Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 33 EersteEerste 1234513 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 326

Discussie: AX84 amp project

  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    Oke het word me al redelijk duidelijk. Ik ga nog eens goed de schema's doornemen en de theorie over buizen die op de site staat. Ik heb het vanmiddag al beetje bekeken maar moet het echt even paar keer doorlezen om het goed te snappen. zeker ook met het engels.

    waarschijnlijk ga ik gewoon eerst beginnen met de P1 te bouwen zoals hij op AX84 staat gegeven. Inclusief de aangegeven transistoren. dan weet ik in ieder geval zeker dat hij verder goed werkt. en als dat staat heb ik een goede basis om mee te gaan modden eventueel.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Oke het word me al redelijk duidelijk. Ik ga nog eens goed de schema's doornemen en de theorie over buizen die op de site staat. Ik heb het vanmiddag al beetje bekeken maar moet het echt even paar keer doorlezen om het goed te snappen. zeker ook met het engels.

    waarschijnlijk ga ik gewoon eerst beginnen met de P1 te bouwen zoals hij op AX84 staat gegeven. Inclusief de aangegeven transistoren. dan weet ik in ieder geval zeker dat hij verder goed werkt. en als dat staat heb ik een goede basis om mee te gaan modden eventueel.
    Transistoren? OF transformatoren? Let je er overigens wel op dat je een trafo neemt met 230V ingang. Soms gebruiken ze de 115V us versie.
    Nico


  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    transformatoren bedoel ik idd sorry :P begint al goed die moet ik straks niet door elkaar halen haha

    Goed dat je het zegt. De hammond 269EX heeft een 115V primair. Ik heb even op je site zitten kijken en de 369EX komt overeen qua powerrating en secundair voltage.
    Deze zou geschikt zijn dan om te gebruiken ipv de 269?
    (mag dit trouwens hier op gitaarnet of moet ik dit via pm met jou regelen?)
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    Heb nog even het schema zitten bestuderen en nog een paar vraagjes.
    Het rode neem ik aan dat de controle voltages zijn? Ze gebruiken een transformator met primair 115v en secondair 190v. Nu word er op het schema 120V ingedaan en komt er dus ook 214V uit ipv 190V. Kan dit geen kwaad voor die transformator? in principe overbelast je hem toch?

    Dan vervolgens komen de 2 spanningen van 214V na de rectifier weer samen en zijn een stuk lager. Totaal komen ze op 266V samen. Wat is precies het nut van die rectifier? En komt deze spanningsvermindering puur door de dioden?
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    transformatoren bedoel ik idd sorry :P begint al goed die moet ik straks niet door elkaar halen haha

    Goed dat je het zegt. De hammond 269EX heeft een 115V primair. Ik heb even op je site zitten kijken en de 369EX komt overeen qua powerrating en secundair voltage.
    Deze zou geschikt zijn dan om te gebruiken ipv de 269?
    (mag dit trouwens hier op gitaarnet of moet ik dit via pm met jou regelen?)
    Zaken graag buiten het forum. Mail me maar via info at verelec punt com.
    Geen PM.... kan ik met mijn blackberry niet bij
    Nico


  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Heb nog even het schema zitten bestuderen en nog een paar vraagjes.
    Het rode neem ik aan dat de controle voltages zijn? Ze gebruiken een transformator met primair 115v en secondair 190v. Nu word er op het schema 120V ingedaan en komt er dus ook 214V uit ipv 190V. Kan dit geen kwaad voor die transformator? in principe overbelast je hem toch?

    Dan vervolgens komen de 2 spanningen van 214V na de rectifier weer samen en zijn een stuk lager. Totaal komen ze op 266V samen. Wat is precies het nut van die rectifier? En komt deze spanningsvermindering puur door de dioden?
    Een transformator doet niet anders dan energie overbrengen van de ene wikkeling naar de andere via een magnetisch veld. Daarbij treden er verliezen op (meestal een procent of 10-15 die wordt direct omgezet in warmte. De crux zit hem in de stroom die je afneemt. Door de wikkeling te belasten gaat er een stroom lopen. Dat genereert in de wikkeling een zekere hoeveelheid warmte. Hoe zwaarder een wikkeling wordt belast hoe meer warmte. als nu het draad te dun is, wordt de wikkeling zo heet dat het emaille dat om het koper zit, gaat smelten. In het ergste geval zoveel dat een wikkeling sluiting maakt met de wikkeling ernaast. Vanaf dat moment heb je een wikkeling met kortsluiting en wordt de trafo loeiheet en fikt door.
    Daarnaast, Een wikkeling is een bepaalde lengte koperdraad. Die heeft een zekere weerstand. Zodra je een wikkeling belast, gaat er spanning over die wikkeling vallen waarde de effectieve spanning daalt. Meest extreem bij amps is rond de 30V.
    Voor wat betreft de gelijkrichter, Als je wisselspanning gelijkricht, krijg je afhankelijk van het het type gelijkrichter alleen de positieve pulsen. Een enkele diode met de andere kant van de wikkeling geeft alleen de positieve helft van wisselspanning af. De andere helft is leeg omdat de diode dat tegenhoud. Elco's zorgen ervoor dat er spanning (energie) is gedurende de tijd dat er geen spanning beschikbaar is van de wikkeling. Een brug gelijkrichter zorgt ervoor dat er 2 positive helften beschikbaar zijn om in de elco's te soppen. Dan hebben die elco's het gemakkelijker. En kun je kleinere gebruiken.
    Buizen gelijkrichters hebben het bijzondere effect dat zij een vrij hoge interne weerstand hebben. Dus op het moment dat je stroom vraagt (voornamelijk de eindbuizen), dan neemt de interne weerstand van de buis toe waardoor er weer meer spanning over de buis valt en de totale voedingspanning weer daalt. Hier door krijg je een soort sustain effect ook wel SAG genoemd.

    Maar als jij mechtronica doet en al een tijdje met electronica bezig bent, dan zou je dit wel moeten weten. Dus de werking van een voeding. Want of je nu met 5V werkt of 500V, de werking is niet anders.
    Nico


  7. #27

    Standaard

    hear, hear, dank voor dit college!

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    die 214V is wisselspanning he.

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    Bedankt nico. Ik wist idd wel wat transformatoren deden en we hebben idd op school ook al met gelijkrichters gewerkt maar wij hebben op school een ander symbool wat we gebruiken voor een gelijkrichter.
    Ik zou eventueel zelfs mogelijk zijn dus om later de rectifier te modden naar een rectifiertube? (dingen voor later natuurlijk eerst maar eens de P1 werkende zien te krijgen)
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    Afgelope week moest ik toch nog wat onderdeeltjes bestellen om mijn flying v bouwpakket af te maken dus heb ik gelijk maar turretboard en pins besteld voor mijn versterkerprojectje.
    Vandaag het trutbordje in elkaar gezet. De basis is er dus al. Nu op me gemak eens gaan kijken naar de onderdelen en dergelijke.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top