Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 8 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 73
  1. #1
    Junior Member
    Geregistreerd
    23 februari 2010
    Locatie
    swifterbant
    Berichten
    16

    Standaard gehoorschade beperken met in ear monitoring

    Hoi,
    ik speel in een rockbandje en sta tussen de drum en een 2e gitarist in. Verder doe ik ook backing vocals dus ligt er ook nog eens een monitor voor me herrie te maken. Veel geluid dus, wat mij helaas een blijvende oorsuis heeft opgeleverd. Nu is na het laatste optreden de "herrie" in mijn hoofd weer toegenomen en ik ben het nu zat. Of een goede oplossing, of stoppen met optreden.

    Nu zit ik te denken aan in ear monitoring met aangemeten doppen. Dit is best duur, maar ik heb het er graag voor over. Moet nog lang met mijn oren doen hoop ik...

    Heeft iemand van jullie ervaring met deze dingen? Profs gebruiken het allemaal maar wat is goed genoeg voor een coverband en wat is belangrijk om op te letten?

    Ik hoor graag wat gebruikers reacties

    p.s. ik heb al van die aangemeten doppen met vlakke demping, maar die trek ik er nog wel eens uit omdat ik het niet goed genoeg uit elkaar kan houden.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 april 2002
    Locatie
    Assen
    Berichten
    1.636

    Standaard

    Probeer eerst eens maatdoppen zonder in-ear monitors. Door de doppen krijg je al een veel beter gedefinieerd geluid (en mindeer schadelijk) op die afstand en je hoort je zelf ook nog eens beter zingen.

    In-ears kun je altijd nog doen.

    Edit: zie net dat je al maatdoppen hebt, ik typte te snel Zou wel moeten werken! Wat kun je niet uit elkaar houden dan?
    *Blues; de mooiste cliche's ter wereld! *
    *Bandsite: www.lbbb.nl *
    *Facebook: http://www.facebook.com/pages/Low-Bu...75959775756438 *

  3. #3
    Junior Member
    Geregistreerd
    23 februari 2010
    Locatie
    swifterbant
    Berichten
    16

    Standaard

    Als het er bij een optreden hard aan toe gaat, 400 man zingend....brullend publiek, dan gaat het podium volume ook omhoog. Dan hoor ik niet meer de defenitie tussen mijn zang gecombineerd met de zanger en mijn gitaarpartij samen met de partij van de gitarist naast. Het geluid wordt wat wazig en wollig. Als dan moet soleren en ik hoor het bijna niet......je raad het al. Dop eruit omdat ik mijn amp ook niet schofterig hard wil zetten(wat al het andere volume ook zal verhogen). Ondertussen zit er dan ook nog 1 op een drumstel te hakken.. Misschien ben ik er gevoeliger voor, want de ander bandleden hoor ik niet klagen.

    Ik heb begrepen dat je met in ear monitor(aangemeten)zomaar 25dB wegdempt en dan gewoon een mix uit de mengtafel kan krijgen. Maar ik heb nooit iemand gehoord die er echt mee werkt.

  4. #4

    Standaard

    IEM kan fantastisch werken... echter... je bent wel voor een groot deel afhankelijk van de kunsten van de dienstdoende geluidstechneut en als ik een inschatting moet maken nalv jouw post schat ik het niveau van die kunsten niet al te hoog in eerlijk gezegd.

    Een totale mix toegspitst op jouw wensen (wat wel de bedoeling is van IEM) zou ik me dus maar uit mijn hoofd zetten, die ga je niet fatsoenlijk krijgen. Houd het simpel en houd de mix eenvoudig, daarmee pas je je waarschijnlijk ook aan het niveau van de audio techneut aan en komt een goede samenwerking alleen maar ten goede.

    Mijn achtergrond is prof audio-techneut, maar ik speel zelf ook als drummer hier en daar als invaller bij bandjes. Als drummer heb ik een eigen mixertje met kick, snare, clicktrack en L/R uit de PA. Meestal is de extra kick en snare niet nodig en speel ik puur met het zaalgeluid op mijn oren.

    Je zou ook eerst eens een setje universele IEM's kunnen uitproberen om te kijken hoe het je bevalt, zonder heel hoge kosten (setje kun je huren/ lenen), die dempen net iets minder, maar toch ook al behoorlijk. Ik kan je UM2's aanbevelen, die heb ik zelf ook.

    Mocht je later toch aangemeten oortjes willen, neem dan Variphones oid... ga niet bezuinigen ! Let er ook op dat kabeltjes en zo makkelijk verangen kunnen worden. Je wilt niet een paar honderd euro moeten uitgeven om een kabeltje te vervangen, want die kunnen soms best snel kapot gaan door een ongelukje of whatever.

    Hopelijk heb je hier iets aan.
    Succes ermee!
    Laatst gewijzigd door berolios; 23 februari 2010 om 22:42

  5. #5

    Standaard

    Hoeveel db demp je met je huidige doppen?
    Ik demp 15 db. Ik kan dan mijn eigen geluid goed genoeg horen en ook de zangmonitor.

    In ear kan perfect werken. Het is niet voor niets dat veel pro's het gebruiken. Maar ik ken een hobbyzanger die er weer mee gestopt is omdat hij teveel afhankelijk was van de techniek. Hij had ook geen vaste geluidsman met zijn band.

