Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 9 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 89
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Bedankt voor je duidelijke uitleg Jurgen

    Fijn om nu ook een gezicht bij de naam te hebben.

    Aan het eind van filmpje1 heb je het over akkoorden die in elkaar oplossen. Zou je daar wat meer over kunnen uitleggen, met voorbeelden. Zoals hoe D oplost in Cm, of G7 in Cm. Ik weet er wel wat van, maar jij weet vast veel meer.

    Hoe zit het bijv met Eb-Cm-G-G of Cm-Eb-G-G ?
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  2. #22

    Standaard

    Hoi Jeroen, leuk dat je naar m'n filmpjes hebt gekeken.

    wat bedoel je precies?
    In mijn filmpjes heb ik het over wat ik dan maar de majeurvariant noem, met (Vanuit C gedacht) de volgende drieklanken:
    C-E-G#

    Dominant met de volgende drieklanken:
    D-Bb-Gb

    Mineur met de volgende drieklanken:
    Eb-G-B

    wil je weten hoe/waarom die drieklanken in hun respectievelijke 'omgeving' (majeur/mineur en dominant) werken/oplossen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=- Bekijk bericht
    Hoe zit het bijv met Eb-Cm-G-G of Cm-Eb-G-G ?

    dan kan ik bovenstaande niet echt plaatsen namelijk, graag uw reactie!

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Iemand plaatste lang geleden een rijtje hier op het forum met welke trap in welke oplost. Zoiets als IV lost op naar VII lost op naar II lost op naar V lost op naar I. Ken je dit rijtje?

    Een stukje basistheorie over waarom het ene akkoord lekker na het andere akkoord klinkt zou ook leuk zijn, liefst met voorbeelden uit eigen ervaring.

    Of hoe één akkoord na het andere akkoord totaal niet klinkt, maar dat het derde akkoord dat er achteraan komt alles in één keer weer goed maakt.

    Mijn kennis van harmonieleer is nog steeds erg beperkt vooral omdat wanneer ik zoek naar dit soort dingen ik vaak eerst bakken tekst moet lezen en het dan nog steeds niet begrijp. Schijnt dus erg lastig te zijn om de basis uit één te zetten zonder het te ingewikkeld te maken.

    Jouw filmpjes kon ik meteen volgen, zelfs met mijn beperkte kennis.
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  4. #24

    vraagje

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=- Bekijk bericht

    Een stukje basistheorie over waarom het ene akkoord lekker na het andere akkoord klinkt zou ook leuk zijn, liefst met voorbeelden uit eigen ervaring.
    Harmonieleer zegt niet waarom iets 'lekker' klinkt, het geeft alleen een theoretische onderbouwing van iets dat in de praktijk voorkomt.
    'lekker' zit veel meer in de oren van de toeschouwer.

    Dus in die zin kan ik je vraag niet beantwoorden.

    Maar ik zal 't eens laten bezinken, wie weet volgt er nog eens een filmpje haha

    Bedankt in elk geval voor de positieve reactie.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    @Jeroen :Ik denk dat het alles te maken heeft met trial and error, en dat er geen objectieve verklaring is waarom we iets lekker vinden klinken. Wat wel leuk is, is dat er een heleboel dingen met een eenvoudig rekensommetje /formule kunnen verklaard worden
    (kwintencirkel, tritone substituties ea bvb).

    Die rekensommetjes mogen dan wel eenvoudig zijn, ze toepassen is het niet altijd. Het trial and error proces is iets wat anderen voor ons reeds hebben gedaan, en uit hun ervaring moeten we leren.Iemand heeft ooit de pentatonische toonladder ' uitgevonden' , en nu speelt iedereen die zonder er bij na te denken hoe die toonladder precies werkt.Voor sommigen volstaat dat,anderen verdiepen zich in theorie.

    Ik denk dat jouw vraag best kan beantwoord worden door bvb een mooie progressie te ' testen' met bvb de kwintencirkel, tritone substituties enz.
    Als je de ' formule' van een nummer wil kennen, moet je gewoon zoeken.

    Ik denk dat dit topic, en het Davis/Coltrane topic een mooi voorbeeld is van hoe dit kan.
    Al heb ik nog steeds geen bal begrepen van de negentoonstoonladder.....maar ik zoek verder, hoor!!!

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    6.996

    Standaard

    Haha, ja, het is in ieder geval een mooi voorbeeld van een manier om iets te zoeken.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Ik denk dat het verschil tussen jullie en mij is dat ik nooit theorieles heb gehad. Allemaal zelf (uit)gevonden. Dus als jullie me kunnen vertellen (in een ander topic ofzo) wat de basis regels voor Het Oplossen zijn (zoals Jurgen in zn filmpje even tussen neur en lippen noemt), dan kan ik daarna verder met zelf (her)ontdekken wat jullie nou eigenlijk gezegd hebben
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Ik heb evenmin ooit theorieles gehad, of welke lessen dan ook.
    Ik heb alles gewoon van het internet gehaald, behalve het harmoniseren van een toonladder en een akkoord correct benoemen, dat heeft iemand me uitgelegd .
    Een forum als dit is er IMO om nieuwe dingen te ontdekken, en je eigen ideeën
    te toetsen.De input van iemand als JH is dus voor iedereen welkom.

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    te gekke filmpjes Jurgen!! Giant Steps-patroontjes waren me bekend, maar maar om ze op die manier over mineur en dominant te gebruiken is helemaal nieuw voor me (en zal wel wat studie vereisen ook!). Heel leerzaam, bedankt voor de moeite!

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 januari 2006
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    6.996

    Standaard

    @JEROEN:
    Er zijn natuurlijk meerdere mogelijkheden om oplossingen te spelen maar het meest eenvoudige is eigenlijk om uit te komen op de grondtoon, terts of kwint van het volgende akkoord.

    Zoals besproken in het filmpje over enneatoniek van Jurgen speel je in bijvoorbeeld C mineur zowel de Eb, G als B majeur drieklank:
    Eb = eb-g-bb -> blijft compleet liggen als bovenbouw van Cmi7
    G = g-b-d -> b lost op naar c, d lost op naar eb, g blijft liggen als kwint van Cmi of Cmi7
    B = b-d#-f# -> b lost op naar c, f# lost op naar g, d#/eb blijft liggen als terts van Cmi of Cmi7

    Deze drie drieklanken kan je ook gebruiken in E mineur (G is dan de bovenbouw van Emi7) en G# mineur (B is dan de bovenbouw van G#mi7).

    Overigens heb ik ook nooit echt fatsoenlijk theorieles gehad, op Rotterdam Jazz 1e jaar wel maar dat was niet echt diepgaand.
    Hooguit wat geneuzel over octotonisch, gealtereerd en tritonus substitutie, weinig interessants als je het mij vraagt.
    Vrijwel alle theorieen zijn niet meer dan een systeem om tonen te organiseren en in de Westerse muziek gebruik je er meestal hooguit twaalf, als dat kwartje eenmaal echt valt dan is de rest niet zo moeilijk meer.
    Laatst gewijzigd door Tristan; 1 maart 2010 om 22:44

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top