Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 33 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 326

Discussie: AX84 amp project

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard AX84 amp project

    Ik ben de afgelopen tijd bezig geweest met het bouwen van enkele gitaar pedalen en loop al een tijdje met het idee eens een versterkertje te gaan proberen. Een klein transistor versterkertje heb ik al gebouwd en die werkt prima.
    Ik wil dus weer een stapje verder gaan en eens een buizenversterkertje proberen. Er gingen gelijk wilde ideeen door me hoofd om een JMP of JCM te gaan bouwen maar aangezien ik nog geen ervaring heb met buizenversterkers ga ik mezelf daar nog niet aan wagen.
    Nu zag ik dat er bij musikding in duitsland leuke bouwpakketjes te bestellen zijn maar ook op de site van AX84 staat een leuk plannetje helemaal uitgewerkt en dan kan ik zelf wat meer invloed hebben op welke onderdelen ik ga gebruiken.

    De hoofdvraag van dit topic is eigenlijk wat de meer ervaren mensen mij aanraden?
    Hoe kan ik het beste beginnen aan een klein buizenversterkerprojectje?
    Ik zit er ook over te denken om een boek te bestellen om mezelf wat meer in te lezen over dit onderwerp en ik ben ook al bezig geweest om op internet informatie te zoeken. En dan met name het veilig werken met zulke hoge voltages. En het maken van een 'bleeder', waarvan ik wel begrijp wat het nut is maar niet geheel begrijp hoe ze het nu bedoelen. En hij word ook op tig verschillende manieren voorgesteld.

    Nog even voor duidelijkheid ik doe een opleiding mechatronica en werk al behoorlijke tijd met elektronica dus ik het een bepaalde voorkennis en ervaring wel maar buizenversterkers zijn geheel nieuw voor me.

    Alle tips zijn welkom.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  2. #2

    Standaard

    Op zich maakt het niet zoveel uit of je een 15W EL84 versterker bouwt of een 50W JMP of JCM800. Allen 2 buizen in een balansschakeling.
    Zo'n bleeder heb je absoluut nodig om de elko's te ontladen. Ik had nog een stekker met randaarde plus snoer, de aardedraad soldeer je aan een niet te kleine 100 of 220K weerstand, de fasedraden even goed isoleren, en een geaard stopcontact gebruiken uiteraard.
    Leuk projekt!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2006
    Locatie
    Emmeloord
    Berichten
    632

    Standaard

    Ik heb geen kennis van electronica,maar heb wel een amp-kit van een fender 5E3 (de luxe ) ongeveer 12 watt in elkaar gezet. Werkt prima en leuk om te maken.Er staan hele teken schema's op internet .hij hoeft ook niet gebiassed te worden

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommus42 Bekijk bericht
    Op zich maakt het niet zoveel uit of je een 15W EL84 versterker bouwt of een 50W JMP of JCM800. Allen 2 buizen in een balansschakeling.
    Zo'n bleeder heb je absoluut nodig om de elko's te ontladen. Ik had nog een stekker met randaarde plus snoer, de aardedraad soldeer je aan een niet te kleine 100 of 220K weerstand, de fasedraden even goed isoleren, en een geaard stopcontact gebruiken uiteraard.
    Leuk projekt!
    Dat is dus onjuist. Randaarde MOET een eigen verbinding hebben met het chassis. MOET goed en adequaat bevestigd worden. Anders krijg je schijnveiligheid.
    De bleeder is er inderdaad voor nodig om elco's te kunnen ontladen. Echter ten koste van het geluid. Daarnaast kun je beter een aparte 220K of 100K of 10K met genoeg watts nemen en er 2 krokodillen klemmen op zetten. Dat leert je om consequent dat ding erbij te pakken als je aan een buizenbak gaat werken. Bouw je hem in, dan is er een kans dat het een gewoonte wordt dat je er vanuit gaat dat de elco's ontladen zijn door de bleeder. en wat als je een versterker tegenkomt waar geen bleeder in zit? Beter is om gewoon consequent te DC te meten voordat je begint. Dan evt. een bleeder pakken als er nog spanning op staat.
    Maar na een paar jetzers leer je dat vanzelf wel....
    Nico


  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    Ik begrijp idd het principe om de elco's te ontladen. Maar er zijn op internet verschillende mogelijkheden die voorbijkomen. De ene zegt pak een draad met 2 krokodillen klemmen en zet deze op een van de buisconnectoren en de andere kant aan de aarde. En de andere zegt dat je idd een stevige weerstand moet pakken met een stuk draad en 2 krokodillen klemmen en dan de ene kant vastmaken aan goed geaard punt en de andere kant rechtstreeks op een van de connectoren van de elco.

    Nog vraagje:
    Is dan gelijk alles ontladen of moet je elke elco apart ontladen?

