Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13
  1. #1

    Standaard Geen stipje op de hals

    Hoi allemaal,

    Op mijn oude klassieke gitaar zat bij de zevende fret aan de zijkant van de hals zo'n wit stipje. Erg handig natuurlijk. Nu heb ik sinds een paar maanden een nieuwe klassieke gitaar en ik erger me rot aan het feit dat daar nergens een stipje op zit. Zonder stipje is het natuurlijk een heel stuk lastiger om (snel) in de 8ste positie of zo te zitten.

    Laatst hoorde ik van iemand dat je een stipje erop kunt krijgen, door een heel klein stukje papier op de zijkant van de hals te leggen bij de zevende fret, en daar een aantal keren met doorzichtige nagellak overheen te gaan. Heeft iemand hier misschien ervaring mee? Het lijkt mij namelijk wel logisch dat dit zou lukken, maar aan de andere kant ben ik bang dat ik mijn gitaar dan beschadig...

    Ik weet dat deze vraag nogal specifiek is, maar andere tips om mijn stipjesprobleem op te lossen zijn natuurlijk ook welkom!

    Alvast bedankt!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 september 2006
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    2.448

    Standaard

    In een donker verleden toen ik klassiek gitaar speelde had ik het zelfde probleem en mijn gitaarleraar gaf me toen de tip om witte labels te kopen (bij de Bruna ofzo, van die dingen die je op je schoolschriften plakte) daar kleine stukjes uit te knippen en die op de toets te plakken. Werkte prima en na een tijdje heb je ze toch niet meer nodig en kan je ze er afhalen.

    En over dat beschadigen van je gitaar: als iets je gitaar beschadigd is het wel spelen op je gitaar, dus ik zal me er niet zo druk over maken. Ik zou niet zo snel nagellak op een gitaar smeren aangezien daar oplosmiddelen inzitten, maar voor de rest kun je het toch niet tegengaan dat je gitaar op den duur gaat beschadigen.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 mei 2009
    Locatie
    ergens in West-Friesland (NH)
    Berichten
    1.347

    Standaard

    Op mijn contrabas heb ik de stippen aangebracht met tipp-ex:

  4. #4

    Standaard

    Gaatje boren, plastic stokje erin, afknippen/snijden. Klaar!

    http://www.youtube.com/watch?v=Wl7Q_P9_bdw

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spitfire Bekijk bericht
    In een donker verleden toen ik klassiek gitaar speelde had ik het zelfde probleem en mijn gitaarleraar gaf me toen de tip om witte labels te kopen (bij de Bruna ofzo, van die dingen die je op je schoolschriften plakte) daar kleine stukjes uit te knippen en die op de toets te plakken. Werkte prima en na een tijdje heb je ze toch niet meer nodig en kan je ze er afhalen.

    En over dat beschadigen van je gitaar: als iets je gitaar beschadigd is het wel spelen op je gitaar, dus ik zal me er niet zo druk over maken. Ik zou niet zo snel nagellak op een gitaar smeren aangezien daar oplosmiddelen inzitten, maar voor de rest kun je het toch niet tegengaan dat je gitaar op den duur gaat beschadigen.
    volgens mij gaat het de TS over de zijkant van de hals, niet over de toets.
    Dat wil overigens niet zeggen dat wat je voorstelt, niet kan werken.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 augustus 2008
    Locatie
    Hulsberg
    Berichten
    939

    Thumbs up

    Gewoon leren spelen zonder stipjes, ff wennen en daarna gaat het vanzelf.
    Mvgr. Dirk Jan

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 november 2008
    Locatie
    HLMRmeer
    Berichten
    4.091
    Blog Entries
    243

    Standaard

    Filmpje begint met boren van gaatjes voor de side dots.
    Wanneer je al nerveus bent om nagellak op je gitaar te smeren (terecht hoor! zie eerdere waarschuwing) denk ik dat je niet zit te wachten om gaatjes te boren. Het is wel de manier om het doen, echter. Basvarken heeft volledig gelijk in mijn optiek. Vraag iemand die je vertrouwt met je gitaar en erg handig is met powertools om je te helpen. Komt heus goed wanneer je met beleid te werk gaat.
    vriendelijke groet, Olav
    Founding Member of the Gun Guitars Owners Association
    www.makeyoursongcount.com

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Muzieknono Bekijk bericht
    Gewoon leren spelen zonder stipjes, ff wennen en daarna gaat het vanzelf.
    Mvgr. Dirk Jan
    +1
    Ik had bij mijn akoestisch gitaar ook eerst moeite maar op gegeven moment weet je de afstand wel en ga je zo van de 3e naar de 9e fret zonder twijfel en moeite.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  9. #9

    Standaard

    Het ziet er misschien nogal intimiderend zo'n kerel die met een kolomboor in de weer gaat.
    Maar het is echt heel erg simpel en je kan gewoon een accuboormachine pakken met een heel klein boortje.
    Voordeel is dat het eindresultaat er vele malen netter uitziet dan geklooi met tippex of nagellak.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 oktober 2007
    Locatie
    Old Vleuten town
    Berichten
    2.460

    Standaard

    Toen ik klassiek les had (alweer 20 jaar geleden ofzo) kocht ik op een gegeven moment ook een nieuwe gitaar zonder dots. Mijn leraar had toen voor het gemak even een klein stukje van een witte vinylsticker bij de 7e fret geplakt, en die zit er nu nog steeds. Slordig geknipt ding, maar soit, het doet zijn job
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    de franse taal klinkt prachtig, vooral als een mooie jonge franse mevrouw met kleine harde t* die uit haar rode mondje laat rollen
    fb | tet

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top