    Een tweede gevaar is dat je het geluid op je in ear weer te hard zet waardoor je alsnog gehoorschade oploopt.

  6. #6
    Junior Member
    Geregistreerd
    23 februari 2010
    Locatie
    swifterbant
    Berichten
    16

    Standaard

    Hoi,
    ik heb het ook met mede bandleden besproken. Er kleven voor en nadelen aan IEM. Bij hen valt natuurlijk ook veel winst te halen om dit soort problemen zo minimaal mogelijk te houden. We gaan ook bij wijze van proef eens wat experimenteren met in ear . Enerzijds om te kijken of het technisch haalbaar is en ten tweede of het bevalt. Ik hou jullie op de hoogte of en hoe we hier uit kunnen komen. Er zijn vast genoeg anderen die hun gehoor ongewild staan te slopen omdat ze ook weer niet met hun band willen stoppen.... Lastig probleem.

    Bedankt voor de reacties!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 september 2005
    Locatie
    Duckstad
    Berichten
    5.365

    Standaard

    In-ears even testen gaat niet zo makkelijk,
    het is een geluid/gevoel waar je echt aan moet wennen...

    Bij mij duurde het een maand voordat ik eraan gewend was...

    Daarnaast, je bent erg afhankelijk van de technicus, ik zou wel goed kijken naar een setje met limiter, dat je geen erge pieken krijgt als iemand perongeluk een micstatief omgooit ofzo...

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 januari 2003
    Locatie
    Middelburg
    Berichten
    10.228

    Standaard

    Na 25 jaar in de herrie gestaan te hebben zijn we als band vorige maand totaal overgestapt op in-ears, en verdomme, ik had dat veel eerder moeten doen.
    Nu kon ik alles veel beter horen op een normaal geluidsniveau en was ik na een optreden lang zo moe niet en dan ook nog eens zonder suizen.
    Mijn gehoor is absoluut beschadigd, net als dat van velen van jullie en ik vind het dom van mezelf dat ik het nooit eerder een kans heb gegeven.

    Ons voordeel:
    Wij hebben een vaste geluidsman die ook echt bij de band hoort en hetzelfde betaalt krijgt. Hij heeft er ook een opleiding voor genoten en weet on-the-spot oplossingen te verzinnen. Dat is erg belangrijk, want zodra je je normale monitors thuislaat en het spul werkt niet....heb je absoluut een groot probleem.

    Overige winst halen we uit het feit dat je minder ruimte nodig hebt en het totale bandvolume voor de kroeg, het publiek dus, fors is afgenomen. Meer complimenten over de sound en de overspraak van de verschillende versterkers is ook minder, dus beter geluid.

    Wij werken overigens niet draadloos, maar met een Fisher-amps beltpack met draad (7 meter per persoon) wat prima werkt door het betere geluid en de lagere kosten. In praktijk staan we in kleine kroegjes en dan is 7 meter kabel veel te veel.

    We gebruiken allemaal Sennheiser ie8 in ears met extra te regelen basrespons.
    Ik was in totaal ongeveer 400 kwijt en dat vind ik niet veel voor de bescherming van mijn oren.
    Eigenaar Holy Cow straps.
    Benelux sales voor Tokai, Koch, Lakland.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2004
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.310

    Music

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robbieoud Bekijk bericht
    p.s. ik heb al van die aangemeten doppen met vlakke demping, maar die trek ik er nog wel eens uit omdat ik het niet goed genoeg uit elkaar kan houden.
    Als jij net als ik de -25db doppen hebt en je hoort alles als een brij dan staat het gewoon VEELS te hard(of de ruimte is te klein).

    En nooit je oordoppen uit doen, wat kan jou het verroten als je geen pitch kunt horen voor vocals. Als jij het niet hoort, hoort het publiek het helemaal niet, die krijgen de volle laag.

    Ik kan mijzelf prima horen sinds ik mijn -25db dopjes heb, zingen is echt verrukkelijk nu, kan zo genieten live.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 september 2005
    Locatie
    Bayside High
    Berichten
    1.340

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JvD. Bekijk bericht
    Als jij net als ik de -25db doppen hebt en je hoort alles als een brij dan staat het gewoon VEELS te hard(of de ruimte is te klein).

    En nooit je oordoppen uit doen, wat kan jou het verroten als je geen pitch kunt horen voor vocals. Als jij het niet hoort, hoort het publiek het helemaal niet, die krijgen de volle laag.

    Ik kan mijzelf prima horen sinds ik mijn -25db dopjes heb, zingen is echt verrukkelijk nu, kan zo genieten live.
    Zingen met doppen in is naar mijn ervaring ronduit kut. Daarom ben ik voor in-ear gegaan, wat weer niet praktisch is bij optredens omdat we niet elke keer dezelfde geluidsman hebben en ik er niet tegen kan als ik geen publiek kan horen (geen zaalmics) De in-ear gebruik ik in de oefenruimte en bij optredens gewoon een vloermonitor. Ik heb een hele goedkope in-ear set maar de oortjes zelf zijn Westone UM3x en die zijn erg goed. Voor wat betreft demping is de in-ear ideaal. Scheelt minstens 25db en ik denk eerder 30db. Qua zang is er niets beters.
    Vote for Pedro!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top