    Wanneer ik een boek koop over buizenversterkers staan er zulke dingen dan ook in? Ik wil voor dat ik aan zo een project begin eerst wel weten hoe ik veilig te werk moet gaan. Ik vind zo een versterkertje harstikke leuk om te bouwen maar het moet niet ten koste van mij gaan uiteraard
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.087

    Standaard

    Ik heb het ook geleerd na een flinke optater, even elco's ontladen met de vingertjes word je niet blij van.......
    Als je het krokodillenklemmetje direct op de elco en het chassis zet dan moet er een weerstandje tussen inderdaad. Je kunt ook op pin 1 van V1 een krokodillenklem zetten die direct naar het chassis gaat omdat hier al een weerstandje tussen dat punt en de spanning zit.
    Ook is het aan te raden om dit te laten zitten tijdens de werkzaamheden waarbij rekening moet worden gehouden dat als het circuit onderbroken word dit niet meer werkt. Elco's kunnen namelijk als vanzelf weer wat spanning opbouwen nadat ze helemaal leeg zijn.
    Ook belangrijk is om ze wel te verwijderen voordat de amp op spanning gezet word en getest of in gebruik genomen natuurlijk, moet een vaste gewoonte worden maar zoals Nico al zegt, je leert het vanzelf wel nadat je een keer gevoeld hebt hoe hard die elco's kunnen bijten
    Je hoeft ze niet alle apart te ontladen omdat ze allemaal met elkaar in verbinding staan, tenzij het ergens onderbroken is omdat er wat onderdelen uitgehaald zijn bv.
    Ook belangrijk: als je in een amp moet werken waar wel spanning op staat, steek dan maar één hand in de amp, als de spanning namelijk de kans heeft om van de ene hand naar de andere hand te stromen komt het onderweg je hart tegen en dan is het echt goed mis!!!
    Je moet je hierdoor niet teveel laten afschrikken maar zeker wel rekening mee houden, als je de boel ontlaadt en de één hand regel aanhoudt is er niks aan de hand zolang je maar weet waar je mee bezig bent.
    Not necessarily stoned..but beautiful...

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    Ok bedankt voor de tips zover over veiligheid. Dat werken met 1 hand had ik idd ook gelezen op internet.

    Even terug naar de vragen wat jullie aan zouden raden om mee te beginnen. Zijn de voorstellen die ik doe goed om mee te beginnen of zeggen jullie van je kan beter met dit of dat beginnen.
    In de eerste reactie werd gezegd dat er geen verschil is tussen klein project en jcm bijvoorbeeld. klopt dit?
    Mij lijkt dat bij grotere versterker er ook meer kans is dat je fouten maakt en er veel meer te debuggen valt?
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Maar na een paar jetzers leer je dat vanzelf wel....
    Sommige mensen zijn erg hardleers hoor


    Frans.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Ok bedankt voor de tips zover over veiligheid. Dat werken met 1 hand had ik idd ook gelezen op internet.

    Even terug naar de vragen wat jullie aan zouden raden om mee te beginnen. Zijn de voorstellen die ik doe goed om mee te beginnen of zeggen jullie van je kan beter met dit of dat beginnen.
    In de eerste reactie werd gezegd dat er geen verschil is tussen klein project en jcm bijvoorbeeld. klopt dit?
    Mij lijkt dat bij grotere versterker er ook meer kans is dat je fouten maakt en er veel meer te debuggen valt?
    De meeste kits werken gewoon als je precies doet wat er staat. En daar zit nu net de clue. Storingen in kits worden meestal veroorzaakt door anders de draden te laten lopen dan aangeven of mooi alle draden lekker in een bundel tegen elkaar aan (want dat staat zo mooi) met als gevolg oscillatie.
    Slecht solderen is ook een bekende. Draadje vergeten ("blindheid"). Dit overkomt de beste.
    Maar ik heb ook meegemaakt dat de leverancier zijn trafo specs had gewijzigd en dan is er een afwijking in de aansluitingen en het schema. En als je dan klakkeloos kopieert, dan kan het gebeuren dat je 230V op je chassis gooit. Dus weer er sowiezo alert op dat het schema klopt met de onderdelen. Bij afwijkingen gelijk vragen aan de leverancier.
    De meeste handleidingen bestaan uit niet meer dan een schema. Sommige hebben dit reeds opgepakt en komen met uitgebreidere handleidingen.
    Vwb. de grootte van de amp. Als je nog nooit gebouwd hebt, is het eenvoudiger om het eerst in je "vingers" te krijgen met een kleinere amp. Deze is meer overzichtelijker. En daar van te leren. Hoe werkt een amp en waarom gebeuren de dingen zoals ze gebeuren.
    Vwb. Boeken. Ik had laatst al eens een recensie gegeven over een goed boek over pre-amps zie: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=132726
    Alsmede een stukje basis kennis over een triode: http://www.gitaarnet.nl/forum/showpo...3&postcount=19
    Verder heeft de AX84 site een hele goede uitleg over hun P1 versterker.
    Nico


  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    Ok bedankt nico! Ik heb inderdaad de review zien staan en zit er zeker aan te denken dat boek te bestellen en mezelf eens wat in te lezen. Ook heb ik op de site van AX84 al de nodige dingen zitten lezen en ook de theorie achter de P1 idd.
    Ik denk dat over een tijdje dit mijn eerste projectje gaat worden. Niet al te groot en goede duidelijke handleiding. Bedankt allemaal voor de reacties!
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top