Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17
  1. #1

    Standaard Uit-fase schakelen: hoe werkt het precies?

    Hallo!

    Ik wil mijn "assemblage-tele" gaan modden: de neck pickup een extra aarde-draad geven voor de in-serie schakeling, en in één beweging een schakelaar installeren om de boel uit-fase te kunnen schakelen.

    Mijn vraag: hoe werkt uit-fase schakelen eigenlijk? Ik dacht dat het een kwestie was van de hot naar aarde te schakelen en de aarde naar hot, maar als ik dit schema bekijk
    http://www.guitar-mod.com/wiring/tel...sereversal.gif
    geraak ik er niet wijs uit. Hier wordt duidelijk alleen de brug pickup uit-fase gezet, de neck pickup niet. Of is dat de bedoeling?

    Verder is de werking van zo'n DPDT-switch me ook niet heel duidelijk maar als ik een 6-polig exemplaar heb, zit ik wel goed geloof ik?

    Alvast weer bedankt!

  2. #2

    Standaard

    Bij 'in of uit fase zetten' heb je het altijd over twee of meer spoelen. Dat kunnen de spoelen binnen een humbucker zijn of spoelen van single coils.

    Als je bij een tele van één element de + en de - omwisselt, staan de elementen tov elkaar uit fase. Als je van het andere element ook de + en - omwisselt, staan ze weer in fase.

    Belangrijk punt van aandacht is de aarding van de 'massa' van het element (de bodemplaat en eventuele metalen kapjes). Die moeten een aparte aardedraad krijgen, dwz niet meer met de min van het element (de spoel) zijn verbonden. Anders zouden die delen aan de signaalkant zitten als je van een element de fase omdraait; en dat wil wel brommen.

    2PDT is inderdaad zo'n 6-polig exemplaar; je moet de variant on-on hebben, 2 standen (ze zijn er ook met 3 standen en daar zijn weer 2 varianten van ).
    Op het schema in je link zijn de middelste 2 contacten van de 2PDT of verbonden met de bovenste 2 of met de onderste 2.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  3. #3

    Standaard

    Hey Aaron, mooie uitleg, bedankt! Ik begrijp nu dat een spoel in of uit fase staat TOV een andere spoel en niet van zichzelf. Had ik dus niet door.

    Eén ding begrijp ik nog niet goed: op m'n schemaatje wordt geen derde draad voor aarding voorzien voor de brug pickup (diegene uit-fase hier. De neck pup heeft die wel maar da's dus om in-serie te kunnen schakelen). Foutje van de jongens bij Rothstein Guitars of heb ik nog iets niet gesnapt??

  4. #4

    Standaard

    Viel me ook op dat dat niet in dat schema staat. Het is wel het brugelement dat wordt omgedraaid, en standaard-tele heeft het geen metalen kapje, alleen een bodemplaat. Die kun je in ieder geval niet aanraken, anders krijg je dezelfde brom als wanneer je de tip van je ingeplugde gitaarkabel aanraakt.

    Tegelijk, nu ik erover nadenk, via de massa van het brugelement wordt bij een tele ook de brug en de snaren geaard. Het zou dus toch een hele slechte zaak zijn om niet de massa van dat element los te koppelen; tenzij het element geen metalen massa heeft natuurlijk (maar dan moet er ook een aparte verbinding zijn om de brug te aarden)..

    Ik heb het nogal uitgebreid zelf geprobeerd allemaal. Elk stuk metaal in de buurt van het circuit veroorzaakt brom als het niet geaard is; op afstand al, en helemaal als het direct in verbinding staat.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  5. #5

    Standaard

    Hey Aaron, nogmaals dank voor de snelle reply !

    Wat de brug betreft, die wordt weldegelijk nog door een aparte draad geaard, dus dat zit wel snor. Dan hoef ik het brugelement niet van extra aarding te voorzien, toch?

  6. #6

    Standaard

    Geen dank. Ik ben nog wakker en het is altijd interessante materie.

