Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 april 2006
    Locatie
    Aldeboarn
    Berichten
    1.741

    Standaard hoe esdoorn te buigen?

    Ik ben bezig met houtbewerking voor een trap,ja geeb gitaar,maar daarbij moet ik een plaat esdoorn van 6,5 mm dik buigen.(het restant ga ik gebruiken voor het maken van toetsen) .Ik heb het al gebrobeert met kokend water,als afgeleide van stomend water maar weinig beweging in dat harde hout.

    Iemand ervaring ermee met het buigen van esdoorn?Zelf zit ik aan een hete luchtverf brander te denken maar ben bang dat het hout dan zwart wordt...,

    JJ
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 december 2005
    Locatie
    Bussum
    Berichten
    1.107

    Standaard

    Ik heb laatst 2.2 mm esdoorn op de foxbender gebogen, dat ging als boter bij ongeveer 145 graden celcius. 6,5 mm is natuurlijk wel heel andere koek. Voor zijkanten van akoestische gitaren wordt esdoorn tegenwoordig door de meesten (vrijwel) droog gebogen. Vocht wordt vooral toegevoegd om schroeien te voorkomen. Met een verfstripper droog je het hout heel snel uit, denk ik, waardoor je inderdaad razendsnel zwarte plekken op je esdoorn krijgt. En dat krijg je het niet meer mooi (been there seen that). Is een buigijzer een optie?
    Gitaarbouwersmeeting 6 april 2024 in Veenendaal www.gitaarbouwersmeeting.org

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    ideetje

    Toevallig wordt dezelfde dikte gebruikt voor het maken van een banjo-rim, zeg maar de houten ring binnenin het instrument waar verder alles aan vast zit.

    3 lagen 1/4" maple worden gebogen en in een mal met elkaar verlijmd.
    Na het in de juiste vorm brengen op een grote houtdraaibank is zo'n rim klaar voor verder gebruik.

    Volgens mij gebruikt men een metalen buis, waar de strippen hout precies in passen om daar vervolgens hete stoom door te blazen.

    De man die mijn banjo heeft gerestaureerd, Bernd Gassmann, bouwt ook (from scratch) nieuwe banjo's, dus misschien kan hij je meer vertellen.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Ik weet niet hoe groot de buiging is die je wil verkrijgen?
    Maar een maat van mij, die trappen maker is, maakt de bomen van gedraaide trappen uit 5mm dikke latten. In het atelier maken ze de mal op ware grote uit balkjes, daartegen komen de latten die ze gewoon op elkaar klemmen, en lijm ertussen. Een boom bestaat dan uit 10 latten van 5mm.
    Misschien kan je het hier ook doen: 2 x 2 en 1 x 2,5 mm tegen elkaar lijmen in een mal.

    6,5 mm buigen op een buigijzer zie ik niet gebeuren.
    Heb in het topic over de waaier versus laticce bebalking foto's staan van de buigbaarheid van palissander zijkanten:
    - 3,5mm: zeer stug,
    - 1,9mm: zeer buigbaar.


    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jan jansen Bekijk bericht
    Ik ben bezig met houtbewerking voor een trap,ja geeb gitaar,maar daarbij moet ik een plaat esdoorn van 6,5 mm dik buigen.(het restant ga ik gebruiken voor het maken van toetsen) .Ik heb het al gebrobeert met kokend water,als afgeleide van stomend water maar weinig beweging in dat harde hout.

    Iemand ervaring ermee met het buigen van esdoorn?Zelf zit ik aan een hete luchtverf brander te denken maar ben bang dat het hout dan zwart wordt...,

    JJ
    Misschien helpt het als je zoekt hoe ze dat in de antieke scheepsbouw en de moderne jachtbouw doen.

    Alleen kokend water is niet genoeg. Het waten in het hout moet koken!!!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Ik heb een keer een overnaads kopergeklonken sloep gebouwd. De huidplanken waren van zachter materiaal dan esdoorn (namelijk red cedar) maar ze waren wel zeker 1 cm dik.

