoort
    Berichten
    17.197

    Standaard

    Misschien moet je even luisteren op www.mypspace.com/aeon666 om wat voorn muziek het gaat, en Nils Fjelstrom even youtuben om zijn drumwerk te checken

    Voor Nils geen probleem dus, maar het is in dit geval een goed hulpmiddel om de gewenste sound te krijgen in de mix. Zonder triggers kan je er weinig meer aan doen natuurlijk....

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 augustus 2007
    Locatie
    Doetinchem, NL
    Berichten
    2.761

    Standaard

    ik voel een eindeloze discussie opkomen.

    Laten we het er maar op houden dat het hoofdzakelijk een kwestie is van smaak

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 april 2006
    Locatie
    amersfoort
    Berichten
    17.197

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arcane Bekijk bericht
    ik voel een eindeloze discussie opkomen.
    Dat is ook de bedoeling


    De stelling is eigenlijk: Gebruik van triggers is overproductie?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Kick trigger: ga je gang (zolang het maar geen typemachine wordt! )
    Snare: ai, liever een echte ketel dan een sample, zeker als je ghost notes speelt en/of een keer een roffeltje wil doen.
    Toms triggeren? :kotssmiley:

    Misschien dat er inmiddels al betere samples te vinden zijn, maar bijna iedere getriggerde tom vind ik nergens naar klinken. Van die foute jaren 80 disco toms zeg maar...

    Wat wel gaaf is is met drumagog zelf samples maken van je eigen kit en dan op plaatsen waar triggers nodig zijn (drummer kan geen blastbeats op snare oid) de trigger het over laten nemen, eventueel dmv een opgeschoonde midi track.

  10. #10
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.706

    Standaard

    Natuurlijk is het een kwestie van smaak, maar het gevaar bestaat dat als bepaalde samples erg populair zijn, dat veel drummers dan hetzelfde gaan klinken en ik vind het juist geweldig dat een drummer zijn eigen geluid heeft.

    Eigenwijze types trouwens, die drummers.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top