Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6
  1. #1

    Standaard Nylon snaren op een staalsnarige gitaar

    Mijn vraag is vrij simpel, waarom wordt dit nooit gedaan? Het is altijd óf een nylon snarige gitaar, óf staal snarig.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 augustus 2008
    Locatie
    Hulsberg
    Berichten
    939

    Standaard

    Als jij nylonsnaren op een staalsnarige gitaar wilt zetten?, wie houdt je tegen, weet alleen niet of het gaat klinken.
    Stalen snaren op een nylonsnarige gitaar moet je niet aan beginnen, je trekt alles krom en waarschijnlijk je brug van je bovenblad af, dit komt omdat de spanning op een stalen snaar vele malen groter is als bij een nylon snaar, nooit doen dus.
    Mvgr. Dirk Jan

  3. #3
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Mja, het bovenblad van een staalsnarige gitaar is ontworpen op stalen snaren, zwaarder geconstrueerd dan die van een gitaar voor nylon snaren.
    Het klinkt beter dan ik dacht, merkte ik eens toen ik een gitaar bespeelde met nylon snaren die eigenlijk stalen snaren nodig had. Niet geweldig, maar ook weer niet heel slecht.

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ExRxIxC Bekijk bericht
    Mijn vraag is vrij simpel, waarom wordt dit nooit gedaan? Het is altijd óf een nylon snarige gitaar, óf staal snarig.
    Beschouw het als twee verschillende instrumenten. Een klassieke gitaar is wat anders dan een western gitaar. Dat ze allebei akoestisch zijn moet je daarvan los zien.

  5. #5

    Standaard

    Ik heb het vroeger wel eens geprobeerd, maar ik kreeg de snaren niet goed op stemming. Ze braken. Had dit wellicht met de mensuur te maken en benodigde snaarspanning ?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    353

    Standaard

    Dit heeft niets met mensuurlengte te maken. Die is meestal gelijk, 65 cm. Maar het klopt wel wat eerder gezegd is. Een staalsnarige gitaar is gemaakt om goed te klinken met een trekkracht van een set metalen snaren, met nylon snaren heb je een te lage spanning. Je krijgt de top niet in beweging. Klinkt dus niet goed, te zacht, geen details.

    Maar de hoofdvraag is: Waarom zou je, het is toch leuk om meerdere gitaren te hebben? We hebben er hier toch allemaal (te) veel en zijn daar happy mee? (Ik zeg niet dat je vrouw/man daar gelukkig van wordt)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top