Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1

    Standaard klassieke/Spaanse Gitaar

    Hallo,

    Een paar dagen geleden heb ik besloten om mijn eerste akoestische gitaar aan te schaffen naar aanleiding van mijn grote interesse in flamenco.
    Hierbij heb ik uw hulp nodig omdat ik bang ben dat ik een flut gitaar koop, ook al klinkt het goed eerst.
    Dus, bij het kopen van een Spaanse/klassieke gitaar, waar moet ik goed op letten?

  2. #2
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Ik weet niet wat je budget is, maar probeer in elk geval een gitaar met massief bovenblad te krijgen. Dat zal ergens bij de 250 à 300 euro beginnen.

    Verder is een echte flamencogitaar van iets andere materialen gemaakt dan een klassieke gitaar (vaak cypressenhout voor de kast. Dit zo ontstaan omdat dat goedkoper was dan de houtsoorten die voor normale gitaren gebruikt werden, maar gaandeweg werd dat karakteristiek voor het flamencogeluid).
    Qua bespeelbaarheid maakt het niet zoveel uit, dus worden er ook wel klassieke gitaren voor gebruikt.

    Wel heb je voor flamenco een heldere, felle klank nodig en daar moet je zo'n gitaar wel op uitzoeken, want klassieke gitaren kunnen ook meer naar een warme, donkere klank neigen.

    Ikzelf heb toevallig enige maanden geleden een Prudencio Saez van iemand overgenomen die flamenco speelt, omdat ik een wat feller klinkende nylonsnarige gitaar erbij nodig had, in vergelijking tot mijn oude Hopf (klassiek).
    Die Saez is geen echte flamencogitaar, maar wel een wat flamenco-achtige klassieke gitaar (nieuw ca. 500 euro).

    Om een idee te krijgen van de mogelijke verschillen in klank, in deze post heb ik ze toen eens vergeleken.

    De Saez heeft een sparren bovenblad en de Hopf een van ceder. Dat laatste geeft vaak een wat warmere, rondere klank.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 augustus 2008
    Locatie
    Hulsberg
    Berichten
    939

    Thumbs up

    Ik heb zelf op aanraden van mijn flamecoleraar een Alhambra 3F gekocht, prima flamencogitaar met massief bovenblad en de prijs valt mee, ik heb er 399,- euro voor betaalt, voordeel is dat deze gitaar al is voorzien van golpeadores, de slagplaten die je nodig hebt bij flamenco.
    Zeker een aanrader, Esteve heeft ook gitaren in die prijsklasse en ook Yamaha heeft er één al werd de Yamaha me door mijn leraar afgeraden.
    Veel succes, als je nog meer info nodig hebt schrijf je maar.
    Mvgr. Dirk Jan

  4. #4
    Junior Member
    Geregistreerd
    26 december 2008
    Locatie
    Volendam
    Berichten
    28

    Standaard

    Ik weet niet wat voor budget je hebt Maar je kunt ze altijd reviewen (ff google) Maar in t algemeen maakt dat merk wel goeien gitaren

  5. #5

    Standaard

    Eigenlijk dacht ik aan rond de 250 euro, maar ik ben bereid om iets meer te betalen als dat gunstig voor later zou kunnen zijn.

    Dank u wel voor uw reacties. Ik zal nog een paar weken wachten voordat ik een flamencogitaar bemachtig. In de tussentijd zal ik oriënteren.

    Enige suggesties en aanraders zijn welkom.

  6. #6
    Meester
    Geregistreerd
    7 november 2004
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    12.645

    Standaard

    Almansa heeft ook een aantal aantrekkeljke gitaren voor flamenco.
    Ik zou me er, helemaal als je begint, niet zo heel druk over maken of je een specifieke flamencogitaar wilt kopen. Je kan met een goede spaanse gitaar al redelijk lang doen, alleen de actie goed verlagen en een golpeador op zetten. Vaak zijn de spaanse gitaren in deze prijsklasse beter te gebruiken voor flamenco dan specifieke flamenco gitaren (die beginnen over het algemeen wat hoger in prijs)

    Voorbeeldje van hoe een redelijke spaanse gitaar klinkt qua flamenco:
    http://www.youtube.com/watch?v=EhnbFvssqdg

    GOLDMEMBER

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 mei 2009
    Locatie
    lochem/Gelderland
    Berichten
    355

    Standaard

    Sorry,....Wat is een GOLPEADOR? Klinkt wel lekker Spaans, een soort stierenvechter...?
    handcraft Hopf Tarantella (1971), 12-snaren Eko, Farida D67 Dreadnought, Salvador Cortez CF-120.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vederlicht Bekijk bericht
    Sorry,....Wat is een GOLPEADOR? Klinkt wel lekker Spaans, een soort stierenvechter...?
    Nee hoor, gewoon een bescherming voor je gitaar.
    Je kan het trouwens makkelijk zelf maken : kijk hier maar
    http://www.youtube.com/watch?v=fPVy7_RhdDU
    Hoyer - Cuenca mod. 50 RE - Takamine EF508C VB - Larrivee D-05 - Larrivee OM-09 - Taylor 814ce - Parlor Yamaha csf35 - Cordoba GK Studio - AER bingo - Boss AD3

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 mei 2009
    Locatie
    lochem/Gelderland
    Berichten
    355

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fingerpick Bekijk bericht
    Nee hoor, gewoon een bescherming voor je gitaar.
    Je kan het trouwens makkelijk zelf maken : kijk hier maar
    http://www.youtube.com/watch?v=fPVy7_RhdDU
    Oke, bedankt! Hoe vertaal je het woord trouwens?
    Vederlicht
    handcraft Hopf Tarantella (1971), 12-snaren Eko, Farida D67 Dreadnought, Salvador Cortez CF-120.

  10. #10
    Meester
    Geregistreerd
    7 november 2004
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    12.645

    Standaard

    Slagplaat

    (Golpe = Slag/tik)

    GOLDMEMBER

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top