Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18
  1. #1

    Standaard Goede soundhole pick-up gezocht

    Hallo allemaal,

    Een tijdje geleden heeft de preamp van mijn (akoestische) gitaar het begeven.
    Het gaat om een Takamine NP-15. Er is al naar gekeken maar het probleem kon niet opgelost worden. Er komen nu bijna alleen maar hoge tonen door en dat kan niet gecompenseerd worden door de toonregeling, dus niet werkbaar.

    Ik zat nu te kijken naar een goede soundhole pick-up die niet al te veel kost. Mijn voorkeur gaat uit naar een soundhole pick-up omdat dit het meest eenvoudig is om te plaatsen. En ik wil verder ook niet gaan knoeien in de gitaar zelf dus ga ik voor zo'n pick-up met 'buitenboord-kabel'.
    Ik wil hoogstens 75 euro uitgeven.

    Ik heb natuurlijk het internet afgestruind en kwam tot een aantal kanshebbers:
    - Fishman NeoD Single coil of humbucker
    - Dean Markley Promag Plus of Gold
    - Seymour Duncan Woody SC, XL of HC
    - Shadow SH 330

    Heeft iemand ervaring met deze pick-ups? En single-coil vs. humbucker? Is er veel verschil tussen deze (laatste) 2 behalve dan de ruis?

    Bedankt alvast voor jullie reacties!
    Max

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Die Dean Markley zou ik niet aan beginnen, ik heb een ProMag gehad. Die is single coil en heeft erg lage output. Je moet veel versterken en je versterkt alle storing (brom) die het ding oppikt even hard mee

    Bovendien is er veel volumeverschil tussen de onomwonden snaren ((B & E) en de 4 omwonden snaren en dat kun je niet voldoende kompenseren door het element te kantelen in het klankgat. Kies een element waarvan de poolstaafjes afstelbaar zijn. DiMarzio heeft ook zoiets.

  3. #3

    Standaard

    Hoi Plant,

    Bedankt voor je reactie!

    Dan zet ik die onderaan m'n lijstje.
    Van degenen die nog meer op de lijst staan heeft alleen de Seymour Duncan Woody XL adjustable polepieces.
    Als het verschil in volume tussen de onomwonden en omwonden snaren zo groot is dan zouden er toch meer pick-ups moeten zijn die adjustable polepieces hebben?
    Of zou dat bij de andere merken op een andere manier gecompenseerd zijn zodat ze wel even hard klinken?

    Max

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 september 2009
    Locatie
    Brabant
    Berichten
    412

    Standaard

    piezo die ook in de parkerfly zit !
    Never work with latebloomers, there,s a reason they're late!

  5. #5

    Standaard

    Mmmm,

    Toch niet echt een (goed) alternatief, lijkt me...

  6. #6

    Standaard

    Ik heb een Fishman Neo-D Humbucker in mijn akoestische gitaar laten zetten. Ik ben er erg tevreden over, goeie warme klank. Ik denk dat die warmte te danken is aan het feit dat het een humbucker is, maar warm is ook weer wollig. En dat moet je maar net liggen.

    Dus ja.

  7. #7

    Standaard

    Hé Simon,

    Bedankt voor je antwoord.
    Het wollige van de humbucker zou misschien niet al te erg zijn voor mij, voorheen was de Takamine altijd te schel/fel, zelfs met de hoge tonen bijna weggedraaid op de preamp.

    Deze NeoD heeft geen buitenboordkabel, dacht ik? Werkt deze met een eindpin?
    En ik lees verschillende reviews over de NeoD dat de output niet erg hoog zou zijn. Heb jij deze ervaring ook?

    Groeten,
    Max

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 september 2002
    Locatie
    Ouddorp aan Zee
    Berichten
    804

    Standaard

    De Neo-D Humbucker is een goede pick-up. Heb hem zelf ook gehad en pas vervangen door een rare-earth humbucker. Die had iets meer output.
    Er zit inderdaad een lange kabel aan. Ik heb hem destijds afgeknipt en er een endpin jack aangesoldeerd. Bij zowel de Neo-D als mijn huidige Rare Earth pickup heb ik moeten constateren dat deze veel beter klinken dan welk piezo-strip ook.
    Je zal er qua geluid op vooruit gaan.

  9. #9

    Standaard

    Thanx Buzz!!

    De NeoD gaat nu op kop!!
    Ik kan m'n huidige endpin dus gewoon gebruiken, neem ik aan?
    Is dit een beetje makkelijk te doen? Ben niet helemaal a-technisch...

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Hoi, ben ik weer...

    Het zou best kunnen dat alleen klankgatelementen boven je gestelde budget verstelbare pooltjes hebben.

    Ik zie toevallig net vandaag deze voor 3 tientjes staan (ik heb er niks mee te maken, het is geen advertentie van mij of een bekende).

    Het lijkt erop dat de poolstaafjes verstelbaar zijn. alleen kan ik nergens vinden of dit een single coil of humbucker is. Gezien de pooltjes over het midden van het element denk ik single coil. Maar volgens de website is deze wel geheel afgeschermd, dus mogelijk vallen storinginvloeden mee.

    Ik heb zelf wel zo'n soort modelletje van DiMarzio (wél een echte humbucker!), maar dan zonder volumeregeling. Maar voor dit bedrag kun je niet tobben lijkt me. Als ik niks had, zou ik zelf informeren. De verkoper zit wel in het buitenland.

    Dit is de mijne:


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top