Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1

    Standaard vorm buigijzer -saz maken?

    Hallo allemaal.

    Ik wil dus binnenkort een body gaan maken voor
    een saz project waar ik al een tijdje aan wil beginnen.

    Nu zie ik op ebay nogal wat redelijk geprijsde buigijzers. Deze zijn jammer genoeg niet gemaakt voor saz bodies, maar
    voor vioolbouw of gitaarbouw.

    Nu zie ik dat sommige mensen gewoon een rond stuk ijzer gebruiken om hout te buigen, dus wanneer de vorm niet gelijk is aan de uiteindelijke vorm die je wil hebben, kan het kennelijk ook.

    Ik zie bv deze op ebay:

    http://tinyurl.com/ydnoec4

    Deze is gemaakt voor vioolbouw. Wat denken jullie? Zou ik dit kunnen gebruiken voor de body van een saz? De vorm is niet hetzelfde, maar met een beetje geklooi moet het wel lukken toch?

    Alvast bedankt.

    Gitaar

  2. #2
    Ontoerekeningsvatbaar
    Geregistreerd
    18 augustus 2003
    Locatie
    Utrechtse Heuvelrug
    Berichten
    5.257

    Standaard

    Ik heb dit buigijzer.


    Doe er alles op, luit, gitaar, mini-gitaar. De vorm van het ijzer maakt weinig uit, eigenlijk vooral voor hoe stik de bochten kunnen worden (ook afhankelijk van het hout) en hoe veel je in één keer kunt verwarmen.

    Op school hadden we grote cellomodellen van Gewa. Maar die zijn niet meer verkrijgbaar. (Kostten zo'n 600 euro). Deze werken vooral voor gitaar wat fijner, omdat je grotere vlakken in één keer kunt verwarmen.
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

    Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

    www.javaca.eu


  3. #3

    Standaard

    Hey Javaca,

    Bedankt voor je antwoord. De vorm is dus niet
    echt belangrijk.

    Hier zijn buigijzers die op ebay verkocht worden op dit
    moment:

    http://tinyurl.com/ye7dg35

    Ik was geinteresseerd in deze:

    http://tinyurl.com/y87dfkr

    Digitaal, dus je kunt temperatuur zien, wel zo handig. Temperatuur kun je kennelijk ook lager of hoger zetten. Totaal 75 euro(inclusief verzending).

    Ik zou natuurlijk zelf een buigijzer kunnen maken, maar als ik voor 75 euries iets goed kan krijgen dan koop ik het liever.

    Deze is dus 8cm hoog en 100 watt. Ik kan kiezen uit 110v of 220v. Volgens mij moet ik voor NL 220 volt hebben.

    Is 100 watt trouwens goed genoeg?

    Alvast bedankt.

    Gitaar..
    Laatst gewijzigd door Gitaar1982; 27 maart 2010 om 16:41 Reden: extra info

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gitaar1982 Bekijk bericht
    ...Ik was geinteresseerd in deze:

    http://tinyurl.com/y87dfkr

    Digitaal, dus je kunt temperatuur zien, wel zo handig. Temperatuur kun je kennelijk ook lager of hoger zetten. Totaal 75 euro(inclusief verzending).

    Ik zou natuurlijk zelf een buigijzer kunnen maken, maar als ik voor 75 euries iets goed kan krijgen dan koop ik het liever.

    Deze is dus 8cm hoog en 100 watt. Ik kan kiezen uit 110v of 220v. Volgens mij moet ik voor NL 220 volt hebben.

    Is 100 watt trouwens goed genoeg?

    Alvast bedankt.

    Gitaar..
    Waar zie jij dat die 8cm hoog is?? Het is er eentje voor een viool, even oppassen dat hij dus niet maar een paar cm hoog is. Die prijzen vallen me overigens erg mee, ik dacht dat die dingen veel duurder waren

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cocobolo Bekijk bericht
    Waar zie jij dat die 8cm hoog is?? Het is er eentje voor een viool, even oppassen dat hij dus niet maar een paar cm hoog is. Die prijzen vallen me overigens erg mee, ik dacht dat die dingen veel duurder waren
    Hey Cocobolo, deze buiger wordt door verschillende
    personen verkocht op ebay.

    Hier is dezelfde buiger, maar van een andere verkoper:

    http://tinyurl.com/y8mlccf

    Gitaar...

  6. #6

    Standaard

    hallo beste mensen

    Ik zat zelf ook te kijken naar zon buig ijzer , in de winkel En op ebay.

    Nu heb ik een oude electrische kookplaat (nieuw te koop 1 pits 22 euro bij bcc) gevonden en een stainless steel (7 euro) tafelpoot gekocht en 1 schroefje (10 cent) erin gedaan.

    werkt perfect!!!!!!

  7. #7
    Banned to "Zelfbouw-Mod"
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    Wonthaggi - VIC - Australia
    Berichten
    1.278

    Standaard

    Dat betekent dus wel even een foto plaatsen!
    ɹǝpun-uʍop ɹǝʍnoqɹɐɐʇᴉƃ

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2008
    Locatie
    Brugge, deel van een pretpark op de grens van Nederland, Duitsland, Luxemburg en Frankrijk
    Berichten
    1.472

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vioolke Bekijk bericht
    hallo beste mensen

    Ik zat zelf ook te kijken naar zon buig ijzer , in de winkel En op ebay.

    Nu heb ik een oude electrische kookplaat (nieuw te koop 1 pits 22 euro bij bcc) gevonden en een stainless steel (7 euro) tafelpoot gekocht en 1 schroefje (10 cent) erin gedaan.

    werkt perfect!!!!!!
    Welkom op het forum!

    Ik ben zelf ook aan het rondkijken om een buigijzer te kopen, maar de portefuille wil niet echt mee. Foto's zouden super zijn. Want dan bouw ik er zo snel mogelijk ook één.
    When in Doubt, Fuck it.
    When not in Doubt... get in Doubt!

    Remember kids: eat your parents, stay in sleep, don't do school, honor your vegetables and get eight hours of drugs every night.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juni 2003
    Locatie
    deurne/ meijel
    Berichten
    695

    Standaard

    8 cm hoog is te weinig denk ik om fatsoenlijk mee te werken. Ik heb dezelfde als Javaca, ik schat zo'n 20 cm hoog? Hiervoor heb ik op een ijzeren pijp met een gasbrander erin gewerkt, dat werkt ook prima hoor.
    Als je van plan bent om 1 saz te gaan maken dan is dat misschien de betere optie, ben je voor een tientje of zo klaar, stukje ijzer bij de ijzer boer is gratis of misschien 5 euro en een brander bij de praxis kopen.
    Aangezien de radius van de sas duigen niet erg klein is kun je denk ik met een buis diameter 10cm goed uit de voeten.

  10. #10

    Standaard

    Stalen pijp dichtknijpen of -lassen en er een voet aanzetten. Verfstripper hoeft maar op stand 1. Werkt prima.



    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top