Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 33 van 33 EersteEerste ... 23313233
Weergegeven resultaten: 321 t/m 326 van 326

Discussie: AX84 amp project

  1. #321
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Ik ben even terug gaan bladeren. Ik had mijn eindbuis gebiasd op -20V. bij -20V had hij 80mA wat wilt zeggen dat ik 1,6watt weerstand nodig heb toch?
    Er zat een 1 watt dus die weerstand is getoast. Ik heb momenteel geen 2 watt weerstand liggen dus dat moet even wachten nog.

    @nico, stuur nog maar geen nieuwe buis. Eerst maar eens die kathode weerstand vervangen. Ik heb hier nog 4 6l6 buizen staan die ik voor mijn engl had besteld bij jou. Dan kan ik zolang zo een buis wel even pakken om te testen of het aan de buis of aan de schakeling ligt.
    Veel te laat. Is al lang onderweg.
    Nico


  2. #322
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    pfff ik zat was terug aan het lezen om even die eindtrap opnieuw te bekijken. Toen zat ik er helemaal in en snapte ik het allemaal wel maar ik zit nu terug te kijken en kom er gewoon niet goed meer aan uit.

    Toen destijd heb ik zelf een grafiek getekend voor plate characterictics met een UG2 van 300V. nu blijkt als ik ga meten dat er 380V Ua op staat en G2 van ongeveer 365V. Wanneer ik daar een plate characterictics van maak dan zie ik dat -16V ongeveer het meest positieve voltage is wat mijn grid mag worden. Toen is er aangenomen dat het ongeveer een swing van 20V geeft dus als ik dan midden in de swing bias komt mijn bias punt op -20V (waar ik toen ook van uitgegaan ben). Dan zou er 115mA lopen en krijg ik een weerstand op de kathode van 20/115= 173ohm. Klopt dit dan? want ik had toen 370 ohm gepakt..

    Wanneer ik het helemaal beschouw als een preamp buis en ik pak de primaire weerstand van de eindtrafo als load weerstand. dan is dat 2500ohm. wanneer ik die loadlijn teken komt -20V ongeveer op 130V Ua en 100mA.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  3. #323
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Veel te laat. Is al lang onderweg.
    Je service is weer veel te goed haha bedankt in ieder geval. nu er nog aan uit zien te komen met die eindversterking. Op de een of andere manier krijg ik het maar niet voor elkaar het ''te zien''.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  4. #324
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    Iemand die nog even me nog een keer het een en ander kan uitleggen over die eindversterking misschien? Het blijft op de een of andere manier onduidelijk voor me. Tenzij het allemaal klopt wat ik twee posts geleden heb getypt, dan snap ik het denk ik..

    Bij die laatste zinnen concludeer ik overigens niks... Daar moet nog bij 20/100mA= 200 ohm weerstand.
    Laatst gewijzigd door Thiez; 17 mei 2012 om 16:22
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  5. #325
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Gezien de spanningen zou ik extrapoleren tot 400V. En ik zou eerder verwachten dat je dan een neg. Bias moet hebben van rond de de 25V-30V en mogelijk nog hoger. anders gewoon experimenteren door hem eerst lekker negatief te maken en dan terug werken. Jet zit namelijk op een vrij heet gebied te werken doordat je klasse A wilt en de spanningen eigenlijk veel te hoog zijn (je gaat denk ik teveel door de max curve. Je kan het jezelf ook gemakkelijk maken. Volgens mij zijn er wel datasheets van de 6L6 met spanningen opgegeven van rond de 400V. Of dat ook in klasse A is?.....
    Nico


  6. #326
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    Bedankt nico. Klasse A versterking is toch niet helemaal optimaal. Je stromen gaan al snel veel te hoog voor de trafo.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top