    Het gaat vooral om het loskoppelen van de kant van de spoel die normaal gesproken verbonden is met enige massadelen. Het feit dat je gitaar een aardedraad naar de brug heeft, wil nog niet zeggen dat de brug niet ook via het element wordt geaard.

    Brugelementen van een tele hebben vaak een metalen bodemplaat, niet voor de constructie van de spoel (zoals bij bijna alle humbuckers) maar vanwege de invloed op het geluid. Het kan zomaar zo zijn dat de hoogteschroefjes van het element contact maken met de bodemplaat (omdat de schroefdraad er doorheen loopt) en dat langs die weg de bodemplaat elektrisch verbonden is met de brug.
    Als ik zelf een element met zo'n bodemplaat zou maken, zou ik die aarden. Omdat een ongeaarde bodemplaat als een antenne zou fungeren en een bron zou worden van storingen (mn. de netfrequentie en soms radio). Ik heb een tele met Tonerider elementen; de bodemplaat van het brugelement en het kapje van het halselement zijn geaard en verbonden met één kant van elk van de spoelen; niet zonder meer geschikt voor faseschakeling dus.

    De kortste weg om het vast te stellen, lijkt me om te kijken naar je brugelement. Als daar maar twee draden uit komen, moet je nog wat knutselen; als het er drie zijn, zit je goed.
    Stel je voor dat elke keer als je de snaren aanraakt je gitaar zo hard bromt alsof je de tip van je plug aanraakt.

    EDIT:
    Tenzij je een tele hebt zonder de typische metalen brug of dat wel en een brugelement dat geen aardeverbinding maakt met die brug. Zou natuurlijk kunnen. Details zijn belangrijk in dit soort zaken. Toelichting of foto's kunnen verhelderend zijn; en altijd interessant
    Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 23 maart 2010 om 02:45
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  7. #7

    Standaard

    Mja, het is zoals je zegt: m'n tele heeft een standaard metalen brug en de brug pup heeft een metalen bodemplaat dus die 2 zijn onderling verbonden/geaard. En de brug pup heeft idd slechts 2 draadjes.

    Is het aan te raden om toch zo eens te proberen of komen er geheid problemen van denk je?

  8. #8

    Standaard

    Dit plaatje (hier link met uitleg) heb ik van het tdpri-forum:



    Rechtsboven is te zien dat de bodemplaat verbonden is met één van de kanten van de spoel. Als dat bij jouw element ook het geval is, zou je die verbinding los moeten maken. Omdat, zoals je zegt, er een aparte aardeverbinding naar de brug is, zullen brug, bodemplaat en snaren altijd geaard zijn ongeacht hoe om de spoel is aangesloten.
    Het is maar een paar seconden werk; als je mazzel hebt, kun je de verbinding met een een klein tangetje doorknippen.

    Proberen kan geen kwaad; er kan niet iets kapot gaan en het risico is even groot als het aanraken van de tip van je gitaarkabel. En het is leerzaam om dingen zelf in de praktijk te ervaren.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Proberen kan geen kwaad; er kan niet iets kapot gaan en het risico is even groot als het aanraken van de tip van je gitaarkabel. En het is leerzaam om dingen zelf in de praktijk te ervaren.
    Een waarheid als een koe, ik ga er maar eens voor! Als ik het zaakje rond heb, post ik m'n bevindingen.

    Interessante link trouwens! Er is al zoveel zin en onzin over die dingen gepubliceerd, hoe weten we dat Bill het hier bij het rechte eind heeft?
    Oops, I'll stop myself there en lees nog even je quote...

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 februari 2009
    Locatie
    Maasland
    Berichten
    805

    Standaard

    Misschien een heel klein beetje off-topic, maar is uit fase schakelen mogelijk met een push-pull pot? Ik heb voor mijn project twee p90 (mean 90's van GFS) liggen, die zou ik graag uit fase willen kunnen schakelen, maar zonder extra switch.. Ik ben er al een tijdje mee bezig, maar ik krijg het niet op papier!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top