Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 33 EersteEerste 123412 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 326

Discussie: AX84 amp project

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    En als je een beetje handig bent en je wil het een beetje goedkoop doen. Zoek dan een oude buizenradio (Eentje met EL84 en als het ff kan EZ80 of EZ81), Dan heb je:
    - Een goede voedingstrafo
    - Een goed uitgangstrafo
    - Mogelijk nog goed EL84 en EZ80/EZ81.

    Een 2e hands radio zou ik niet meer dan 20-30 euri voor uitgeven. Nieuwe trafo's is je grootste kostenpost.
    Nico


  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    Heej top! bedankt voor de tip! ik ga zeker even op marktplaats kijken.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    Nog eens even de schema's zitten bekijken van de verschillende projecten op ax84 maar in principe zijn het telkens een paar kleine aanpassingen zover ik kan zien. Het lijkt me gaaf om bij de P1 te beginnen en deze steeds te modden naar een stap hoger. Zo leer ik het bouwen maar ook het modden en hoor ik verschillende in de schema's. Dit leek mij een mooi leerproces.
    Ik had alleen een paar vraagjes:
    De eindtrap van P1 is EL84, P1xtreme heeft EL34 (of andere) eindtrap, High octane weer EL84 en de single ended lead heeft een KT88.
    Nu staat er in de builderguide dat je kunt kiezen uit noval en octal. Noval is voor de EL84 en Octal kan veel meer in zoals 6l6, el34, kt66 etc etc.
    Ik denk dat ik dus vanaf het begin af aan wil gaan voor octal eindtrap maar nu wil ik vragen of dit mogelijk is? Om de P1 uit te voeren met een EL34 of 6l6 wanneer ik de andere transformatoren pak (hammond 125ESE en 269EX) en andere wattages en voltages van elco's etc? Of heeft het ook nog effect op de preamp?
    Bij de P1 gebruiken ze bijvoorbeeld 47uF/350V elco's terwijl bij de P1 extreme er 450v word gebruikt omdat de transformatoren anders zijn. Kan het kwaad dat ik de P1 uitvoer met 450V elco's en dan dus ook de transformatoren van de P1extreme gebruik?

    Sorry als het verhaal niet helemaal duidelijk is.... www.ax84.com zijn eventueel schema's te vinden ter verduidelijking.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Nog eens even de schema's zitten bekijken van de verschillende projecten op ax84 maar in principe zijn het telkens een paar kleine aanpassingen zover ik kan zien. Het lijkt me gaaf om bij de P1 te beginnen en deze steeds te modden naar een stap hoger. Zo leer ik het bouwen maar ook het modden en hoor ik verschillende in de schema's. Dit leek mij een mooi leerproces.
    Ik had alleen een paar vraagjes:
    De eindtrap van P1 is EL84, P1xtreme heeft EL34 (of andere) eindtrap, High octane weer EL84 en de single ended lead heeft een KT88.
    Nu staat er in de builderguide dat je kunt kiezen uit noval en octal. Noval is voor de EL84 en Octal kan veel meer in zoals 6l6, el34, kt66 etc etc.
    Ik denk dat ik dus vanaf het begin af aan wil gaan voor octal eindtrap maar nu wil ik vragen of dit mogelijk is? Om de P1 uit te voeren met een EL34 of 6l6 wanneer ik de andere transformatoren pak (hammond 125ESE en 269EX) en andere wattages en voltages van elco's etc? Of heeft het ook nog effect op de preamp?
    Bij de P1 gebruiken ze bijvoorbeeld 47uF/350V elco's terwijl bij de P1 extreme er 450v word gebruikt omdat de transformatoren anders zijn. Kan het kwaad dat ik de P1 uitvoer met 450V elco's en dan dus ook de transformatoren van de P1extreme gebruik?

    Sorry als het verhaal niet helemaal duidelijk is.... www.ax84.com zijn eventueel schema's te vinden ter verduidelijking.
    Je moet een universele uitgangstrafo kiezen die meerdere impedanties primair en secundair aankan. Je kan ook beide voeten monteren dat je kunt kiezen tussen een novale cq oktale voet en de juiste impedantie op de OT. Maar daar moet je wat onderzoek werk voor verrichten.
    Hogere spanning betekent meestal meer power en meer clean. Je pre-amp moet toch naar de juiste spanningen gebracht worden.
    Een Elco moet minstens de spanning aankunnen. Dus hogere spanning is over het algemeen een minder warmere elco en daar houden ze van. Een te lage werkspanning kan voor mooie bijeffecten zorgen (explosie) met veel pluis overal.
    Nico


  5. #15

    Standaard

    mmm, ik heb nog een schema van een Matchless met cathode biased EL34s. Als je een EL34 mooi vindt klinken kun je die proberen. Wat trafo betreft mag best gezegd worden dat je daar best in kan investeren. Een goede trafo behoudt zijn waarde wel.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Het voordeel van zo'n bouwpakket is dat het een no-brainer is. Je leert dus puur om zo'n ding in elkaar te solderen. Het is gewoon bestellen, solderen, klaar.
    Als je zelf een versterker bouwt moet je rekening houden met het metaalwerk (geen sinecure!), het denkwerk, en onderdelen kiezen. Hier ben je veel langer bezig met de voorbereiding en een beetje langer met bouwen, maar het is wel heel leerzaam als je je erin verdiept.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    Ok bedankt voor de tip fred. Ik ga denk ik idd voor een project van AX84 omdat ik hier mezelf er meer in moet verdiepen. Ik vind het heel interessant om er mee bezig te zijn en er meer over te weten te komen. Zoals je merkt ga ik er echt proberen een leerproject van te maken.

