Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1

    Standaard Nieuwe gitaar of versterker

    Ik zit de laatste tijd met een dilemma, met mijn band ben ik op het punt aangekomen dat we een set hebben waarmee we best wat gigs mee kunnen doen. Voor alsnog staan we altijd in tentjes waar al een backline staat maar we willen eigenlijk ook gewoon café's en poppodia gaan benaderen om te kijken of ze ons willen boeken.

    Nu is het zo dat ik zelf geen versterker heb waar ik echt gigs mee kan doen, maar ik heb ook geen echt goede back up voor mijn ESP (mijn Aria is een goede plank maar heeft gewoon een hele andere sound).

    Mijn vraag is nu waar ik eerder in zou moeten investeren een amp om mee op te treden als er geen backline is. Of een goede backup gitaar.

    Ik neig zelf meer naar een versterker (binnenkort komt als het goed is de Blackstar HT 40 uit en die leek me wel geschikt aangezien ik de HT5 erg vet vond).
    Gear
    ESP Horizon NT
    Aria Pro II RS-Wildcat
    Epiphone Les Paul Special II TE KOOP!!!
    ----------------
    Line 6 Spider II 30 TE KOOP!!!
    ----------------
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tomluijten
    Nee ik heb gelogen en dat is niet bedriegen.

  2. #2

    Standaard

    Backup gitaar is in principe puur voor als een snaar breekt. Als die even wat anders klinkt, maar je het nummer kunt afmaken is dat nog niet zo'n ramp.Als ik bij een slide nummer een snaar breek speel ik als het even kan gewoon door zonder die snaar. Desnoods maken we er een showtje van en gaan we dollen met de loshangende snaar. Maar als dat net de lage A is (die gitaar staat in open A, zeg maar open G een toon hoger) dan lukt het echt niet om dat op te vangen. Dan wissel ik gewoon midden in het nummer naar een andere gitaar, die in standaardstemming staat en maak het nummer zonder slide af. Dat is behoorlijk nadenken omdat je je hele partij dan moet omwerken, maar altijd nog beter dan het nummer afbreken.

    Liefst natuurlijk een backupgitaar en versterker, maar de backupgitaar is ook niet meer dan dat, gewoon een backup om grote ellende te verzachten.

    Je kunt een gig doen met 1 gitaar en een versterker.

    2 gitaren en geen versterker wordt wel heel lastig tenzij je een modeller of effectenbak met amp-simulatie hebt die tussen gitaar en PA kan. Maar je bent dan wel erg afhankelijk van de aanwezige monitors en technicus.

    Ik zou eerst voor een fatsoenlijke amp gaan.

  3. #3

    Standaard

    'En dan nog iets' (Sorry, moet hier regelmatig Jackie Chan meekijken met mijn dochters )

    Hangt natuurlijk van je speelstijl af (hoe agressief sla je aan), en of je gitaar in orde is (scherpe randjes of bramen kunnen natuurlijk voor extra snaarslijtage zorgen), maar als je voor het optreden iig op je main gitaar nieuwe snaren legt is de kans toch wel behoorlijk groot dat je je backup gitaar helemaal niet nodig hebt.

    Ander voordeel is dat je gitaar steeds vergelijkbaar aanvoelt en klinkt. Nieuwe snaren klinkt toch altijd net wat beter.

  4. #4
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.694

    Standaard

    Amp!

    +tekens
    Alpha Robot ... Brass Happy Punk Rock.
    https://alpha-robot.nl

    thought 14: “Poor octopus — eight arms, but no hands. F— you, God!” (Matt Spencer)

  5. #5

    Standaard

    Raar, ik heb dat '+ tekens' eigenlijk nooit nodig

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Versterker. Als je ergens wilt optreden en erbij moet zeggen dat zij de gitaaramp moeten regelen, nemen ze je niet serieus.

  7. #7

    Standaard

    Tenzij je uit het buitenland komt, of Joe Pass heet... hoewel die op zijn oude dag gewoon maar rechtstreeks op de PA inprikte. Al dat gesleep had hij ondertussen wel gezien, de luiwammes

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    True. Da's dus de oplossing: alleen in het buitenland spelen

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top