Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 33 EersteEerste ... 2345614 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 326

Discussie: AX84 amp project

  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.968

    Standaard

    Beetje rond aan het kijken voor onderdelen. Alles is goed te vinden op 1 dingetje na.
    Een elco van 0,68uF/25V. er zitten meer elco's in van 25V ik pak hiervoor axiaal elco's 63V meen ik te herinneren. Maar die is niet te vinden in de 0,68 waarde.

    Zijn er mensen die weten waar ik deze kan vinden? Of is deze condensator eventueel ook te vervangen door een 1uF?
    Het gaat om condensator C16 tussen de cathode van stage 1 en de aarde.


    Ovrigens ben ik mezelf alleen nog maar aan het orienteren op onderdelen. De bouw gaat waarschijnlijk wat langer duren omdat ik eerst een goed boek aan ga schaffen.
    Ik merk dat de overstap van pedaaltjes naar buizenversterker toch redelijk groot is en er weer wat andere dingen bij komen kijken.
    Ik heb al een tip gekregen van nico over tube pre amps. Weet er toevallig iemand een goed boek over de algehele basis van buizenversterkers? Waar je een beeld krijg wat er nu precies waar gebeurd in de versterker. Inc pre amp, power amp, trafo's etc.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  2. #32
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.184

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    ....Een elco van 0,68uF/25V. er zitten meer elco's in van 25V ik pak hiervoor axiaal elco's 63V meen ik te herinneren. Maar die is niet te vinden in de 0,68 waarde.
    Neem maar een gewone cap ipv een elko, die zijn goed verkrijgbaar. Maar ik zou geen grotere waarde nemen omdat deze cap wel van invloed is op je geluid.

    Frans.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  3. #33
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.968

    Standaard

    oh ik zie nu idd dat het een bipolair elco is. had nog niet opgemerkt dat er geen plusje bij stond.

    Kan er dus in principe gewoon deze voor pakken?
    http://www.verelec.com/catalog/produ...roducts_id=979
    Laatst gewijzigd door Thiez; 19 april 2010 om 22:14
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  4. #34
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.184

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    oh ik zie nu idd dat het een bipolair elco is. had nog niet opgemerkt dat er geen plusje bij stond.

    Kan er dus in principe gewoon deze voor pakken?
    http://www.verelec.com/catalog/produ...roducts_id=979
    Goeie cap idd. De details zijn wel belangrijk hoor! Overigens is het schemateken voor de elko niet juist nu we het toch over details hebben.

    Frans.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 19 april 2010 om 22:22 Reden: gewijzigde link
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  5. #35
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Beetje rond aan het kijken voor onderdelen. Alles is goed te vinden op 1 dingetje na.
    Een elco van 0,68uF/25V. er zitten meer elco's in van 25V ik pak hiervoor axiaal elco's 63V meen ik te herinneren. Maar die is niet te vinden in de 0,68 waarde.

    Zijn er mensen die weten waar ik deze kan vinden? Of is deze condensator eventueel ook te vervangen door een 1uF?
    Het gaat om condensator C16 tussen de cathode van stage 1 en de aarde.


    Ovrigens ben ik mezelf alleen nog maar aan het orienteren op onderdelen. De bouw gaat waarschijnlijk wat langer duren omdat ik eerst een goed boek aan ga schaffen.
    Ik merk dat de overstap van pedaaltjes naar buizenversterker toch redelijk groot is en er weer wat andere dingen bij komen kijken.
    Ik heb al een tip gekregen van nico over tube pre amps. Weet er toevallig iemand een goed boek over de algehele basis van buizenversterkers? Waar je een beeld krijg wat er nu precies waar gebeurd in de versterker. Inc pre amp, power amp, trafo's etc.
    De uitleg van de P1 is een uitstekende. Als je in detai lwilt weten hoe een buis werkt zijn er een aantal opties:
    Radio Designers Manual (of Handbook): 1500 blz. droge theorie. Als pdf op het web te vinden.
    Een nederlands boek, maar dan moet je me PMén
    Nico


  6. #36

    Standaard

    Misschien is 'the ultimate tone' iets (TUT), een soort handouts in een ringband, volgens mij via London Power te verkrijgen. Een paar onderwerpen eruit zijn gratis te downloaden, vond ik zeer lezenswaardig.

  7. #37
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.968

    Standaard

    Ik had via marktplaats een goede voedingstrafo gevonden. Even aan nico nagevraagd welke bruikbaar was en deze besteld.
    Deze is vandaag binnengekomen. Nadeel van 2ehands is wel dat er niks op de trafo staat en er ook niks bijzit van uitleg over de aansluitpunten.
    Ik heb een kant waar 8 aansluitpuntjes zitten en een kant waar 2 setjes van 4 aansluitpuntjes zitten.
    Welke is de primaire en welke de secundaire kant? En waarschijnlijk is primaire kant ook voor meerdere voltages aangezien het 8 punten zijn. hoe bepaal ik welke punten de 230V punten zijn?


    Verder ben ik al even aan het kijken geweest voor mijn turret board. aan een kant komen alle - polen bij elkaar als 1 aarde draad eigenlijk langs alle turrets. Op internet had ik gelezen dat 0,4mm draad hier dik genoeg voor was en dat je beste koper of zilverdraad kon pakken. Ik heb nog koperdraad liggen 0,4 mm maar vind dit erg dun. Dit is nog dunner dan pootjes van de componenten. Is dit echt dik genoeg om de aardpunten aan elkaar te koppelen?
    En hoe kan ik dit het beste doen? De gaatjes in de turrets met losse stukjes aan elkaar koppelen of gewoon 1 lange draad langs de zijkant van alle turrets solderen? of eventueel een keer er rond draaien?
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  8. #38
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.184

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    ....Nadeel van 2ehands is wel dat er niks op de trafo staat en er ook niks bijzit van uitleg over de aansluitpunten.
    Das niet zo moeilijk maar .........



    Ik doe het altijd als volgt:
    Zoek de winding met de laagste ohmse waarde en zet daar dan 6,3V~ op. Je kan dan op de andere wikkelingen meten wat er uit komt. Hieruit kun je dan de transformatie verhouden berekenen.

    Frans.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  9. #39
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.968

    Standaard

    Ik had idd al het idee om te meten. Maar moet wel even weten waar ik de stroom op moet zetten.

    Ik zal morgen even fotos maken. Probeerde het net maar bij lamplicht word het een wazige vlek en met flits zie je alleen de flits.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  10. #40
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.184

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Ik had idd al het idee om te meten. Maar moet wel even weten waar ik de stroom op moet zetten.

    Ik zal morgen even fotos maken. Probeerde het net maar bij lamplicht word het een wazige vlek en met flits zie je alleen de flits.
    Een beetje zonlicht doet wonderen bij foto's maken.

    Meetmethode is toch eenvoudig? Zoek met je ohmmeter de kleinste wikkeling en zet daar een klein spanninkje op 6,3 dus. (bepaal trouwens ook eerst wat bij elkaar hoort en schijf dat even op) Je kan dan de verhouding tussen de andere spoelen berekenen. Let wel op want de wikkelingen welke een hogere ohmse waarde hebben zullen een flinke spanning genereren.


    Frans.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top