    Hoe dat buigen van die planken ging :
    Je maakt eerst een lange kist van 20x20cm en een paar meter lang.
    Aan 1 kant maak je een deurtje van20x20cm die afsluitbaar moet zijn.
    In de kist boor je aan de zijkant om de meter een gat precies in het midden van de zijwand en steekt er een houten pen doorheen naar de tegenover liggende wand. Als je later de lat de kist in schuift, dan ligt hij maar op een stuk of 3 punten op die houten pennen en de rest van de plank ligt helemaal vrij.
    Bovenop de kist boor je een gat en steekt hier een stukje koperen buis doorheen. Vervolgens koop/huur je een behangstomer en je sluit de slang daarvan aan op je buisje.
    Zet de behangstomer aan en wacht tot je de stoom uit de kieren ziet komen. Dan het klepje open, plank erin schuiven bovenop die paar houten pennen en vervolgens een minuut of 20 wachten. Als je de plank eruit haalt, is hij heel flexibel en kun je hem met lijmklemmen in de juiste vorm buigen. In mijn geval waren uiteraard de spanten het belangrijkste om de plank tegenaan te buigen en je moet zo'n geintje niet in je eentje doen, dat is teveel zenuwen/paniek. Een paar handen extra is dan zeer belangrijk.

    Misschien is dit een idee voor jou? Ik heb nog wel een behangstomer te leen :-)

    EDIT : als je een plank stoomt, dan kunnen sommige houtsoorten niet goed tegen contact met metaal. Eiken kan dat bijvoorbeeld niet, dan slaat het zwart uit! Dus de lijmklemmen had ik met schilderstape ingewikkeld en ook een hamer die ik gebruikte voor het klinken van de koperen nagels was helemaal ingetaped (hoe schrijf je dat?). Ik weet het niet van esdoorn, maar ik zou voor de zekerheid het dus maar met tape doen.
    Laatst gewijzigd door Cocobolo; 14 maart 2010 om 13:04

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 april 2006
    Locatie
    Aldeboarn
    Berichten
    1.741

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cocobolo Bekijk bericht
    Ik heb een keer een overnaads kopergeklonken sloep gebouwd. De huidplanken waren van zachter materiaal dan esdoorn (namelijk red cedar) maar ze waren wel zeker 1 cm dik.

    Hoe dat buigen van die planken ging :
    Je maakt eerst een lange kist van 20x20cm en een paar meter lang.
    Aan 1 kant maak je een deurtje van20x20cm die afsluitbaar moet zijn.
    In de kist boor je aan de zijkant om de meter een gat precies in het midden van de zijwand en steekt er een houten pen doorheen naar de tegenover liggende wand. Als je later de lat de kist in schuift, dan ligt hij maar op een stuk of 3 punten op die houten pennen en de rest van de plank ligt helemaal vrij.
    Bovenop de kist boor je een gat en steekt hier een stukje koperen buis doorheen. Vervolgens koop/huur je een behangstomer en je sluit de slang daarvan aan op je buisje.
    Zet de behangstomer aan en wacht tot je de stoom uit de kieren ziet komen. Dan het klepje open, plank erin schuiven bovenop die paar houten pennen en vervolgens een minuut of 20 wachten. Als je de plank eruit haalt, is hij heel flexibel en kun je hem met lijmklemmen in de juiste vorm buigen. In mijn geval waren uiteraard de spanten het belangrijkste om de plank tegenaan te buigen en je moet zo'n geintje niet in je eentje doen, dat is teveel zenuwen/paniek. Een paar handen extra is dan zeer belangrijk.

    Misschien is dit een idee voor jou? Ik heb nog wel een behangstomer te leen :-)

    EDIT : als je een plank stoomt, dan kunnen sommige houtsoorten niet goed tegen contact met metaal. Eiken kan dat bijvoorbeeld niet, dan slaat het zwart uit! Dus de lijmklemmen had ik met schilderstape ingewikkeld en ook een hamer die ik gebruikte voor het klinken van de koperen nagels was helemaal ingetaped (hoe schrijf je dat?). Ik weet het niet van esdoorn, maar ik zou voor de zekerheid het dus maar met tape doen.


    Marco,

    bedankt voor je uitleg,maar dit is te omslachtig voor mij...vooral omdat het hout al bevestigd is op de trap....de laatste 20 cm moeten nog en ik heb gekozen voor brute kracht...lijm erop en dan om de 5 cm een koperen spijker,staat nog mooi ook.Alleen duurt het wel lang zo voordat je het volgende stuk kunt doen moet het eerst goed droog zijn en supervast zitten.

    En ja voor de eiken houten stukken heb ik ook koper spijkers gebruikt....het looizuur in dat hout schijnt niet echt goed te zijn voor ijzer.

    fred
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    als je zin hebt, doe eens een foto als je wilt? Ik probeer me voor te stellen wat je nou te buigen hebt maar ik snap het niet helemaal. Maar zo te horen kom je er intussen wel uit, met die koperen nagels?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top