    @ nico:
    De P1 en High octane zijn de powersectie exact hetzelfde. hier word alleen een extra preamp buis ingebouwd. Deze 2 kan ik dus zowizo maken. Maar dan zit ik gebonden aan de EL84 buis. Terwijl ik bij een octale voet kan kiezen uit alle 8 pins buizen. (is dit trouwens buiten biassen zonder aanpassingen te wisselen? 6l6, kt66, el34 enz)
    Het verschil tussen die high octane en de single ended lead is alleen dus powersectie.
    Als ik het goed begrijp is de EL84 een 5Watt en de octale buizen zijn 15watt?
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Ok bedankt voor de tip fred. Ik ga denk ik idd voor een project van AX84 omdat ik hier mezelf er meer in moet verdiepen. Ik vind het heel interessant om er mee bezig te zijn en er meer over te weten te komen. Zoals je merkt ga ik er echt proberen een leerproject van te maken.

    @ nico:
    De P1 en High octane zijn de powersectie exact hetzelfde. hier word alleen een extra preamp buis ingebouwd. Deze 2 kan ik dus zowizo maken. Maar dan zit ik gebonden aan de EL84 buis. Terwijl ik bij een octale voet kan kiezen uit alle 8 pins buizen. (is dit trouwens buiten biassen zonder aanpassingen te wisselen? 6l6, kt66, el34 enz)
    Het verschil tussen die high octane en de single ended lead is alleen dus powersectie.
    Als ik het goed begrijp is de EL84 een 5Watt en de octale buizen zijn 15watt?
    Je kan toch een noval en oktale voet parallel bedraden? Dan heb je beide keuzes. Je zult ze altijd moeten biassen. Ook al gebruik je kathode bias, zul je gauw genoeg merken dat ze verschillende kathode weerstanden hebben. Gewoon een keuzeschakelaar gebruiken met verschillende kathode weerstanden. Dan kun je de juiste kathode weerstand gebruiken die bij een tyep buis pas. Doe je dat niet, dan zul je gauw genoeg merken dat de ene buis fantastisch klinkt, Weer eenander type nog veel beter..... alleen hij wordt zo rood
    Het vermogen dat als output eruit komt kun je berekenen, maar dat is nu een brug te ver schat ik in + dat je eerst de voedingsspanning moet bepalen + de instellingen. Of gewoon aan het eind een multimeter pakken en een scope. Dan kun je gewoon meten wat het vermogen bij overdrive en clean is.
    Ik heb thuis een champ met een 6L6 draaien. Daar komt niet meer uit als pak 'm beet 8W uit. Als ie dat al haalt. Maar is nog steeds ruim voldoende voor thuis.
    Tenslotte zou ik, in jouw eigen belang, redeneren vanuit type buis ipv. type buisvoet. Het maakt voor anderen de communicatie lastig om te begrijpen en voor je het weet, heb je een verkeerde gewoonte aangeleerd. Als je op een novale voet de corresponderende aansluitingen maakt met de oktale voet, kun je gewoon redeneren vanuit ELxx buis, 6x6 buis, KTxx buis. Maar let op je kan het beste uitgaande van de voedingspanning op de buis een tabel maken met de verschillende instellingen voor de kathode, evt. de G2 etc, de beste impedantie. Alles is terug te vinden in de datasheets en ik denk een mooi leer punt.
    Nico


  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    Ok, wederom bedankt nico!
    Ik ga eerst maar eens gewoon beginnen met de P1 bouwen. Er staan verschillende opties bij om die amp te modden zoals een variabele cathode bias en idd de parallel octale buisvoet aansluiten.
    Maar het is dus wel mogelijk om gewoon met de lagere transformatoren de 6l6 en el34 buizen en dergelijke te runnen?

    Morgen komen in ieder geval de spullen voor het turretboardje binnen. Ik had toch een bestelling bij tonefactory dus heb dit er alvast maar bij gedaan. Daarna gaan we weer verder met de rest van de onderdelen

    Alvast bedankt voor alle reacties en tips.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Ok, wederom bedankt nico!
    Ik ga eerst maar eens gewoon beginnen met de P1 bouwen. Er staan verschillende opties bij om die amp te modden zoals een variabele cathode bias en idd de parallel octale buisvoet aansluiten.
    Maar het is dus wel mogelijk om gewoon met de lagere transformatoren de 6l6 en el34 buizen en dergelijke te runnen?

    Morgen komen in ieder geval de spullen voor het turretboardje binnen. Ik had toch een bestelling bij tonefactory dus heb dit er alvast maar bij gedaan. Daarna gaan we weer verder met de rest van de onderdelen

    Alvast bedankt voor alle reacties en tips.
    Je kan het uitrekenen:
    De buizen worden in klasse A ingesteld. De datasheets zullen je vertellen welke stroom afname je kan verwachten bij x BIAS en x anode spanning. DFat moet je dus uitzoeken. Maar een buis kan prima draaien vanaf een volt of 100. Daaronder si de zaak erg instabiel.

    Als je alle stomen berekend en daar 25% boven op doet, weet je hoeveel stroom de trafo moet kunnen leveren. Zo nee loop je de kans dat je traof uitfikt.
    Nico


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top